Sitemap:
honlaptérkép

Frissítve:


View My Stats:


Kapcsolat:



5. tétel


Segítség lenne-e a gyermekek kiemelése saját családjukból?

Az illetékes gyermekjóléti szolgálat kilenc testvér közül hét kiskorú védelembe vételének megszüntetésére és nevelésbe vételének elrendelésére tett javaslatot (a háromhetes csecsemőt és a másfél éves leánykát nem vennék védelembe). Indokaik szerint az óvodáskorúak esetében beszoktatási nehézségek merültek fel, az iskolások esetében pedig tanulmányi problémákat tapasztaltak. A házaspár a kilenc gyermekkel az apai nagyszülői házban él, ahová úgy három hete befogadták az egész családot. A belterületi, szoba-konyhás, de utólag még egy helyiséggel megtoldott, komfort nélküli parasztház egyetlen fűtött helyisége a nagyszoba, az ágyakon és néhány széken kívül itt már hely sincs több bútornak, a vizet a kerti csapról hordják be. A nagyszülők a fiuk és a menyük életviteléről őszinte elismeréssel beszéltek. Elmondták, hogy a fiuk dolgos és hazaadja a pénzt - azt a gyermekekre költik -, a menyük ellátja és összetartja a családot, ez az ő szemükben igen fontos érték. A szülők és az apai nagyszülők viszonya jó, barátságos és egymás megsegítésére alkalmas. A nagymama és a nagypapa el tudja látni a gyermekek felügyeletét. A nagyszülők korukhoz és egészségi állapotukhoz mérten (63 és 69 évesek) megfelelően gondoskodnak a gyermekekről. A nagypapa nyugdíjügyének intézéséhez segítségre, tanácsra és utánjárásra is szükség lenne, ezt eddig nem tudták megoldani. A nagymama ugyan írástudatlan, de kifejtette, hogy ő mindig szigorúan elküldi reggel az iskolásokat, mert ebben rendnek kell lenni. Az iskolába járás elősegítésében a nagyszülők partnernek tűnnek, a délutáni tanulásnak és leckeírásnak viszont nem igazán érzik a jelentőségét. A viszonylag fiatal, feltörekvő szándékú cigány házaspár látogatásunkkor éppen hivatali ügyeinek intézéséből tért haza kiöltözve. A szülők kötelességeik teljesítésére törekszenek. A férj 1996-tól munkanélküli, tavaly a gyermekjóléti szolgálat segítségével jutott közmunkához, nagy örömmel újságolta, hogy most 8 hónapra ismét szerződést kötöttek vele. A szülőkkel való beszélgetésből az érződik ki, hogy ők szeretnék megnyugtatóan rendezni a saját helyzetüket. A családnak szándékában állt a csecsemő érkezése előtt kicsit rendbe szedni, kimeszelni a nagyszülőktől ugyan messzebbi, kültelki kolóniában lévő házat, és oda visszaköltözni. Reménykednek abban, hogy az időjárás is barátságosabbra és szárazabbra fordul, így a gyerekeknek sem jelent majd akkora gondot a bejárás. Nagyon szeretnének beköltözni a településre, de a lakáshoz jutás önerőből teljesen valószínűtlennek látszik. A közmunka díjából és a családi pótlékokból élve szociális és anyagi helyzetük meglehetősen kilátástalan. Már tavaly ígéretet kaptak, hogy majd önkormányzati segítséggel rendszeresítenek egy kisbuszt, ami a kolóniából behordja az óvodába, iskolába a kint élő családok gyermekeit; előrelépés ebben az ügyben azóta sem történt. A kolóniáról a gyerekeknek az iskolákig több mint 4 km-t kellene naponta kétszer megtenniük, ez jó idő esetén még kivitelezhető is megfelelő erőnléttel. Esőben viszont a majd három kilométeres kivezető földút sártengerré változik, az út menti tehéntelep trágyadombjai tovább nehezítik a helyzetet. A kirendelt családgondozó és a családtagok közötti viszony nem megfelelő, a látogatások futólagosak, a bizalmi viszony nem épült ki, nem ül le a családnál, nem hallgatja meg őket. Szavait a családtagok kioktatásként, vádként, hibáztatásként élik meg.




Információtartalom vázlata:




A védelembe vétel és a nevelésbe vétel fogalma és feltételei
védelembe vétel:
A hatósági intézkedések közül leggyakoribb a védelembe vétel. A védelembe vett gyermek veszélyeztetettnek tekinthető, de veszélyezettség megszüntetésére irányuló legenyhébb intézkedés. Ha a szülő vagy törvényes képviselő a gyermek veszélyeztetettségét önállóan nem tudja megszüntetni, de ha segítséggel a gyerme fejlődése a családi környezetben biztosítható, a település jegyzője a gyermekeket védelembe veszi.
De nem jelenti a családból való kiemelést! Családgondozót jelöl ki.
A lényeg, hogy a gyermekeket nem emeli ki a családból, intenzív gondozást valósít meg.
nevelésbe vétel :
a) átmeneti nevelésbe vétel:
a gyámhivatal a gyermekeket átmeneti nevelésbe veszi, ha
  • a gyermek fejlődését a családi környezet veszélyezteti, és az az alapellátásokkal vagy a védelembevétellel nem szüntethető meg,
  • a védelembe vétel nem szüntethető meg,
  • a gyermek megfelelő gondozása a családon belül nem biztosítható.
b) a tartós nevelésbe vétel:
  • a szülő felügyeleti jogát a bíróság megszüntette
  • a szülők elhaláloztak
  • a gyermek ismeretlen szülőktől származik, és nincs kirendelt gyámja
  • a szülő a gyermekeket örökbe adja
A gyámhivatal az átmeneti nevelésbe vétel fennállásának szükségességét évente- 3 éven aluli gyermek esetében félévente- felülvizsgálja. A nevelésbe vett gyermek szülőjének szülői felügyeleti joga szünetel.
szülői felügyeleti jog megszüntetése:
  • a szülő magatartása veszélyezteti a kiskorú javát erkölcsi, értelmi, testi fejlődését
  • ha a kiskorút más személynél helyezték el, szülő nem működik együtt a gondozóval, nem tart kapcsolatot, és nem változtat életvitelén

A szegénység fogalma
szegénység= hátrányos helyzet
A szegénységet a helyzet, az alacsony jövedelem szerint lehet definiálni.
depriváció= megfosztottság
Szegénység fajtái: 1. abszolút szegénység: a létminimum alatt élnek
2. relatív szegénység: átlaghoz képest, (valamihez, valakihez viszonyítva) átlag alatt él
A szegénység területi és társadalmi jellemzői
Eltérő helyzetek vannak emberek és családok közt. A szegénység kialakulásában szerepet játszik a területi és települési egyenlőtlenség ezekből adódó hátrányok.
  • alacsony jövedelem
  • rossz egészségi állapot
  • rosszabb szociális helyzet
  • városban vagy faluban él
  • milyen lehetőségek vannak egy egy-egy helyen
társadalmi egyenlőtlenség: a szegregáció: elkülönülés
1. területi- hol él (falu, város)
2. etnikai- hazánkban etnikai csoportok vannak, saját kultúrájuk van
3. oktatási- milyen iskolázottságú, 8 osztály, szakmunkás, középfokú és felsőfokú.
4. Anyagi, jövedelmi- vagyon, fizetés különbségek
5. Foglalkoztatási- van-e, és milyen munkahelye?
Az eset tanulmányból több tényező befolyásolja, hogy a család szegénységben élt:
- többgyermekes csalódásról van szó, 9 gyermeket nevel
- az apa munkanélküli volt
- a család cigány, ez negatív diszkriminációt von maga után pl. az apát nem alkalmazzák
- iskolázatlan szülők
- lepusztult helyen élnek
A lakhatás és támogatásának lehetőségei
A család helyzetében a pénzbeli és természetbeni juttatás is megoldás.
Pénzbeli támogatások: GYVT alapján
a) rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
b) rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
Pénzbeli támogatások: Szociális TV alapján
a)Lakásfenntartási támogatás
b) Átmeneti segély
c) szociális segély
A tanulás segítségének lehetőségei
A szülők és az iskola együttműködése, az iskola segítséget nyújt a gyermekek tanulásában.
Tanulást segíthetjük:
Közvetetten: fejlesztő játékokkal, feladatokkal (memória, figyelem, gondolkodás fejlesztése)
Közvetlenül: gyakorlás, lényegkiemelésben, rögzítésben való segítés, ellenőrzés, kikérdezés.
Tanulási technikák, korrepetálás:
Az esetleírás szerint a nagyszülők minden nap elküldik az iskolás gyerekeket az iskolába. De házi feladat elkészítésében nem szoktak segíteni. Ezért ha van rá mód az iskolában,a gyerekeknek jobb lenne a napközi,és megírnák a leckét. Az iskolában korrepetálhatók,mivel tanulási problémájuk van,ezzel felzárkóztathatók a tanulásban.
A családi nevelés előnyei
1997 évi XXXI.GYVT kimondja, hogy a gyerekeknek joguk van saját családi környezetben történő nevelkedéshez.
A család az első nevelő közösség a gyermek számára. Anya és az apa egymáshoz fűződő érzelmei és a gyermek iránti magatartásuk adja a mintát ami a gyermek érzelmi életében későbbi alakulását is meghatározza.
Lelki ártalmak, szeret hiánya, sivárság is nyomot hagy egész életében. A családból való kiemelés lelki sérülést okoz a gyermekeknek. Ezért lenne fontos, hogy családban maradnának, hiszen nekik nélkülözhetetlen a család érzelmi légköre a szülői kötődés.
Szociálizációs és értékütközések
A szocializációs folyamat, amelynek során a megszületett csecsemő személyisége fokozatosan kialakul, a gyermek elsajátítja a társadalmi értékeket, normákat, együttélési szabályokat. A szocializáció egész életen át tartó folyamat. Az értékek olyan kulturális alapelvek, amelyek kifejezik az adott társadalomban mit tartanak fontosnak, jónak.
Kötődés,és a biztonságérzet összefüggése:
A kötődés célja a biztonság. A biztonságos kötődés kialakításához a legjobb módszer a figyelmes, és érzékeny gondoskodás. Az elhanyagoló bánásmód bizonytalan kötődéshez vezet.
Anya és a gyermek kapcsolata és a családi háttérre vezethető vissza. A családtagok egymáshoz való kötődése erős, biztonságban érzik magukat.
A beavatkozási dillemma értelmezése az eset kapcsán
A beavatkozás dilemmája azt jelenti, van-e joga egy külső személynek beavatkozni egy autonóm család életébe. Meggondolandó, hogy mikor avatkozzunk be, csak akkor, ha feltételezzük, hogy a beavatkozással javul a kliens helyzete.
Ebben az esetben a települési önkormányzat jegyzője a gyermekek részére gyermekjóléti szolgálat családgondozóját kirendelteti.
Mivel a gyermekek védelembe voltak helyezve, ezért a sok szakembernek, (jelzőrendszeri tagok) segíteni kell a család életét.
A szülőknek is kötelessége együttműködni a családgondozóval. Ez a kötelező együttműködés elve, amikor a családban lévő kiskorú gyermekek veszélyezettsége miatt kötelezik a szülőt a gyermekjóléti szolgálat család gondozójával együtt működni. Itt család gondozóval nem megfelelő a kapcsolat nem alakult ki egymás között bizalmi viszony,ami a segítő kapcsolat fontos lényege.