Városliget - Dózsa Gy. út - Vágány utca - Dévényi utca - Tatai út - Kámfor
utca - Újpest, Városkapu - Vasúti híd - Római part - végig a Duna-parton - Szentendre - Omszki tó - Pünkösdfürdő út - Római part - Vasúti
híd - Váci út - Cserhalom utca - Népfürdő utca - Újpesti rakpart - Kossuth
tér - Alkotmány utca - Bajcsy-Zs. út - Andrássy út. (kb. 50 km)
Oldal tetejére
András régi ötlete volt, hogy menjünk el vonattal a Duna-kanyarba és
kerekezzünk hazafelé (Vácig, vagy amíg kedvünk tartja, energiánk bírja). A
kirándulásra 2007. július 7-én sort is kerítettünk. A 755-ös Bp-Nyugati
pu. – Szob vonatot választottuk, ami pontosan indult és pontosan érkezett
Szobra. Volt kerékpárszállításra kialakított kocsi is. Előre elhatároztuk,
hogy nem teljesítménytúrát csinálunk, hanem meg-megállva, a látnivalókban
gyönyörködve kirándulunk.
9-kor indultunk Szobról. Viszonylag gyorsan megtaláltuk a kerékpárutat,
bár a vasútállomásnál nem vettünk észre semmiféle jelzést. Gondoltuk, ha
lemegyünk a Dunához, csak lesz mellette valamiféle út a folyás irányába.
Nem tévedtünk, a komptól indul a kerékpárút Vác felé. Bemelegítő tempóban
indultunk, erős hátszélben. A szépen kiépített part-menti út véget ért a
falu széle felé, ki kellett menni a 2-es útra és majdnem Zebegényig azon
kellett hajtani. A vasúti híd alatt áthaladva kezdődött újra a kiépített
bicikliút. Zebegényen úgy mentünk át, mint a mesében: hol volt, hol nem
volt kerékpárút, emiatt nézelődésre menet közben kevesebb lehetőség volt.
Annál inkább a település után!
A faluból kiérve jobbra lent a Duna, balra fent a hegyoldal. Semmi
kedvünk nem volt a gyors tempóhoz (az út minősége megengedte volna),
inkább meg-megálltunk fényképezni, nézelődni, de menet közben is többet
néztünk oldalra, mint előre - a forgalom lehetővé tette. A Dömösi-átkelő
után az út levitt a tervezett vízlépcső területére, amin keresztül majdnem
Nagymarosig vezet a "Beatrix királynő" kerékpárút. Mivel a fák még nem
elég nagyok, szinte végig látható a visegrádi várhegy a várral. Később
üdülők és a part között vezetett az út egészen a kompig, ahol hosszabb
pihenőt tartottunk, ettünk, ittunk.
A komptól a gát és a Duna között vezetett tovább az út. Néha
megálltunk, visszanéztünk a várra, fényképeztük ami éppen megtetszett. A
folyó partján volt néhány füves, pázsitos rész, mintha napozók számára
készítették volna. Kiérve Nagymarosról, az üdülőkkel közös használatú
betonúton haladtunk az ártéren, de alig találkoztunk járművel. Egy idő
után az út gáton folytatódott. Még nem mindenhol sikerült rendbe hozni a
korábbi árhullám nyomait, két helyen veszélyes az út állapota. Kismarosnál
pihenőt tartottunk a parton, rövid napozással egybekötve.
Verőcén nincs kerékpárút, az úttesten forgalomban kellett a település
széléig menni. Ott a bal oldalon ismét felfedeztük az utat. Ezen, majd a
felhagyott, forgalmon kívüli régi 2-es úton kényelmesen haladhattunk
majdnem Vácig. Az utóbbi elég meredek, megizzasztott bennünket. Újra
kerékpárúton jutottunk ki a Duna partra, Vác szélén. A börtön mellett
felmentünk, megnéztük a diadalívet, a belvárost, bementünk a piarista
templomba és a székesegyházba. Vétek lett volna kihagyni bármelyiket is.
Visszamentünk a kerékpárútra, majd a parkerdőn keresztül tovább Sződliget
irányába. Rövid pihenőt tartottunk egy lábáztatásra alkalmas
partszakaszon, Karcsi a világért se hagyta volna ki, hogy belegázoljon a
vízbe (igaza volt, ha már ott jártunk!). Sződligeten gyorsan átjutottunk
és korgó gyomorral estünk be Felső-Gödön a korábban rendszeresen
előjelzett vendéglőbe. Pihenő, halászlé, sör, palacsinta, rétes.
A töltésen vezetett tovább az út. Dunakeszihez közeledve több
meglepetés is ért minket. Egyrészt a jó minőségű - bár még hézagosan
elkészült - kerékpárút (úgy vettük észre, hogy folyamatosan bővül a
hálózat), másrészt érzékenyen érintett bennünket a sokadik kilométer után,
hogy többször emelkedett, mint lejtett az út. Mondtuk is, hogy
"felmegyünk" Budapestre. Dunakeszin aztán elfogyott a kerékpárút, amire
csak a reptér környékén bukkantunk újra. Átmentünk az M0 északi hídja
alatt és már Káposztásmegyeren voltunk. Innen már többször bejárt, ismerős
úton jutottunk a Hősök teréig. A szobi vasútállomástól a Hősök teréig
megtettünk 72 km-t, megérkeztünk 1820-kor.
Képek
Oldal tetejére
Hozzánk is eljutott a hír, hogy egyszeri, megismételhetetlen élményben
lehet részünk: 2007. augusztus 4-én kerékpárral mehetünk az elkészült
kőröshegyi viadukton és a rá vezető autópálya-szakaszon (amennyiben részt
veszünk az amatőr kerékpárversenyen). Természetesen nem
maradhattunk ki belőle (kivéve Zolit, akinek a karjából most vették ki a
csavarokat).
A vonat 800-kor indult a Déliből. A MÁV felkészült, két
kerékpárszállító vagon is volt (amelyikben mi voltunk, meg is telt). 1041-kor
Zamárdiba értünk, ahol nosztalgiáztunk egy kicsit Balaton-körünk induló és
célhelyszínén. Két keréken mentünk tovább Szántód felé, majd fel Kőröshegy
irányába. Többnyire kiépített kerékpárúton haladhattunk. Kőröshegyen
polgárőrök segítettek mindenkinek az eligazodásban, nem tévedhetett el
senki. A főútról letérve a pálinkafőzdétől (utánozhatatlan cefreszag)
földúton kellett menni, ezt egy traktor rendszeresen locsolta, "pormentesítette".
Nem csak kerékpárral, hanem autóval is nagyon sokan jöttek, számukra külön
parkolót jelöltek ki. A híd alatt sátrak sokasága, bár megérkezésünkkor
még csak készültek az ételek az üstökben, bográcsokban és egy ökröt is
forgattak a nyárson. Emléktárgyakat, üdítőt lehetett kapni, sört egyenlőre
csak "pult alól", ételt onnan sem - állítólag csúszás van, 13 óra helyett 14-től lesznek csak
programok. Felmentünk a hídhoz, beneveztünk a versenybe, megkaptuk
rajtszámainkat és egy közeli üdítőgyártó cég új termékét.
A tó felőli pályaoldalt a gyalogosok használhatták, ha valaki bringára
ült, figyelmeztették a biztonságiak. A főváros felé vezető sávok álltak a
kerekesek rendelkezésére, de csak a verseny idején. Biciklijeinket tolva
mi is sétáltunk egyet a Balaton felőli hídszakaszon, fényképeztünk,
visszatértünk a Dél-nyugati hídfőhöz, vártunk, fényképeztünk, vártunk,
fényképeztünk. Délután 2 körül elindult a 14 év alattiak versenye. Ők nem
mehettek fel a hídra, Szárszó fele indultak, fordultak és érkeztek vissza
program szerint 8 km-t megtéve. Fél három körül az idősebbeket szólították
rajthoz. Nem tudni mi okból (senki nem közölt semmit) az indítás húzódott,
a műsorvezető kínjában többször is csengő- és taps-párbajra bíztatta a
résztvevőket és a közönséget, az illetékes miniszter hozzánk hasonlóan a
tömegben tipródva szorongatta a kerékpárját. Már majdnem 3 óra volt, mire
indulhattunk.
A táv elején emelkedve mentünk át a viadukton, majd további emelkedő
következett. Persze a mezőny zöme alaposan lelassult (később kiderült,
hogy meg is fogyatkozott). Helyenként egy-egy völgyön keresztül
gyönyörű kilátás nyílt a tóra, szép képeket lehetett volna készíteni, ha
utána kedvünk lett volna emelkedőn újra elindulni. Egy idő után az út
lejteni kezdett, a tempó felgyorsult. A visszafordítónál egészen közel
jutottunk az M7 eddigi autóúti szakaszához, valahol Zamárdi magasságában
lehettünk. A Balaton felőli pálya-félre fordulva elindultunk visszafelé -
meglett a böjtje az előző lejtő feletti örömnek. Újra kapaszkodás
következett. Közben elég sűrűn találkoztunk a pályán dolgozó munkásokkal
is, az utolsó simításokat, pótlásokat végezték. Az út kb. 2/3-ánál
visszatereltek bennünket a másik pálya-félre, nehogy beleszaladjunk a
sétálókba. Az út még mindig emelkedett, valószínű kocsival meg sem érezni,
nekünk azonban fogyott a levegőnk. Végre felértünk a tetőre, innen a célig
már lejtő, gyors gurulás. Csak a bukásra és egymásra kellett vigyázni. A programban közzétett táv 16 km volt,
bár Gyuszi közel 20-at mért rajttól célig. Eddigi mérései megegyeztek a
térképek és útikönyvek adataival, kerékpáros mérőműszere valószínűleg
pontosan mér.
Rövid pihenő után visszaindultunk a Balaton felé. Kőröshegyen pótoltuk
a csúszás miatt elmaradt ebédet. A kiszemelt vonat nem állt meg
Szántód-Kőröshegynél, ezért elébe mentünk Földvárra. Volt kerékpáros
kocsi, kényelmesen utazhattunk hazáig.
Képek
Oldal tetejére
|