Sitemap:
honlaptérkép

Frissítve:


View My Stats:


Kapcsolat:



18. tétel


Hogyan szembesítené az apát a bölcsődei nevelés előnyeivel, milyen érvekkel oldaná idegenkedését?

A gyermekjóléti szolgálat javaslatára kétéves, kissúlyú gyermekét a fiatal anya bevitte a bölcsődébe, ismerkedő látogatásra. A gyermek érdeklődő, figyelmes, könnyen teremt kapcsolatot a maga sajátos módján. Beszéde alig érthető, mert a cumit nem engedi kivenni a szájából, és egyébként is csak néhány szót mond, inkább gesztusokkal, jelzésekkel érteti meg magát. Mozgása életkorához képest ügyetlenebbnek, bizonytalanabbnak tűnik. Az Ön számára egyértelmű, hogy a gyermeknek szüksége lenne a bölcsődei, szakszerű nevelésre, fejlesztésre. Azt is érzékeli, hogy az anya is támogatásra szorul a gyermekkel kapcsolatos helyes bánásmód tekintetében, s tanácsait is igyekszik megszívlelni. Az anya szívesen hordaná is a gyermeket, de az apa a családi tradíciókon alapuló, szubkulturális mintából eredő nevelési elveivel ez ütközik. Ő nem látja szükségességét annak, hogy a gyermeket bölcsődébe hordják, hiszen az anya nem dolgozik, s fizetni sem tudnák a gondozási díjat.




Információtartalom vázlata:




A gyermeki fejlődés feltételei
A fejlődést az segíti legjobban elő, ha az anya, vagy aki a gyereket gondozza, érzékeny és válaszkész a kisgyermek jelzéseire és állapotaira.
Ingergazdag környezet, mely serkenti az érzelmi, mozgás, beszéd fejlődését, fiziológiai szükségletek megfelelő ellátása, nyugodt, rendezett körülmények, életkornak megfelelő táplálék bevitel, megfelelő higiéniás környezet, érzelem gazdag, szeretetteljes légkör szükséges.
Az eltérő fejlődés sajátosságai
A fejlődés előre mutató változás.
A külső jellemzők, funkciók és a belső struktúrák az idő folyamán rendezett sorrendben bekövetkező változásai, miáltal a folyamat kiinduló és végső állapota különbözik egymástól.
A mennyiségi változások sorozata minőségi ugrásszerű változást eredményez. A szervezet új magasabb szinten folytatja a működését. A megszokottól eltérő fejlődés lehet pozitív és negatív irányú.
. Akceleráció:
felgyorsult fejlődést jelent, az új nemzedékeknek az előzőnél gyorsabb serdülése, növekedése. A következő fejlettségi szintre jellemző testi-, idegrendszeri, viselkedésbeli változások korábbi életkorban következnek be. A felgyorsult fejlődés legtöbbször a jobb környezeti feltételeknek köszönhető.
. Fixáció:
a fejlődés megakadását, megrekedését jelenti.
A pszichoanalitikus elmélet szerint a fejlődés egy korábbi szintjéhez való túlzott kötődés, megragadás. A fejlődés elakadásának egyik lehetséges oka.
. Regresszió:
lényege a fejlődés egy korábbi szintjére való visszaesés, visszatérés.
. Retardáció:
lelassult, késleltetett fejlődés, hátráltatás.
Sokszor a nem megfelelő, a gyermek fejlődését nem segítő környezeti feltételek, más esetben környezeti ártalmak okozzák. A lemaradás mértéke nem haladja meg az 1 évet, és speciális fejlesztéssel behozható.
Elmaradó mozgás, beszédfejlődés, súlycsökkentés, kevés súlygyarapodás, nyugtalanság jellemzi az eltérő fejlődést.
Az eset kapcsán a gyermeknek van egy nagyon súlyos fejlődésbeli lemaradása, a mozgáskoordinációjában van a probléma, korai fejlesztésre lenne szükség.
A korai fejlesztés fogalma
A születést követően, amikor észlelik az elmaradottságot, minél hamarabb egy szakember segítségével a gyermek életkori sajátosságainak figyelembe vételével fejleszteni kell.
Korai fejlesztés a 0-3-5 éves korú különböző fokban megkésett vagy eltérő fejlődésmenetű gyermekek tervszerűen felépített programja, amely komplex diagnosztikai vizsgálatot, gyógypedagógiai és különböző terápiás szolgáltatásokat foglal magába.
Célja a lemaradások csökkentése, segítségnyújtás a család számára a gyermek sérült vagy lassabban kialakuló képességeinek fejlesztése, a jobb életminőség és a szociális kapcsolatok támogatása.
A társas kapcsolatok jelentősége a kisgyermek fejlődésében
A családból a bölcsődébe, óvodába kerülő gyermek más-más szinten ugyan, de rendelkezik bizonyos társ iránti igénnyel.
Az én-tudat kialakulásával az én és a másik elkülönül, egyre több személlyel létesít társas kapcsolatot. Kezdetben főként a felnőttek, majd a gyerekek körében érzi jól magát.
A személyközi kapcsolatok alakulását az anya-gyermek kapcsolat milyensége döntő módon befolyásolja. Óvodáskortól egyre nagyobb mértékben igényli a gyermek a hasonló korú társak jelenlétét. A barátválasztást kezdetben nagymértékben befolyásolják a külső körülmények, a téri közelség, pl. az lesz a barátja, akivel egy utcában laknak. Később a külső tulajdonságok, pl. lányoknál a divatos öltözködés.
Ezen két szinten a barátságok még felszínesek, nem tartósak. A páros kapcsolatok legmagasabb szintjén a belső tulajdonságok, teszi vonzóvá a társat pl. okos, segítőkész
A társas kapcsolatok jelentősége
A szociális alkalmazkodás speciális területe a társakhoz való viszony, a kisgyermek kapcsolata társaival. A csoportban azonos korúak a gyermekek, azonosak az érdekeik. Már nem a felnőtt cselekvése lesz az egyetlen minta, hanem a gyermektársaké is
Megfelelő személyi kapcsolat örömforrás lehet a csecsemő és a kisgyermek számára. A társkapcsolatuk tükrözi, hogy a felnőtt hogyan bánik velük. A társkapcsolatokat a játékhelyzetben lehet a legjobban megfigyelni.
A társas kapcsolatok segítenek a szocializációban, kedveznek a szokások, hagyományok kialakulásának. Új szerepeket ismerhetnek meg, új ismereteket szerezhetnek, hozzájárul lelki egészségükhöz.
A családi tradíciók érvényesülése a nevelésben
A családi tradíciók köre kevésbé "kultúrafüggő", és inkább az egyes családokra jellemző.
Minden család beszámol saját hagyományairól, pl. nyári szabadság eltöltésével, távolabbi családtagok látogatásával, születésnapok, évfordulók megünneplésével kapcsolatosak.
A családi tradíciók általában érvényesülnek, ebben az esetben az apa által vallott tradíciók nem kerültek felülvizsgálatra. Mindenképpen alkalmazkodnia kell az adott korszakhoz, és ha szükséges be kell látnia a változás fontosságát
A cigány szubkultúra gyermeknevelési szokásai
Több generáció él együtt, egymást nevelik, így adják tovább a hagyományokat. A roma hagyományokban a család nagyon fontos, nagyon ragaszkodnak a gyermekeikhez, óriási szerepe van a kötődésnek.
Életvitelük rendszertelen, laza a napirendjük. Erős a szabadság iránti vágy, nem tűrik a kötöttségeket. A szeretetkapocs erős, de következetlen. Testi kontaktus fontos, nincsenek követelmények.
A prevenció fogalma és jelentősége
Prevenció = megelőzés.
Azt jelenti, hogy valamilyen módon elejét vesszük a rossz helyzet kialakulásának, megakadályozzuk az olyan szituációkat, amelyeknek később negatív következményei lehetnek.

A gyermekjóléti ellátások formái
->A gyermekek védelmének rendszere

1. Pénzbeli ellátások:

  • a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: a gyermek családja anyagi, szociális helyzete alapján állapítható meg, (pl. nyári étkeztetés, tankönyvtámogatás, egyetemi felvételi pont +10), Célja, hogy elősegítse a gyermek családban való nevelését, illetve megelőzze kiemelését a családból.
    A települési önkormányzat képviselőtestülete rendszeres támogatásban részesíti a gyermeket, ha a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét. A rendszeres támogatás legfeljebb a fiatal 25 éves koráig folyósítható.
  • kiegészítő gyermekvédelmi támogatás: kirendelt gyám jogosult, akinek nincs munkaviszonya (nyugellátásba, baleseti nyugellátásba stb. részesül) + évi kétszer. A nyugdíj min. 22%-a.
  • rendkívüli gyermekvédelmi támogatás: időszakos létfenntartási, vagy egyéb nehézségek esetén, alkalmankénti (a gyermek érdekében igényelhető, helyi rendeletek szabályozzák), átmeneti segély.
    Erre akkor van mód, ha gyermeket nevelő család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy rendkívüli élethelyzetbe kerül.
    Különösen azt a gyermeket kell alkalmanként rendkívüli támogatásban részesíteni, aki gyermekvédelmi gondoskodásban részesül, hogy a családjával való kapcsolattartását elősegítse, betegség, iskoláztatás támogatása esetében.
    A települési önkormányzat képviselőtestülete a támogatás módjáról a helyi életszínvonalakra tekintettel rendeletet alkot.
  • gyermektartásdíj megelőlegezése: bíróság megállapítja, hogy jár, átmenetileg nem hajtható be. A gyámhivatal állapítja meg a jogosultságot. A gyámhivatal a gyermektartásdíjat megelőlegezi, ha:
    o a tartásdíj behajtása átmenetileg lehetetlen
    o a gyermeket gondozó személy nem képes a gyermek részére a szükséges tartást nyújtani
  • otthonteremtési támogatás: átmeneti, tartós nevelésben lévő fiatal kaphatja, a nevelésben töltött idő függvényében, minőségi csere lehetséges x idő után.
    Célja: az átmeneti vagy tartós nevelésből kikerült fiatal felnőtt lakáshoz jutását, tartós lakhatása megoldását elősegíteni.
    Az a fiatal felnőtt jogosult a támogatásra, aki legalább 2 évig megszakítás nélkül volt nevelésben, amely nagykorúvá válásával szűnt meg, és készpénz illetve ingatlanvagyonának értéke nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 50-szeresét.
  • óvodáztatási támogatás: évi kétszer.

2. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások:

Alapellátások:
    A gyermekjóléti szolgáltatás, szolgálat
  • Feladatai: a gyermek egészséges testi, lelki, erkölcsi és szellemi fejlődésének elősegítése, prevenciós feladatok a veszélyeztetettség megelőzése, jelzőrendszer működtetése
  • a jelzőrendszer tagjai: egészségügyi intézmények (védőnő, házi v. gyerekorvos) oktatási int. (óvodák, iskolák, pedagógusok, bölcsődék) rendőrség, bíróság, ügyészség pártfogók (közös munka)
  • a veszélyeztetettség megszüntetése, védelembe vétel, gondozás eszköze a családgondozás, a védelembe vétel a jegyző feladata, védelembe vételi javaslatot kell írnia
  • a családból kiemelt gyermek visszahelyezésének elősegítése, utógondozása

  • Mindezt: gondozással, szolgáltatással és szervezéssel oldja meg! Szolgáltatás lehet:
  • intézmény, (fenntartó által működtetett szolgálat)
  • egy személyes, (egy családgondozó látja el a feladatot)
  • fenntartó szerint: önkormányzati, társulásban, civil fenntartású

Gyermekek napközbeni ellátása
  • Bölcsőde: három éves korig, ápolást- gondozást- nevelést biztosító intézmény.
  • Családi napközi: kistelepüléseken ahol nincs bölcsőde, óvoda, iskolai napközi ott érdemes működtetni, 20 hetestől tizennégy éves korig legfeljebb 5 gyermek elhelyezésére szolgál, akár a gondozó saját lakásában is.
  • Házi gyermekfelügyelet: a gyermek súlyos fogyatékossága miatt intézményben nem gondozható, szülő kérésére biztosítható.
  • Alternatív napközbeni ellátás: speciális általában sport és szabadidős tevékenységhez kötődik. (pl. nappali foglalkoztatók) Ehhez kapcsolódik (nem túl szorosan) az óvoda, iskola, kollégium gyermekvédelmi feladatai (felügyelet, segítségnyújtás, napközi, tanulószoba). Ezt a közoktatási törvény szabályozza és határozza meg.

Gyermekek átmeneti gondozása
  • Gyermekek átmeneti otthona
    o átmeneti időre szól
    o szülő kérésére
    o szülői felügyeleti jog él

  • Családok átmeneti otthona
    o átmeneti időre szól
    o együtt veheti igénybe a család
    o szülői felügyeleti jog él
    o ide tartoznak az anyaotthonok

  • Helyettes szülő
    o átmeneti időre szól
    o nem számít munkaviszonynak, pszichológiai vizsgálat és 40 órás tanfolyam szükséges hozzá
    o szülő kérésére
    o szülői felügyeleti jog él
    o Nehézség: állandó készenlét, a helyettes szülő nem válogathat, a gyermek-szülő kapcsolattartását támogatni kell.

Szakellátások:


      Az otthont nyújtó ellátás


      A nevelőszülői hálózatok és jellemzőik

    • Nevelőszülő - Hálózat bővül, választható a gyermek, neme, életkora, a neveléshez szakmai segítséget kap.
    • Hivatásos nevelőszülő - a nevelőszülő munkaviszonyban végzi a feladatát.
    • Speciális Hivatásos nevelőszülő - fogyatékos, magatartászavaros vagy egyéb speciális problémával küzdő gyermekeket nevel.

    • Otthont gyújtó ellátások:

    • Lakásotthon
    • Gyermekotthon: Átmeneti és tartós nevelésben lévő gyermekek ellátását biztosító intézmény. Szülői felügyeleti jog szünetel, tartós neveltnél megszűnt. (örökbe adható)
    • Speciális gyermekotthon: Viselkedési, beilleszkedési zavarokkal küzdő gyermekek bentlakásos intézménye.
    • Különleges gyermekotthon: Fogyatékosokat ellátó bentlakásos intézmény
    • Utógondozó otthon: 18- 24 év közötti, 18 életévig átmeneti vagy tartós nevelésben lévő fiatalok otthona, a "világba"való kilépést segíti.

    • Átmeneti vagy tartós nevelésből kikerült 18 éves fiatal utógondozását, "kísérését" látja el az utógondozó.
      Területi gyermekvédelmi szakszolgáltatás; TEGYESZ

    • A szakellátásba került gyermekek, egyéni sajátosságokat figyelembe vevő ellátásának, elhelyezésének megszervezése a feladata.

A szülőkkel való együttműködés lehetőségei
  • családlátogatás
  • környezettanulmány
  • nyílt nap
  • beszoktatás
  • szülői értekezlet
  • ellátások igénybevétele
  • tanácsadás
  • fogadóóra
  • napi találkozások információcserével
  • közös prevenciós programok