Velence-tavi
élményeink
920 körül értünk Velencére, minimális késéssel. Gyorsan
lerakodtunk, majd felszereltük a csomagtartókra a kevés, de elengedhetetlen
felszerelést. Szerencsére sem szerszámokra, sem eső elleni öltözékre, száraz
ruhára nem volt szükségünk az úton. Átmentünk a síneken a parti oldalra és
nyeregbe szálltunk. Indulási időnk 930. Gyorsan rátaláltunk a kerékpárútra, ami nagyon jó
minőségű, rendesen lerakott díszburkolatú. Bár kerékpárút a jelzése, de
mivel a strandon megy
keresztül, több a gyalogos rajta, mint a kerékpáros.
Egy helyen találtuk veszélyesnek, ahol nádas mellett vezet a két strand
között. Kb. 8-10 m oldalhosszúságú négyzetként körülvesz egy kis öblöt.
Vigyázni kell, nehogy fürdés és kerékpármosás legyen a figyelmetlenség
következménye. Az új strand bejárata után elkanyarodtunk a parttól és egy
stop-táblánál vége is volt a kerékpárútnak. Balra kanyarodtunk, majd 50 m után
ismét balra az Északi-parti településeket összekötő útra. Ezzel el is dőlt,
hogy Nadap kimarad a programból. (Az elmaradt látnivalókért kár, de így is
maradt bőven emelkedő.) Átmentünk az M7-es autópálya alatt és Sukoró felé
vettük az irányt. Az út enyhén emelkedni kezdett, majd egy bal-jobb
kanyarkombinációval együtt számunkra kellemetlenül meredekké vált. Egészen a
falu szélét jelző tábláig tartott a megpróbáltatás. Szétszakadtunk,
összevártuk egymást és így mentünk át a falun. Jól esett a falu másik szélén
leülni egy presszó teraszán, pihenni 15-20 percet. A következő emelkedő
messziről nehezebbnek tűnt, mint amilyen valójában volt, így kellemes
tempóban jutottunk el az emlékművekhez, illetve a Szúnyog-szigethez vezető
elágazáshoz. Ismét áthajtottunk az M7 alatt, az út emelkedni kezdett,
egyre meredekebbé vált. Az áttételeket alaposan vissza kellett kapcsolnunk,
mire felértünk a Donnál elesett honvédek emlékére emelt kápolna alatti
parkolóhoz és az arborétum határához. Leállítottuk a bringákat, felmentünk a
kápolnához. Tudtunk róla, hogy létezik, de még nem jártunk itt, amióta
elkészült. Visszamentünk járműveinkhez és
továbbhajtottunk a régi, 1848-as emlékműhöz. A környezete nagyon megváltozott az elmúlt 20-25 év alatt.
Emlékeink szerint még nem volt múzeum, most van. Ha volt is, szépen
megújult. Az viszont biztos, hogy a külföldi békemissziók során elhunyt
katonáinknak nem volt itt emlékhelye. Szép gesztus volt a létrehozása és
nagy ötlet az egységes, korszakoktól független emlékhely, s talán egyszer
emlékpark kialakítása. Az egyre magasabb növények viszont rontják a tó felé
a panorámát. Innen a tó partjára, a Szúnyog-szigetre hajtottunk.
Előre elhatároztuk, hogy a halászcsárdában fogunk ebédelni, egy jó halászlé
elég könnyű ebéd így túra közben. Korán érkeztünk, a konyha még nem volt
készen, várnunk kellett. Szerencsére maradtunk, fél óra múlva szinte minden
asztal foglalt volt, de akkor már hozták is a bográcsainkat. Nagyon finom
volt. Ebéd után lementünk a kikötőbe, Agárdról jár ide hajó. Nem lehet
egyszerű feladat a nád között biztosítani a hajózhatóságot. Miután
kinézelődtük magunkat, visszaindultunk a Pákozdra vezető úthoz, amiről az
emlékhelyek felé letértünk. Nagy falat volt a régi emlékműig vezető út, a
végén valamennyien toltuk a bicikliket, aztán jöhetett a lejtő, alaposan
húzni kellett a fékeket. Szerencsésen visszaértünk az elágazáshoz. Az út
eseménytelenül telt, legfeljebb néhány türelmetlen autós próbált
megijeszteni, vagy figyelmeztetni bennünket a dudálásával. Néhány métert
túlszaladtunk az elágazáson, ahol balra, Dinnyés felé le kellett térnünk. Az
elágazásnál a mi irányunkból semmiféle tábla nem jelezte a kereszteződést,
egyszerű utcasaroknak látszott. A Székesfehérvár felől jövőknek volt
tájékoztató tábla, visszanézve azt vettük észre és fordultunk meg. Az eddigi
aluljáróktól eltérően most felüljárón kereszteztük az autópályát és
következett a tó legvadregényesebb része. A learatott száraz nád kévékbe
kötve
halmokban vár szállításra. Vízfelületet alig láttunk, nádat, mocsaras
területet annál inkább. Nem véletlen, hogy itt van az ország egyik
legjelentősebb madártani megfigyelőhelye. Ahol csatorna volt a nádban, ott
mindenhol horgászokat láttunk. Persze vigyáznunk kellett nézelődés és menet
közben, mert ezen a szakaszon volt legrosszabb, kátyúkkal szabdalt az út
minősége. Dinnyésnél, a 70-es út mellett értük el utunk legdélebbi pontját
és fordultunk Agárd felé. Innen jól megépített aszfaltozott kerékpárút vezet
Agárdig. Persze a karbantartásra vagy pénz, vagy figyelem már nem maradt,
helyenként a fű már félig benőtte. Végig a sínek mellett, azok tó felőli
oldalán
folytattuk
utunkat. Elértük a horgászok csónakkikötőjét és Agárdra érkeztünk. A
vitorláskikötőnél pihenőt tartottunk, jól jött egy kis hideg ital a
melegben. Az út további részén elsősorban azokon a helyeken kellett
figyelnünk, ahol közút keresztezte a síneket, ott mindenhol a keresztező
forgalomnak volt elsőbbsége. Esemény és különös látnivaló nélkül értünk
vissza Velencére 1450-kor. Velencén kimentünk a strandra,
lezártuk a bicajokat, fürödtünk, napoztunk és a 1808-as vonattal
hazaindultunk. A tó körül megtettünk 35 km-t, az Oktogon és Déli pályaudvar
között pedig kétszer 5 km-t. |