Tisza-tavi
élményeink
Elöljáróban el kell mondanunk, hogy előre foglaltunk szállást
Tiszafüreden 3, Abádszalókon 2 éjszakára. Túratervet csak nagyvonalakban
készítettünk, nem akartuk magunkat lekötni. Inkább kirándulást terveztünk
kerékpárral, mint túrát. A túranap megnevezés mégis helytálló, mert a tó
körül (felszínes tapasztalatunk szerint) a természet megismerésén túl szűkös
a látnivalók kínálata, így többnyire tekeréssel telt az időnk. A mostani
alkalommal nem volt célunk a vízi és nádi élet megismerése.
Odautazás napja:
Túrát, kirándulást erre a napra nem terveztünk, csak
amennyi az utazáshoz és a hely megismeréséhez kellett. A vonat 805-kor indult a Keletiből.
Nem a megszokott vágányról, ez okozott némi zavart. A kerékpáros kocsiban 2
akasztó - nem kényeztet a MÁV. Füzesabonyban átszálltunk. Az utolsó kocsi
peronja zárva (az 1 db kerékpár tulajdonosa méltatlankodott, hogy fel
akartunk szállni). Bepakoltunk az utolsó előtti kocsi utasterébe, a kalauz
nem háborgott (a kocsiban rajtunk kívül egy utas volt). Pár perc késéssel megérkeztünk Tiszafüredre 11 óra körül.
Szállás-elfoglalás
(jól felszerelt faház) után elkerekeztünk a szabad-strandra, fürödtünk,
napoztunk. Ebédre a strandon megevett halászlék felejthetők. Illetve mégsem:
eltettük legrosszabb emlékeink közé. Délután közúton Tiszaörvényre mentünk,
megnéztük a két kikötőt, majd a gáton vissza Füredre a kempingbe. Örömmel
láttuk a gáton vezető kerékpárút mellett a kerékpárosoknak szóló tájékoztató
táblát, amely majdnem olyan informatív volt, mint a Fertő-tónál. Este
sétáltunk a városban. Ugyan hétköznap volt, de üdülőterületen több emberre
számítottunk. Megtettünk 20 km-t.
1. túranap:
Hajnalban nagy vihar volt, esett, villámlott. Minden csupa víz
volt, az indulással várni kellett. Egy újabb rövid zápor után kisütött a
nap, 11 körül úgy döntöttünk, indulunk. Poroszlóra csak a 33-as úton
juthattunk. Túránk során háromszor jártuk meg a Poroszló-Tiszafüred utat. A
szűk hely, a nagy forgalom és az északi oldalon a padka hiánya miatt ez volt
a legveszélyesebb szakasz. Poroszlón belül már kerékpárúton mehettünk
tovább.
Megnéztük a múzeumot, szépen és eredetien berendezett parasztház,
szívélyes személyzettel. Nem kihagyható látnivaló. Ezután a templomnál
álltunk meg fényképezni. Sajnos bemenni nem tudtunk, de a környezete is
megért néhány felvételt. Közúton mentünk tovább Újlőrincfalvára (szélén van
egy szép kis horgásztó), majd Sarudra. A nagy melegben jólesett a pihenő és
az ital a vendéglőben.
Indulás után még megálltunk a templomnál, sajnos ezt is zárva találtuk,
fényképezés után továbbmentünk a tópartra. A strandon ebédeltünk (lángos) és
a kerékpárúton mentünk vissza Poroszlóra. Balra erdősáv, szántóföldek,
jobbra a Tisza. A látvány megkapó, de sehol egy árnyékos hely, ahova
behúzódhattunk volna. A napsütéstől és a változó irányú széltől tikkadtan
értünk a poroszlói kikötőhöz, ahol végre árnyékba kerülhettünk. Az utolsó 8
km-t ismét a 33-as forgalmában tettük meg. A napi teljesítmény 40 km volt.
Kipróbáltuk a termálfürdőt, jól kiáztattuk magunkat a közepes hőmérsékletű
medencében.
2. túranap:
Ezen a napon a Tiszafüredtől északra lévő terület bejárását terveztük.
Viszonylag időben sikerült elindulnunk (fél 9 körül). Miután kiértünk a
gátra,
elindultunk észak-keleti irányba. Az idő tiszta volt, a nap hétágra sütött,
árnyék sehol, még egy lehajtó sem, amin keresztül a fák közé juthattunk
volna. Balra ártéri erdő, jobbra szintén erdősáv (ebben néhol felfedeztünk
egy-egy méhészetet, napraforgóra vándoroltak), előttünk és mögöttünk a gát
az aszfaltcsíkkal. Meglehetősen unalmasan telt az idő. Azután jött egy
leágazás jobbra az ártér felé, balra egy vízügyes telephez
(később térképen megnéztük, Egyekre, majd a Hortobágy felé vezetett).
Tájékoztató, tábla sehol. Mi balra mentünk, ott néhány kanyar után
kompátkelőt találtunk. 10 perc múlva megérkezett a komp egy személyautóval
és távozott velünk
Tiszadorogmára. Erős nyugati szél fújt, úgy látszott,
hogy visszafelé folyik a Tisza. Kínlódtunk is visszafelé a szembeszéllel.
Még nem volt 10 óra, szerencsére éppen megérkezett a helyi Üvegtigris
(nem így hívják, de lakókocsis büfé) vezetője, így leülhettünk egy kis frissítőre. Közúton
mentünk be a faluba, majd Tiszavalkra, ahol megnéztük a templomot (szintén
csak kívülről), pihentünk, tájékozódtunk. Kikerekeztünk a gátra, ott mentünk
tovább. Ezen a szakaszon még nem aszfaltozott (Dorogmánál éppen terítették,
még gőzölgött), így földes-köves-kavicsos felületen hajtottunk szembe a
széllel. Sokat kivett belőlünk, ezért Borsodivánkára már közúton érkeztünk.
Poroszlóig oldalszelünk volt és szerencsére nem számottevő forgalom.
Valószínű, hogy egy nagyobb szervezett túra vagy verseny közelébe
kerülhettünk, mert utánfutós személykocsiról frissítőt ajánlottak. Poroszlón
a tanösvénynél kimentünk a gátra, majd immár harmadszor tekertünk végig a
33-as hídján Füredig. Az 58 km után megismételtük az előző napi termálkúrát.
Karcsi háromszor, mi Andrással kétszer vacsoráztunk a kemping éttermében,
nem volt panaszunk sem a minőségre, sem a mennyiségre.
3. túranap:
Fő elhatározásunk Abádszalókra való átköltözésünk volt. A kemping-számla
rendezése után felmálháztuk összes cókmókunkat és 9 körül indultunk a
szabadstrandnál kezdődő kerékpárúton délnyugat felé. Balra a szokásos
erdősáv, jobbra a folyó. Most végig a főmeder mellett mentünk. Szép, Karcsi
szóhasználata szerint fotogén volt a víz, nádasok, kis szigetek és a
rengeteg madár látványa. Tiszaszőlősből még a templom tornyát sem láttuk a
fáktól. Tiszaderzs magasságában megörültünk a kikötőnek - gondoltuk
pihenhetünk és fogyaszthatunk valami hideg folyadékot árnyékban. Nem volt
szerencsénk, a kikötőben nem volt vendéglátó hely, a gát másik oldalán pedig
éppen felszámolás alatt volt egy vendéglő. Be kellett mennünk a faluba, így
az utolsó szakaszt Abádszalókig közúton tettük meg. A strand bejáratán
kívüli étteremben ebédeltünk, utána elmentünk a szállásunkra, átvettük a ház
kulcsait, kifizettük a 2 éjszakát (+IFA), lepakoltunk és elmentünk a
strandra. Fürdés, napozás, lángos vacsorára. Pihentük a 33 km fáradalmait.
4. túranap:
Időben keltünk, célunk a tó-kör bezárása volt, de most sem akartunk
minden utat oda-vissza bejárni. A strandot megkerülve egy rövid emelkedőn
jutottunk a gátra és jó minőségű aszfalton mehettünk Kisköre felé. Már az
elején megálltunk, hogy felvételeket készítsünk a szalóki öbölről. Átmentünk
a Nagykunsági főcsatorna zsilipjén, majd elértünk egy nagy zsiliprendszert,
amit valószínűleg csak árvízkor használhatnak, mert jobbra víz nem, csak
ártéri növényzet volt. Innen a jó aszfaltút megváltozott, 4-5 méterenként
zöttyentünk a betonlapok közti résben. Ez jellemző volt az erőmű zsilipjei
feletti híd kivételével egészen a város széléig. Kiskörén megkerestük a
vasútállomást, megvettük másnapi jegyeinket. Utána beültünk egy italra egy
vendéglőbe. Ebéd lett belőle, nagyon finom házias ételt kaptunk. Utána irány
közúton Tiszanánára. Szokás szerint templomok zárva, így egyhuzamban tovább
Sarudra. Frissítés egy útmenti kocsmában, majd a már ismerős templom mellett
ki a gátra a kikötőhöz, strandhoz. A strand büféjében megünnepeltük a kör
bezárását. Koccintás után elindultunk nappal szemben Kisköre felé a gáti
kerékpárúton. Egy pihenőt kénytelenek voltunk tartani a meleg miatt, a
bringákat a gáton hagyva lemenekültünk a partra a fák közé egy
horgász-állásba. A következő pihenőt Kiskörén tartottuk. Az utolsó
kilométereket a kitörni készülő zivatar fenyegetése alatt tekertük le.
Szállásunkon már a vacsora végén jártunk, mire elkezdett esni és kitört az
égiháború. Hatalmas vihart úsztunk meg, sajnáltuk a Füreden (és máshol)
kempingben lévő sátorozókat. Jóleső fáradtsággal bújtunk ágyba a kerek 60 km
után.
Hazautazás napja:
Reggeli után összepakoltunk és 10 körül lehajtottunk a strandra. A
szállás elhagyását délre beszéltük meg, így volt bő másfél óránk egy kis
napozásra,
fürdésre. 12 előtt újra a háznál voltunk, mire felmálháztunk, megérkezett
szállásadónk is. Átadtuk a házat és a kulcsokat és irány Kisköre. Ott újra
beültünk a már ismert vendéglőbe ebédelni. Eddig egyetlen úti-beszámolóban
sem említettünk nevet, most mégis kiemeljük a Kagyló vendéglőt. Mindkét
alkalommal udvarias kiszolgálásban, nagyon finom házias ételekben volt
részünk és az árakkal is meg voltunk elégedve. Ebéd után kimentünk a
vonathoz, 1536-kor indult. Kényelmesen utaztunk Kál-Kápolnáig,
ott átszálltunk a sátoraljaújhelyi gyorsra. Már megint csak 2 kampó volt a
kerékpáros kocsiban (első vagon). A Keletiben persze mindenki ott akart
leszállni. Ezen a napon két keréken megtettünk hazáig 20 km-t. |