1. tétel
1. Milyen dilemmákat tud felállítani az alábbi eset
kapcsán?
A. J. 8 éves gyermek lop a gyermekotthonhoz közeli
boltban kisebb értékű csokoládékat. Ön erről a vele együtt vásárolni járó 9
éves B. A . -tól értesül. B. A. Elmondja azt is, hogy valószínűleg nem először
fordult elő, hogy A. J. lopott, mert az iskolában többször ajándékozta meg
társait cukorkákkal, csokoládékkal. Ezzel próbálja elérni, hogy osztálytársai
elfogadják. A hallottak alapján felidéződik Önben, hogy az elmúlt héten a
gyermekotthonban az egyik gyermek elpanaszolta, hogy eltűnt az asztaláról az az
összeg, melyet a zsebpénzéből tartalékolt.
A gyermek iratanyagából megtudja, hogy A. J. beutalását
az apai nagyszülő kezdeményezte. Fia, A. J. édesapja jelenleg börtönbüntetését
tölti lopás bűncselekménye miatt, a gyermek édesanyja pedig ismeretlen helyen
tartózkodik. A gyermek eltartása így az apai nagyszülőre maradt, aki most
anyagi helyzetére és egészségi állapotára hivatkozva kérte a gyermek gondozásba
vételét.
Egyéb forrásokból az is tudomására jut, hogy az anyát,
illetve az apai nagyszülőt is érték már tetten kisebb bolti lopások miatt, ahol
a gyermek is velük volt.
Konkrét, bizonyítható információkkal sem a lopást
illetően, sem a családi bűnözői karrierekkel kapcsolatban nem rendelkezik.
Információtartalom vázlata:
A dilemma fogalma
Két
vagy több azonos erősségű dolog közül való választási kényszer, kétség.
A dilemmák típusai
- szakmai dilemmák (pl. kompetenciahatárok)
- személyes dilemmák (pl. etikai kérdések)
- közösségi alapú dilemmák (pl. modellek, minták, családi körülmények)
- környezeti dilemmák (pl. esélyek, egyenlőtlenségek)
- társadalmi dilemmák (pl. hatalmi kérdések, érdemesek-érdemtelenek)
- politikai dilemmák (pl. ideológiák - szegények, támogatások)
- kulturális dilemmák (pl. szokások, ismeretek, értékek)
A
szociális munka dilemmái:
- elkötelezettség,
lojalitás dilemmája (tudok-e harcolni a kliensemért?)
- prioritás
dilemma (mit tegyek meg elsőként az ügy érdekében?)
- értékdilemma
(az én és kliensem értékei különbözhetnek, pl. iskolaválasztás)
- kontrolldilemma
(segítő szakmában ellenőrzés - hogyan, -kell-e?)
- értékelő
dilemma (a kudarc esetén megfelelő következtetéseket vonok-e le? én hibám-e?)
- felelősségdilemma
(én vagyok-e felelős a kialakult helyzetért?)
- visszatérő
kliens dilemma (meddig legyen a kliens a rendszerbe, mikor engedjem el?)
Az előítélet fogalma
Tényeken
vagy hibás, merev általánosításon alapuló előre kialakított vélemény. Általában
negatív sztereotípia. Háttere az ismerethiány.
Az előítéletek működése
Az
előítélet megnyilvánulásának fokozatai:
Szidalmazás, szóbeli bántalmazás
Elkerülés
Megkülönböztetés
Fizikai bántalmazás, agresszió
Megsemmisítés, üldözés
A diszkriminálással szemben a legcélszerűbb lépéseknek
azok látszanak, ha az embereket felvilágosítjuk, annak alapján az emberek új
értékeket alakítanak ki, az értékek alapján viselkedésük strukturálódik, és új
készségeket alakítanak ki (jártasság), illetve a gyakorlás során új
tapasztalatokra tesznek szert.
A devianciák fogalma
Olyan
viselkedés, magatartásforma, amely az adott társadalmi csoporton, közösségen
belül az elfogadott normáktól, szokásoktól, értékektől jelentős mértékben
eltér, illetve megszegi azokat.
Az információszerzés és -kezelés dilemmái
- Megbízható-e
az információ?
- Mennyi
információ osztható meg másokkal a kliens érdekében? A további
információszerzés a kliens érdekében történik.
- Kinek
van joga betekinteni a nevelőotthoni gyermek adatai közé?
- Kinek
lehet továbbadni az információt?
- Iratanyag
tárolása zárható szekrényben történik-e?
A
szakszemélyzet segítőkészséget tanúsít abban, hogy a gyermek felnőve ismerje
saját gyermekkorát, élettörténetét, a nevelésbe vétel előzményeit, a
gondoskodás alatt vele történteket; a dokumentumokat megőrzi, a gyermekkel
kapcsolatban (fejlődésével, tevékenységeivel, családi körülményeinek
alakulásával, stb.) nyilvántart, dokumentál minden fontos információt, adatot,
történést, eseményt.
A személyiségjogok és az adatvédelem jogszabályainak betartása
A
személyiségi jogok :
az ember értékét, szellemi és fizikai egységét, szabadságát védik az emberi
jogokból és az Alkotmányból kiindulva sajátos polgári jogi védelmi eszközökkel.
Az emberi és személyiségjogokat az alkotmány és a Ptk. határozza meg.
Adat : adatnak
nevezünk minden olyan ismeretet, mely előzőleg már rögzítésre került (rögzített
információ)
Adatvédelem : az adatok
védelméhez fűződő jogunk az alkotmányhoz vezethető vissza (adatvédelmi törvény)
Adatvédelmi
szabályok :
- személyes
adat :
minden természetes személlyel kapcsolatba hozható információ ide tartozik (pl.
név, születési adatok, lakcím, taj-szám, e-mail-cím, azonosítók, stb.)
- különleges
személyes adat :
(érzékeny) a személyes adatokon belül egy alkategória és fokozottabb védelemben
részesülnek. Pl. faji eredet, nemzeti és etnikai hovatartozás, politikai
vélemény, vallási meggyőződés, egészségi állapot, káros szenvedély, szexuális
életre vonatkozó adatok, bűnügyi adatok.
Adatkezelési
szabály gyermekvédelemben:
A
gyermek védelmét biztosító állami és nem állami szerv kezelheti a személyes
adatokat. Statisztikai céllal lehet adatot szolgáltatni. Biztosítani kell az
adat védelmét:
- a
megsemmisítéssel
- megváltoztatással,
nyilvánosságra hozatalával
- illetéktelen
hozzáféréssel szemben
Adatot
kezelhet:
- gyermekvédelmet
biztosító szerv, személy
- alap
szakellátást biztosító intézményvezető
- helyettes
szülő, nevelőszülő, gyermekjogi képviselő
Az
adatkezelés kétféle módon történhet:
- az
érintett hozzájárulása szükséges, az érintett hozzájárulása szóban, írásban és
ráutaló magatartással szerezhető be, a különleges személyes adatokhoz a
hozzájárulás csak írásban szerezhető be.
- ha
a jogszabály elrendeli (pl. a bűnügyi eseteknél).
Gyvt.
11. § A gyermeki jogok védelme minden
olyan természetes és jogi személy kötelessége, aki a gyermek nevelésével,
oktatásával, ellátásával, ügyeinek intézésével foglalkozik.
11/A. § A
gyermekjogi képviselő ellátja a gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő gyermek
e törvényben meghatározott jogainak védelmét, és segíti a gyermeket jogai
megismerésében és érvényesítésében. A gyermekjogi képviselő kiemelt figyelmet
fordít a különleges vagy speciális ellátást igénylő gyermek védelmére.
A gyermekjogi képviselő figyelemmel kíséri az óvoda,
az iskola, a kollégium és a pedagógiai szakszolgálat intézményeiben folyó
gyermekvédelemmel kapcsolatos tevékenységet, segíti a gyermeki jogok
érvényesülését. A gyermekjogi képviselő indokolt esetben megkeresi az említett
intézmények fenntartóját, illetve szükség szerint a gyermek érdekében a
gyámhatóságnál eljárást kezdeményez.
A beavatkozási dilemma értelmezése az eset kapcsán
Van-e joga egy külső személynek egy autonóm család
életébe beavatkozni?
Beavatkozhatunk. (Akkor avatkozhat be a szakember, ha
feltételezzük, hogy a beavatkozás következtében javul a kliens helyzete, ha
kellő kompetenciával bírunk, az adott területen megfelelő szakmai tudással,
feszültséggel rendelkezünk. Illetve, ha erre intézményi felhatalmazásunk van,
tehát egy intézmény munkatársai vagyunk. Az önkéntesség elve azt jelenti, hogy
felajánljuk a segítséget a kliensnek.)
A nehézséget az okozza, hogy nincsen bizonyíték. Feltételezzük,
hogy a szülői minták miatt a gyermek követheti a bűnözői életet.
A gyermekek és fiatalok büntethetőségének kérdései
Gyermekkorú,
ezért a büntethetőséget kizárja. Nem büntethető a lopással és nem is vonható
felelősségre. 14 éves korig nem büntethető. A gyermekek esetében a jog
eszköztelen, és legfeljebb az átmeneti nevelésbe vétel jöhet szóba, ha kiderül,
hogy a családi környezet alkalmatlan a kiskorú egészséges fejlődésének
biztosítására.
A fiatalkorúakat
felelősségre vonhatják, és a bíróság az azonnali következmények nélküli próbára
bocsátástól a javítóintézeti nevelésen keresztül a börtönbüntetésig többféle
szankciót alkalmazhat az elkövetett bűncselekmények súlyosságától függően.
Fiatalkorúak
bírósága jár el, javítóintézeti nevelést rendelhet el.