Sitemap:
honlaptérkép

Frissítve:


View My Stats:


Kapcsolat:



17. tétel


Értelmezze az esetben rejlő problémákat!

Bölcsődei csoportjában van egy két és fél éves, szőke, kék szemű, okos és élénk kisfiú, aki nagyon szívesen jár a bölcsődébe. Szinte a kezdetektől erős, kölcsönös kötődés alakul ki Ön és a gyermek között. A gyermek szépen fejlődik, állandóan keresi az Ön közelségét. Amikor szülei megérkeznek érte, a gyermek nem akar hazamenni, kérleli Önt, hogy menjen velük. A gyermek édesanyja egyre nehezebben fogadja el a gyermeke és az Ön között kialakult vonzalmat. Az anya többször már megjegyzést is tett Önnek, neheztel Önre emiatt. Ön hiába próbálja, nem tudja megmagyarázni neki, hogy semmi különöset nem tesz a gyermekével, amit a csoportba járó kisgyermekekkel ne tenne meg. Ön a kettejük közötti meghitt viszonyt, ragaszkodást kölcsönös szimpátiával magyarázza, mely miatt túlzottnak tartja az anya "féltékenykedését". A szülő azonban nem tud ezzel a kapcsolattal mit kezdeni, sőt egyre több hibát talál az Ön működésében. A gyermek hazamenetel előtti ódzkodásaira türelmetlenül reagál, erőszakkal akarja elválasztani Öntől. Azt fontolgatja, hogy a gyermeket másik gondozónőhöz, vagy ha ez nem lehetséges, akkor másik bölcsődébe viszi át.




Információtartalom vázlata:




Problémadefiniálási eljárás
Probléma feltárása: A szülő bizalmatlansága a gondozónő felé, féltékeny, mivel gyermeke gyorsan elfogadta őt, teremtett vele bizalmas kapcsolatot.
Kölcsönös bizalom kialakítására kell törekedni a szülő, és a gondozónő között. Alaposabban megismerkedni a szülővel, a bölcsőde vezetője, esetleg pszichológus bevonásával.
A személyállandóság szerepe kisgyermekgondozásban
Megértetni a szülővel, hogy az Ő gyerekének is fontos ez, az Ő biztonságérzetének kialakulása miatt, hiszen erre épít a bölcsődékben kialakított saját gondozónői rendszer.
A rendszerben a gondozónő jobban megismeri a rábízott 5-6 gyermeket, szokásaikat, igényeiket, Ő szoktatja be őket, kíséri fokozottabb figyelemmel fejlődésüket, vezeti törzslapjukat, az üzenő füzetet, és közvetít a szülő felé a napi találkozásoknál.
Maslow elmélete szerint a szükségleteknek létezik egy hierarchiája
a szükséglethierarchia az alapvető biológiai szükségletektől a pszichológiai motivációkig terjed. A felsőbb szükségletek csak akkor válnak fontossá, ha az alsóbbak kielégülést nyertek. Az alsóbb szükségleteket legalább részben ki kell elégíteni, mielőtt a felette lévő szintre igényt érez az egyed.
Maslow piramis:
1: Fiziológiai (biológiai) alapszükségletek ( étel,ital,alvás,gondoskodó anya.)
2: Biztonság és védelem ( lakhatás, védelem időjárással, bűnözéssel,háborúval.stb szemben, félelem, szorongás mentesség )
3: Szeretet és összetartozás érzése (tartozni valakihez-kikhez. Család, vallás, barátok ..stb.
4: Önbecsülés ( a saját én szeretete, tisztelete, vannak céljaim, reálisnak látom elérésüket )
5: Önmegvalósítás ( elért célok,sikerek, más emberek is tisztelnek, elismernek )

A gondozónő kötődésének értelmezése
A gyermek kötődik a gondozónőjéhez, hiszen az anya hiányában ő elégíti ki a fiziológiai szükségleteit a bölcsődében, sőt az érzelmi igényeit is. Akárcsak a többi rábízott gyerekét.
A gyermek és az őt gondozó személy között a jó kapcsolat jelei:
- láthatóan derűs, jókedvű a gyermek
- Játékos, együttműködő
- Jól érzi magát gondozónője közelében, gyakran megszólítja, keresi a társaságát
- Sokat mosolyog a gyermek, figyel a gondozónőre, huncutkodik vele
- Reggelente vidáman, jókedvűen érkezik, és örömmel fogadja az érte jövő szülőt
- Különbséget tesz az őt gondozó emberek között
- Utánozza gondozónőjét
- Féltékenység, szeretet
A gondozónő - gyermek kötődése, kölcsönös szimpátiája érzelmi töltetű. A gondozónőnek ügyelnie kell arra, hogy ne válasszon kedvenc gyereket magának, mert ez a többi gyerekre negatívan hathat.
A túlzott kötődés kialakulásának okai
az anya a gyermekét tudatosan ugyan elfogadta, de tudat alatt elutasította. Ez bizonytalan kötődést eredményezhet, ami megnyilvánulhat abban is, hogy a gyermek könnyebben kötődik más személyekhez, és nem biztos, hogy sírással jelzi édesanyja hiányát. az is lehetséges, hogy az anya csak a gyermek fizikai igényeit elégíti ki, az érzelmi igényeit elhanyagolja.
A szülő érzelmeinek motívumai
A szülő viselkedésének oka, a féltékenység.
Inkább kiszakítaná gyermekét a már megszokott környezetből ahová beilleszkedett, ahol megvan az állandóság számára, csak azért mert úgy látja, hogy nem az ő érdekei érvényesülnek. Pedig az ő érdeke is az, hogy ahová a gyermeke jár, ott ő jól érezze magát, jó legyen a kapcsolata a gondozójával. Hiszen ez nagyban elősegíti a gyermek fejlődését.
Úgy tűnik, az anya nem foglalkozik azzal, hogy gyermekének trauma lenne az, ha kiszakítaná a már megszokott környezetből, és új intézményt, új gondozónőt, új gyerekeket kellene megismernie egy másik bölcsődében, újra be kellene szoknia egy másik közösségbe. Ahol nem is biztos, hogy ugyan ilyen jól érezné magát a gyermek, és az sem biztos, hogy végleges megoldást jelentene a szülő problémájára.
A szerep fogalma
Valamilyen szociális viszonyrendszerben létrejövő státus.
Pl Női szerepek: Feleség, anya, nagymama, anyós.
Férfi szerepek: Férj, apa, nagypapa, após, munkavállaló.
Társadalmi szerepeink: Állampolgár, tanár, diák, eladó, vásárló, ügyintéző, ügyfél.stb.
A szerepekhez bizonyos viselkedési mód is tartozik. A szerepekhez tartozó megnyilvánulások: a viselkedéskultúra, érzelmi beállítottság, kötelességtudat, a feladatok megfelelő módon történő megoldása.stb.
A legtöbb szerepet a kisgyermek tanulja meg. Az eset kapcsán, a szülő nem volt elégedett a gondozónő szerepteljesítményével.
A szülő szerepébe többféle én épül be: Gyermeki én, szülői én épül be a szerepünkbe ( nevelési helyzetek ) Felnőtt én szerepe, a szülő szerepébe.
A szerepek életciklusokhoz is kapcsolódnak, egymás alá és fölé rendelődnek. A harmonikus élet feltétele, hogy ki tudjuk-e emelni az adott életkorban szükséges domináns szerepet. Pl: gyermek vállalása - anya szerep.
A gondozónői szerep határai
A gyermek egyéni igényeinek kielégítése, segítse a gyermek beilleszkedését a csoportba, tartsa magát a megadott programokhoz, a szülőkkel való együttműködés.

Javaslat a konfliktus feloldására
Segíteni kell az anyának feloldani a szorongásait, elmagyarázni neki, hogy a gyermekének az a legjobb, ha jól érzi magát a bölcsődében, elfogadja gondozóját, szimpatizál vele, szívesen jár az intézménybe.
Ez a legoptimálisabb körülmény, hogy jól fejlődhessen, kiegyensúlyozott legyen.
Ha lehet a szülő nyílt napokon jelenjen meg, elmondani neki a gyermek egy napját.
Környezettanulmány készítése, üzenő füzet vezetése, és lehetőség szerint szoros személyes kapcsolattartás a szülővel.