Sitemap:
honlaptérkép

Frissítve:


View My Stats:


Kapcsolat:



9. tétel


Milyen dilemmákat kell mérlegelnie a gondozónőnek az alábbi eset kapcsán?

A bölcsődei csoportban - ahol Ön dolgozik - azt tapasztalja, hogy az egyik anyuka rendszertelenül hordja 20 hónapos kislányát. Amikor a gyermeket beviszi, rendszeresen későn jár érte, az utolsók között viszi haza. A gyermek az átlagosnál gyengébben fejlett, alultápláltnak tűnik, ruházata nem kifogástalan sem tisztaságát, sem méreteit illetően. Viselkedésében visszahúzódó, az erőteljes hangokra összerándulással, sírással reagál. A védőnővel való konzultáció alapján az is kiderül, hogy a kötelező védőoltást sem kapta meg a gyermek. A 15 hónapos korban esedékesnél a gyermek betegsége halasztotta az oltás beadását, később ez azért maradt el, mert az anya alkalmi munkavállalásának idejére a gyermeket a rokonokra bízta. Ön az anyával való beszélgetés során szóba hozta a gyermek védőoltásainak szükségességét, de az elmaradások okára nem kapott konkrét választ. Az anya jelzései arra utalnak, hogy ennek vallási okai vannak, melyet az anya nem kíván részletezni.




Információtartalom vázlata:




A jelzőrendszer feladata
együttműködés, jelzés-, visszajelzés, kölcsönös információ, tájékoztatás, közös esetkezelés. Intézmények, szakmai szervezetek közösen dolgoznak (probléma feltárás, megfogalmazás, feladat meghatározás, közös segítés) a család, gyermek problémáinak segítésében.
Problémalista készítése
1. későn jár érte az anyuka, mindig az utolsók között viszi haza
2. a gyerek az átlagosnál gyengébben fejlett, alultápláltnak tűnik
3. ruházata nem megfelelő sem a méretét sem a tisztaságát illetően
4. viselkedésében visszahúzódó, az erőteljes hangokra összerándul és sírással reagál
5. nem kapta meg a 15 hónapos korban esedékes védőoltást (Az anyával kezdeményezett beszélgetéskor te felhívod a figyelmét a védőoltás fontosságára, de arra nem kapsz konkrét választ, hogy miért is maradt el az oltás, csupán az anya jelzéseiből tudod levonni a konzekvenciát, miszerint vallási okai lehetnek, de az anya erről nem kíván beszélni)
Beavatkozási dilemma értelmezése
Dilemma:
két azonos erősségű dolog közötti választási kényszer.
Beavatkozzak -e a család életébe, tegyek-e javaslatot a szülőnek nevelési ügyben, a védőnő együttműködésével befolyásoljam-e az anyát mulasztása helyrehozásában vagy ne?
Elhanyagolás, veszélyeztetettség fogalma
Elhanyagolást jelent, ha a szülő vagy a gondviselő rendszeresen elmulasztja a gyermek alapvető szükségleteinek kielégítését, védelmét, felügyeletét, amely súlyos ártalmat okoz, vagy ennek veszélyével fenyeget bármelyik területen: egészség, oktatás, érzelmi fejlődés, táplálkozás, lakhatás és biztonságos körülmények, amely veszélyt jelent vagy nagy valószínűséggel jelenthet a gyermek egészségi állapotára, mentális, lelki és spirituális, erkölcsi és szociális fejlődésére.
Veszélyeztetettség:
olyan magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakult állapot, amely a gyermek testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja vagy akadályozza.
Védőoltások funkciója
Védőoltás:
A gyermek életét és egészségét károsító fertőző gyermekbetegségek megelőzése céljából alkalmazott vakcinák.
Funkciója: Betegség megelőzése.
Védőoltások fajtái oltási naptár

A személyiségi jogok tartalma
- Gyermeknek joga van a testi, értelmi, érzelmi fejlődéséhez, a szülőnek pedig kötelessége mindezt biztosítani.
- Ebben az estben a szülő a védőoltás beadásának megtagadásával veszélyezteti gyermeke testi egészségét.
Inklúzió fogalma a bölcsődei nevelésben
Inklúzió: szemléleti befogadás
Fontos, hogy a gondozó szeretetteljesen, a gyermek szükségleteinek kielégítésével, bizalmi kapcsolat kialakításával, biztonságérzetének kialakításával fogadja be a gyermeket a közösségbe.
Integráció fogalma a bölcsődei nevelésben
Integráció:
általános értelemben egységesülést, beilleszkedést, vagy beolvasztást, hozzácsatolást jelent.

A gyermek a gyermekközösség tagja. Fontos számára a közösség napirendjének, szokásainak életének megismerése, ezekhez való alkalmazkodása, beilleszkedés.
Differenciált nevelés lehetőségei a bölcsődei nevelésben
differenciálás : különbségtevés.
A gyermek képességbeli, szokásbeli, magatartásbeli különbségei adódhatnak szociális, biológiai okból. Fontos, hogy a gyermek egyéni sajátosságaira, jellemzőire építve foglalkozzunk vele.
Problémák megoldási lehetőségei
A jelzőrendszeri tagokkal (védőnő, orvos, munkatárs) közösen segítsük az anyát, anyai szerepének megerősítésében, gyermeke nevelésében, hogy:
- rendszeresen hordja a gyermekét a bölcsődébe
- időben menjen érte, ne az utolsók között vigye haza
- figyeljen oda a gyermek étkeztetésére és ruházatára
- nagyon sokat beszélgessen a gyerekhez, figyelje a lelki reakcióit
- bízzon a gondozónőkben
Megoldás lehet még a bölcsődéből való kiíratás is. (ezt nem javaslom)