Sitemap:
honlaptérkép

Frissítve:


View My Stats:


Kapcsolat:



8. tétel


Értelmezze a problémadefiníció dilemmáit!

Az illetékes gyermekjóléti szolgálat a kilenc testvér közül hét kiskorú védelembe vételének megszüntetésére és nevelésbe vételének elrendelésére tett javaslatot (a háromhetes csecsemőt és a másfél éves leánykát nem vennék védelembe). Indokaik szerint az óvodáskorúak esetében beszoktatási nehézségek merültek fel, az iskolások esetében pedig a tanulmányi problémákat tapasztaltak. A házaspár a kilenc gyermekkel az apai nagyszülői házban él, ahová úgy három hete befogadták az egész családot. A belterületi, szoba-konyhás, de utólag még egy helyiséggel megtoldott, komfort nélküli parasztház egyetlen fűtött helyisége a nagyszoba, az ágyakon és néhány széken kívül itt már hely sincs több bútornak, a vizet a kerti csapról hordják be. A nagyszülők a fiuk és a menyük életviteléről őszinte elismeréssel beszéltek. Elmondták, hogy a fiuk dolgos és hazaadja a pénzt - azt a gyermekekre költik -, a menyük ellátja és összetartja a családot, ez az ő szemükben igen fontos érték. A szülők és az apai nagyszülők viszonya jó, barátságos és egymás megsegítésére alkalmas. A nagymama és a nagypapa el tudja látni a gyermekek felügyeletét. A nagyszülők korukhoz és egészségi állapotukhoz mérten (63 és 69 évesek) megfelelően gondoskodnak a gyermekekről. A nagypapa nyugdíjügyének intézéséhez segítségre, tanácsra és utánjárásra is szükség lenne, ezt eddig nem tudták megoldani. A nagymama ugyan írástudatlan, de kifejtette, hogy ő mindig szigorúan elküldi reggel az iskolásokat, mert ebben rendnek kell lenni. Az iskolába járás elősegítésében a nagyszülők partnernek tűnnek, a délutáni tanulásnak és leckeírásnak viszont nem igazán érzik a jelentőségét. A viszonylag fiatal, feltörekvő szándékú cigány házaspár látogatásunkkor éppen hivatali ügyeinek intézéséből tért haza kiöltözve. A szülők kötelességeik teljesítésére törekszenek. A férj 1996-tól munkanélküli, tavaly a gyermekjóléti szolgálat segítségével jutott közmunkához, nagy örömmel újságolta, hogy most 8 hónapra ismét szerződést kötöttek vele. A szülőkkel való beszélgetésből az érződik ki, hogy ők szeretnék megnyugtatóan rendezni a saját helyzetüket. A családnak szándékában állt a csecsemő érkezése előtt kicsit rendbe szedni, kimeszelni a nagyszülőktől ugyan messzebbi, kültelki kolóniában lévő házat, és oda visszaköltözni. Reménykednek abban, hogy az időjárás is barátságosabbra és szárazabbra fordul, így a gyerekeknek sem jelent majd akkora gondot a bejárás. Nagyon szeretnének beköltözni a településre, de a lakáshoz jutás önerőből teljesen valószínűtlennek látszik. A közmunka díjából és a családi pótlékokból élve szociális és anyagi helyzetük meglehetősen kilátástalan. Már tavaly ígéretet kaptak, hogy majd önkormányzati segítséggel rendszeresítenek egy kisbuszt, ami a kolóniából behordja az óvodába, iskolába a kint élő családok gyermekeit; előrelépés ebben az ügyben azóta sem történt. A kolóniáról a gyerekeknek az iskolákig több mint 4 km-t kellene naponta kétszer megtenniük, ez jó idő esetén még kivitelezhető is megfelelő erőnléttel. Esőben viszont a majd három kilométeres kivezető földút sártengerré változik, az út menti tehéntelep trágyadombjai tovább nehezítik a helyzetet. A kirendelt családgondozó látogatásai esetlegesek és futólagosak. Nem ül le a családnál, nem hallgatja meg őket. Szavait a családtagok kioktatásként, vádként, hibáztatásként élik meg.




Információtartalom vázlata:




A szegénység szubkultúrájának jellemzői
Szubkultúra:
Egy nagy társadalmon belül élő kisebb egység, ezen társadalmi csoportok kultúrája, vallási, etikai hagyományai, szokásai, melyek eltérnek a többség által elfogadottól.
Jellemzői:
. alacsony iskolázottság,
. munkanélküliség,
. kevés kereset/jövedelem,
. tapasztalat-, tudáshiány,
. családon belüli nehézségek, rendszertelenség.

1. Megélhetési problémák: csak a mai napon legyünk túl, távlatok nincsenek.
2. Pénzszerzési gondok: adósságspirál=egyik kölcsönnel fedezi a másikat, fekete munka, alkalmi munkák riadólánca=brigádok építkezéseken, mezőgazdasági munkákban.
3. Értékrendje is módosul: bármilyen munkát elvállal.
Az életmód örökségeinek fenntartása fontos/tánc, zene/, bár elválasztja, elkülöníti a szegényeket más rétegektől: szegregáltan élnek, csoportokban.
Az előítéletek értelmezése az eset kapcsán
Előítélet:
téves, vagy hiányos ismeretekből adódó negatív véleményalkotás.
Általánosítások, negatívumok megnyilvánulása adatok és nem észlelés alapján. Feladata mások kirekesztése, bizonyítékok keresése, ítélkezés.

A cigány szülők törekednek ezek ellenére arra, hogy jobb körülményeket teremtsenek, de anyagi helyzetük miatt ez nem sikeres.
Az óvónők problémája
Nehezen illeszkedik be a gyermek, beszoktatási nehézségek merülnek fel. A közösségi szabályok, szokások betartása nehézkes, mert otthon másként élnek. Hiányoznak alapvető higiéniai szokások, viszont ezek közösségben elengedhetetlenek, ezek megtanítása az óvónők feladata.
A tanárok problémája
Szintén nehéz szokásokat kialakítani, rendszertelenül, keveset járnak iskolába. Le is maradnak, felzárkóztatásuk nehéz, nem elég higiénikusak - az iskola fejlesztő pedagógust nem tud alkalmazni így vidéken, így feladatát sem tudja ellátni e gyermekeknél: fejlesztés, szocializáció, ismeretnyújtás.
A szülők problémája
Lakásproblémák, anyagi hiányosságok. Az apa munkanélkülisége, illetve kevés keresete miatt nehézségek, nagyszülőkre vannak utalva: náluk laknak, ők foglalkoznak a gyerekekkel.
A nagyszülők problémája
A nagyszülők szívesen segítenek, de hivatali ügyeik intézéséhez segítségre lenne szükségük. Problémát jelent még számukra koruk, egészségi állapotuk és anyagi lehetőségeik korlátozottsága.
A gyermekjóléti szolgálat szakemberének problémája
A gyermekjóléti szolgálat szakembere sem tud azonosulni a problémahalmazzal, csak eligazítani tud: megfelelő helyre küldi a család különböző tagjait problémáikkal, ügyeikkel. Nem megfelelően működnek együtt, kevés az idő, amit problémamegoldásra fordítanak.
DILEMMA:
választási lehetőség, döntés előtti mérlegelés.
A problémák megoldására felkínált javaslat mérlegelése
Alap és nehézség is egyben, hiszen a meglévő helyzet mellet és ellen is érveket sorakoztat. Veszélyeztetett minden gyermek, megosztani a családot nem a legjobb ötlet, hiszen támasznyújtó funkcióját betölti. Megfelelő jelzőrendszert kell kialakítani és működtetni, megfelelő szakembereket mozgósítani. Érdekérvényesítés a busszal kapcsolatban.
Segítő szerepe
A családgondozási tevékenység alaposabb, körültekintőbb ellátása szükséges. Segítő feladatai:
1. információszerzés,
2. bizalmi kapcsolat kialakítása,
3. a veszélyeztetettség megszüntetése érdekében ügyintézés, jelzőrendszerrel, szülővel való szoros együttműködés
4. Problémamegoldó folyamat a klienssel közöse,