Sitemap:
honlaptérkép

Frissítve:


View My Stats:


Kapcsolat:



16. tétel


Melyek a szokások megváltoztatásának lehetőségei és nehézségei?

Ön egy háromgyermekes családban tevékenykedik házi időszakos gyermekgondozóként. A szülőkkel való megismerkedés során folytatott beszélgetésekből az Ön számára az derül ki, hogy a két, három és fél, valamint az ötéves gyermekét nevelő családban hiányos a napirend kialakultsága. A gyermekek hét és nyolc óra között ébrednek általában. Reggelizésre azonban csak tíz óra körül lehet őket rávenni. A két kisebb gyermek a játékából fel-felpattanva szalad oda a megterített asztalhoz, s a játékot folytatva majszolja a felkapott ételt. Az ötéves gyermek viszonylag nyugodtan fogyasztja el a felkínált ételt, közben folyamatosan kólát kortyolgat. A délelőtti tevékenységek közben többször is édességeket fogyasztanak, melyet a hűtőszekrényből önállóan vesznek ki. Az ebédelés a reggelihez hasonlóan, zaklatott módon folyik. A gyermekek - mint az az Ön számára kiderült - nem szeretik a zöldségféléket, főzelékeket, a szülőkkel gyakran étkeznek gyorséttermekben. Ebéd után csak a kétéves gyermek vonul vissza a szobájába aludni. Két testvére nem hajlandó lepihenni annak ellenére, hogy Ön a fáradtságuknak számtalan jelét észleli. Időnként el-elcsendesednek, eldőlnek a szőnyegen rövid intervallumokra, de gyakoriak közöttük ilyenkor a konfliktusok is. Hazaérkezésükkor elmondta a szülőknek a napi történéseket és tapasztalatait. A szülőket nem lepte meg az, amit Öntől hallottak, sőt elmondták, hogy hétvégeken is így szokott történni. Sokáig fennmaradnak esténként, így reggelenként hagyják őket addig, amíg maguktól fel nem ébrednek. Éppen ezért mindenki akkor reggelizik, amikor megéhezik. Az is kiderült az Ön számára, hogy a szülők nem látnak semmi kivetni valót a gyermekek étkezési módjával, igényével kapcsolatban sem. Ők sem szeretik a főzelékeket, szívesebben fogyasztanak félkész vagy kész termékeket. Ezek elkészítéséhez nem kell túl sok idő. Milyen lehetőségeket lát a gyermekek számára egészséges életmód kialakításra?




Információtartalom vázlata:




A fiziológiai szükségletek kisgyermekkorban
A szükségleteknek létezik egy hierarchiája (Maslow-piramis) amely az alapvető biológiai szükségletektől a komplexebb motivációkig terjednek. A fiziológiai szükségletek a legerősebb szükségletek, pl. éhség, szomjúság, alvásigény. Ha valamelyik nincs kielégítve, akkor minden egyéb szükséglet megszűnhet vagy háttérbe szorulhat, pl. a gyerek éhezik. A Maslow piramis az emberi szükségleteket öt, hierarchikusan egymásra épülő karegtóriába sorolta:
1. fizilógiai szükségletek
2. biztonsági szükségletek
3. szeretet
4. megbecsülés
5. önmegvalósítás

Egészséges életmód
Többnyire zsíros, fűszeres ételeket, félkész termékeket fogyasztunk, ezeket is rendszertelenül. Naponta 5-szöri étkezés az optimális, a napot bőséges reggelivel kell kezdeni.
Ajánlott a sok zöldség és a gyümölcs, színhús és fontos a mérsékeltesség. Naponta legalább 2 liter folyadékot (főleg vizet) tanácsos fogyasztani. Sokat kell pihenni, mozogni a jó levegőn, séta, kirándulás, akár sport formájában. Lényeges, a szervezet számára a nyugodt alvás.
Az egészségnevelés lehetőségei
Egészséget nevelhetünk séta, kirándulás közben nyújtott ismerettel, írásos anyagokkal, szemléltetéssel, bemutatással.
Egészségneveléshez tartozik:
1. Higiéniai szokások, tisztálkodás, tiszta ruhanemű
2. testi nevelés, testmozgás, mozgásos játékok, sport, mozgásfejlesztő tevékenységek, friss levegő
3. Mentálhigiéné, lelki egészségvédelem- biztonság, szeretetteljes légkör, jó napirend stb.
4. Étkezés- választékos, vitaminban, tápanyagban, ásványi anyagokban gazdag étrend
5. Pihenés, alvás regeneráció biztosítása
6. Betegség estén betegápolás

A rendszeresség fontossága a gyermek életében
A szabályosan betartott napirend a szükségletek rendszeres kielégítését biztosítja, ami megkönnyíti a gyermek gondozását, fokozza biztonságérzetét. A család napirendjéhez mindenki szükségleteit, igényeit kell figyelembe venni, a gyermeké változik életkorával, fejlődésével együtt.
Megengedő nevelés jellemői (laissez faire)
3 fajta nevelési módszert különböztetünk meg:
-autokratikus (vakfegyelem)
-demokratikus (önkéntes fegyelem)
-laissez faire (ráhagyó)
A laissez faire nevelés jellemzői: laza, megengedő, nincsenek szabályok, korlátok, a gyermeket teljes döntésszabadság illeti meg, nem alakul ki biztonságérzet, nyugtalanság, agresszió alakulhat ki.
A szocializáció színterei
Az egyén a társadalmi szabályok, normák értékek, hagyományok és kultúrák elsajátításával válhat jó társadalmi lénnyé, ez a szocializáció. Színterei a családban (normákat és értékeket közvetít, modellt ad, érzelmi biztonságot, beszédet tanít, öntudatot szilárdít), az oktatási intézményben (óvoda, iskola), valamint a munkahely.
A családi szokások átörökítése
A családi szokásokat az adott kultúrkörben számon tartott ünnepek megünneplése, valamint a családi hagyományok, tradíciók alkotják, mint a szabadság, szülinap.
Vannak a napi élet hagyományai: étkezés, gyerekek lefekvése, vendégek fogadása.
Legfontosabb az időről-időre történő megismétlődés, ezért nemcsak ismerős, hanem összekapcsolja a múltat és a jövőt.
A szokások megváltoztatásának lehetőségei
A szokások nehezen változtathatók, de jó napirenddel, következetes neveléssel, elvárásokkal lassan formálhatók, új szokások kialakíthatók. Ezt csak a szülőkkel együttműködve, egymást erősítve érhetjük el.

A szakember felelőssége az együttműködésben
A szakember feladata a gyermekek teljes körű ellátása (a szülőkkel együttműködve) új szokások bevezetése, hogy mindenki szükségletének megfeleljen.
Az egészséges életmód, rendszeresség a gyerekek érdekeit szolgálja. Az étkezés, pihenés rossz szokásainak átalakítása kis lépésekben a legfontosabb.
Könyvek, recept, étrend ajánlása, esetleg közintézményi ebédvitel. Sportos, kinti programok ajánlása a közeli iskolában, óvodában. Jelentési kötelezettsége nincs, nincsenek a gyerekek veszélyben.