Sitemap:
honlaptérkép

Frissítve:


View My Stats:


Kapcsolat:




Egészségügyi, ápolási ismeretek

Fogyatékosság

Fogyatékos személy: az, aki érzékszervi - így különösen látás-, hallásszervi, mozgásszervi, értelmi képességeit jelentős mértékben vagy egyáltalán nem birtokolja, illetőleg a kommunikációjában számottevően korlátozott, és ez számára tartós hátrányt jelent a társadalmi életben való aktív részvétel során.

  1. Mozgáskorlátozottak:
    1. Végtagredukciós fejlődési rendellenességek és szerzett végtaghiányok csoportja
    2. Petyhüdt bénulást okozó kórformák csoportja
    3. Korai agykárosodás utáni mozgászavarok csoportja
    4. Egyéb, maradandó mozgáskárosodást okozó kórformák csoportja (reumatológiai, ortopédiai elváltozások, törpeség) Ma ők érvényesítik legjobban akaratukat és érdekeiket a társadalmunkban. Tudnak hasznos és egyenértékű tagjai lenni a társadalomban. A társadalomban a legelfogadottabb csoport.
  2. Hallássérültek
    1. Nagyothallók (enyhe 30-45 dB, közepes 45-65 db, súlyos 65-90 dB hallásveszteség) Hallásmaradványuk van, ami hallókészülékkel korrigálható. Tanítják a hallóbeszédre. Időben kell megkapnia a hallókészüléket és hallásfejlesztést kell, hogy kapjon.
    2. Siketek (beszédtartományban mért veszteség 90 dB alatti) Nekik is van hallókészülék, amit támogatott formában kaphatnak. Beszédre is tanítják őket, de általában felnőtt korukban inkább a jelnyelvet használják. Fontos náluk a hallásfejlesztés.
    3. Diszfáziás hallássérültek: A beszédértés és a beszéd is akadályozott.
  3. Látássérültek
    1. Vakok, kik még fényt sem érzékelnek
    2. Aliglátók (fényérzékelők, nagytárgylátók, ujjolvasók)
    3. Gyengénlátók
    4. Speciális fejlesztésre szorulnak. A maradék látás fejlesztése nagyon fontos. A tapintást kell nagyon megtanulniuk - későbbiek során a Braille-írás. Sok technikai eszköz segíti a fejlesztésüket, a tanulásukat, az életüket. Jól képviselik az érdekeiket.
  4. Mentális retardáció - tanulásban akadályozottak és értelmileg akadályozottak
  5. a.
    1. A tanulásban akadályozottak köre tágabb, mint az enyhén értelmi fogyatékosoké. Ők nehezen tanuló gyerekek közül a leggyengébbek illetve azok, akik tanulási sikertelenségeik súlyossága folytán gyógypedagógiai iskolába járnak.
    2. Az értelmi akadályozottság a mérsékelt, a súlyos és a legsúlyosabb fokú mentális retardáció/értelmi fogyatékosság összefoglaló elnevezése.
  6. A beszédben akadályozottak
    1. Megkésett beszédfejlődés (súlyosan megkésett)
    2. Hangképzési (artikulációs) zavarok: pöszeség stb.
    3. Orrhangzós beszéd: Nem a mellkasi zönge a jellemző, hanem az orrüregben képzett
    4. A beszédritmus zavarai - hadarás és dadogás
    5. Beszéd-, írás-, olvasászavarok
  7. Autizmus - autizmussal élők
    1. Izolált
    2. Passzív
    3. Bizarr
    Széles skálán mozognak. Nagyon eltérőek lehetnek. Sok téveszme van velük kapcsolatban. Az autisták nem feltétlenül értelmi fogyatékosok, hanem más a viszonyuk a világgal és a kommunikációjuk sokkal nehezebb (mind a verbális, mind a non-verbális)
  8. Teljesítmény és viselkedészavarral küzdők (nehezen nevelhetők és inadaptáltak)
    1. A nehezen nevelhetők tanulási nehézségekkel küzdenek, akiknél az ismeretelsajátítás nehézségei mellett éppen a tanulás terén megélt kudarcok miatt, mintegy másodlagos tünetként jelentkeznek a magatartási és viselkedési zavarok.
    2. Az inadaptáltak az alkalmazkodási képesség zavarával küzdenek (neurotikus, pszichopátiás, pszichotikus tünetekkel).
  9. Halmozott fogyatékossággal élők
    1. A halmozott fogyatékosság olyan állapot, amely egy vagy több, azonos vagy eltérő időben, egymástól függetlenül fellépő, több funkcionális területre kiterjedő károsodás következményeként jön létre. pl: siket vakok - tenyérkommunikációt alkalmaznak a fejlesztésükhöz. Bentlakásos intézményben laknak. Kb 10-en vannak pesten. A halmozott fogyatékosság esetén a vezető fogyatékosságot kell meghatározónak tekinteni.