Fertő-tavi
élményeink
Az előrejelzések szerint vége a tikkasztó, rekordokat döntögető hőségnek,
a riadót is lefújják. Ilyen hírek birtokában meghoztuk a végső döntést,
július 26-án elindulunk a Fertő tó körül. Szállásunk még nem volt (egyrészt
a bizonytalan indulási idő, másrészt nem válaszoltak Gyuszi leveleire a
szálláshelyek), de bíztunk benne, hogy a helyszínen sikeresen találunk.
Inkább kényelmes, a környékkel ismerkedő kirándulást terveztünk, nem
teljesítmény-túrát, ezért egy magyarországi és két ausztriai éjszakázás
szerepelt a programban. Abban is döntöttünk, hogy az óramutató járásának
irányában haladunk Fertőszentmiklósról indulva. Segítségként és útitársként
a FRIGORIA kiadó Fertő-tavi könyvét vittük magunkkal, melyhez egy
kihajtogatható térkép is tartozott.
1. nap:
A vonat 845-kor indult a Keletiből. Zoli kikísért bennünket,
műtétje miatt azonban nem tarthatott velünk. Kényelmesen utaztunk, bár
Komárom tájékán aggódni kezdtünk a késés miatt. Győrben a menetrend szerinti
25 perc helyett 3 percünk maradt az átszállásra, de a GYSEV szerelvénye
megvárt bennünket és Jancsi (András győri barátja) segítségével sikerült
gyorsan aluljárón keresztül vágányt és vonatot váltani. Majdnem menetrend
szerint érkeztünk Fertőszentmiklósra, így 1210-kor már nyeregben
voltunk és elindultunk napi célunk, Fertőrákos felé.
Fertődön a kastélypark hátsó kerítése mellett bicikliztünk, amíg el nem
értük a főutat, mellette (eleinte a járdán) vezetett a kerékpárút. Gyorsan
eljutottunk Fertőszéplakra, megnéztük a falumúzeumnak helyet adó házakat, az
út elágazásánál dombon álló templomot (kívülről), majd a jobb oldali úton
kerültük meg a dombot és értünk ki a faluból (erre vezetett a kerékpárút).
Ha balra megyünk, megtaláltuk volna az ország egyetlen vasúti lámpa
múzeumát. Majd legközelebb! Tarlók mellett kapaszkodtunk fel egy dombra,
majd kényelmes völgymenettel értünk Hegykőre. Természetesen megálltunk a
templomnál, szép példája a XX. sz. közepi templomi díszítőművészetnek.
Fertőhomokon a kerékpárút a polgármesteri hivatal-faluház előtt vezet,
érdemes megnézni a hagyományokra alapozó modern építészet e remekét.
Következett Hidegség, Fertőboz, majd
Balf. Végig kerékpárúton, gyakran nádas
mellett haladtunk. Tapadtak ránk az apró
repülő állatkák. Az út meglehetősen
hullámos volt, a gyakran változó terhelések kifárasztottak bennünket.
Jólesett a pihenő és ebédre a halászlé Balfon. Ebéd után Sopront elkerülve
- az
ásványvíz-palackozó üzem mellett elhaladva - egyenesen
Fertőrákosra indultunk. Külön kerékpárút nem volt, országúton
haladhattunk. Szállást viszonylag gyorsan kaptunk. Elhelyezkedtünk,
lepakoltuk a csomagokat és lekerekeztünk a tóhoz. Fürödtünk, napoztunk,
pihentünk, ettünk, ittunk. Késő délután visszamentünk a szállásra, lezártuk
a bringákat egy garázsban, majd sétáltunk egy jót a faluban. A napi keréken
töltött teljesítmény 35 km volt. 2. nap:
27-én fél 8-kor már reggeliztünk, majd
elköszöntünk szállásadónktól és elindultunk. Hosszú, erős emelkedőn vitt az
út a falun belül egészen a kőfejtőig. Közben az este látott helyek egy
részénél megálltunk, fényképeztünk. A kőfejtőnél lezártuk a bicikliket és
körbementünk. Folyadékpótlás után elindultunk a határ és Mörbisch
(Fertőmeggyes) felé. Felmutattuk a személyiket és már gurultunk is tovább
a szőlők mellett Mörbischbe. Megálltunk a templom mellett (be is mentünk),
készítettünk néhány fényképet és elindultunk a part felé. Hosszú, egyenes,
az út mindkét oldalán kiépített kerékpárút vezetett a kikötőhöz, strandhoz.
Itt-ott a nádasban ösvények voltak, hol fából ácsolva, hol a kiirtott nád
közé kikötött csónak biztosította a bejárást. Az út végén kerítésen
keresztül bekukkantottunk a strandra, megnéztük, sajnos csak kívülről a
híres vízi-színpadot. A gyógyvíz kútnál leültünk, ettünk és elindultunk
vissza a faluba. Nem mentünk fel a főútig, jobbra kanyarodtunk a parti úton
és elindultunk Rust (Ruszt) felé.
Általánosságban elmondható, hogy a tó körül jó
körülmények vannak a kerékpározáshoz. Ahol szükséges volt, külön
kerékpárutat építettek, lakott területen kívül azonban a szőlősgazdák által
használt (általuk építtetett?) gazdasági utakat jelölték ki kerékpárútnak.
Nagyon kevés helyen és kizárólag lakott területen előfordult, hogy kis
forgalmú utcákat kellett igénybe venni kerékpárút gyanánt. Ezért a
továbbiakban csak akkor teszünk említést az út kialakításáról, ha az eltér
általános tapasztalatainktól.
Ruszt szélén rövid pihenőt tartottunk, majd
balra fordulva, enyhe emelkedőn bejutottunk a városka főterére. A könyv
alapján gyorsan azonosítottuk a látnivalókat, körülnéztünk, fényképeztünk.
Aki arra jár, semmiképpen se hagyja ki a főteret és környékét. Nem mentünk
le a partra, hanem a B10-en indultunk Oggau (Oka) felé. A falut dombról
közelítettük meg a déli szélén. Nem álltunk meg, áthajtottunk a településen
a laktanyáig és tovább a strandig. A bejárat mellett megálltunk ebédelni egy
út menti vendéglőnél. Ránk fért a pihenés is, már majdnem 13 óra volt. Ebéd
után Donnerskirchen (Fertőfehéregyháza) volt a cél. Megélénkült a szél,
ami többnyire szembe, Észak-nyugatról fújt. Ráadásul a felhők is erősen
gyülekeztek. Szerencsére megúsztuk a menet közbeni, lakott helyen kívüli
esőt, de tekertünk is erősen. Meglepetésünkre a kerékpárosok számára egy
patak felett külön hidat építettek, pedig
100 m-re tőle ott volt a közúti
híd is. Donnerskirchen határában megálltunk pihenni. Itt figyeltünk fel
először a tó körül jellemző kerékpáros pihenőre, ami fehér teteje miatt már
messziről jól látható. Sajátos kialakítása miatt időjárás ellen nem igazán
véd, de le lehet ülni, a kihelyezett tájékoztató tábla pedig sok hasznos
információt tartalmaz a környékről és a következő településről. A
vasútállomás mellett értünk be a községbe és elindultunk megkeresni az Eszterházy kastélyt. Megnéztük, fényképeztünk, sétáltunk a templom
környékén. Úgy döntöttünk, hogy tovább megyünk és máshol keresünk szállást.
Elindultunk Purbach (Feketeváros) felé. Ehhez visszamentünk majdnem a
vasútállomásig, ott hagytuk el a 10-es utat. Purbach házai között jártunk,
amikor elkezdett esni az eső. Szerencsére gyorsan megtaláltuk a turista
információs irodát, behúzódtunk az eresze alá és betuszkoltuk Andrást
érdeklődni szállás iránt (Őt neveztük ki tolmácsnak, mi többiek legfeljebb
köszönni tudtunk). Az eredmény lesújtó volt: a kislány további kilométereket
javasolt, érdeklődjünk más településeken. Nem adtuk fel és mivel az eső is
elállt, elindultunk megkeresni a "törököt". Nem találtuk meg, viszont
ráakadtunk egy pincesorra. Egyébként is szomjasak voltunk, de jött az ötlet
is: érdeklődjünk szállás iránt a kocsmárosoknál. Egy fröccs után mindjárt
szebb lett a világ - ennyi idő kellett ugyanis, hogy a vendéglős hölgy
találjon nekünk szállást telefonon az ismeretségi körében. Köszöntük,
elfoglaltuk a szobáinkat, a ház kertjében lezártuk a bringákat és sétáltunk
a városban, fényképeztünk, változatlanul kerestük a "törököt". Az előző
pincében még megtaláltuk a helyünket, hát újra leültünk. Gyuszi végül
megtalálta a keresett házat a legendabeli törökkel, amint kimászik a
kéményen. Nevezetesség kipipálva, mehettünk aludni.
3. nap:
Ránkvirradt a túra 3.
napja. Felkelés után letöröltük a járgányokról az éjszakai esőt,
felmálháztunk, megreggeliztünk és elindultunk Breitenbrunn (Fertőszéleskút)
felé. Az út a sínek mellett vezetett, szokásosan szőlők mellett. A falut a
stranddal összekötő úton balra fordultunk a falu felé, amit kisebb emelkedő
után el is értünk. Kívülről megnéztük a Szent Kunigunda templomot (egy
bekerített kis temető közepén áll), a mellette álló kis Kereszt kápolnát,
majd elindultunk a falu központja, egyben a település jelképe, a
Török-torony felé. Szombat volt, úgy gondoltuk, első a biztonság - sürgősen
bevásároltunk ásványvízből és némi élelmiszert is pótoltunk. Miután
ellátmányunkat kiegészítettük, Karcsi és Gyuszi felmentek a toronyba, András
vállalta a kerékpárok és csomagok őrzését. A torony egyes szintjein
Fertő-tavi történelem (kialakulás, különféle korok térképei ...),
medvecsontváz (windeni lelet?), toronyóra szerkezet maradványa látható. Az
óvatlanabb látogató jól teszi, ha kerékpáros sisakját a fején hagyja, a
lépcsők (létrák?) és plafonok találkozásai könnyen megtréfálhatják. A torony
körerkélyéről viszont csodálatos a kilátás, a fotósok ne hagyják ki. Mi is
elkészítettük képeinket és elindultunk Winden (Sásony) felé,
vissza a sínek mellé. Egy forrás melletti pihenőnél megálltunk,
ettünk-ittunk, elindultunk. Windenen nagyon gyorsan átgurultunk, szinte
észre se vettük, már ki is értünk a településről. Ugyanez történt velünk
Jois-on (Nyulas), bár ott hosszúnak tűnő emelkedőn, úttestre festett
kerékpársávon is mennünk kellett. Gondoltuk, majd Neusiedl-ben (Nezsider)
jobban körülnézünk. Alig értünk be a városba, a kerékpárút jelzése jobbra, a
part irányába térített bennünket. Rövid tanácskozás után döntöttünk, nem
megyünk be a centrumba, inkább tovább a természetvédelmi terület felé.
Sportpályák, nagy parkosított területek között kerekeztünk tovább, majd
keskeny erdősávban készített kerékpárúton jutottunk Weidenig (Védeny).
Hangulatos
kis üdülőfalu benyomását keltette bennünk. Rövid tekerés után
véget ért az aszfaltozott út és máris a természetvédelmi terület murvás, de
könnyen kerékpározható útján haladhattunk. Kicsit poros volt, de ki lehetett
bírni. Ezen a szakaszon valamivel élénkebb volt a forgalom, mint amit eddig
tapasztaltunk. Először egy magaslesnél (nagyon sok vitorlást láttunk róla), majd egy szokásos kerékpáros
pihenőnél álltunk meg (ponyva helyett nádfedeles volt). Szőlőtáblák jelezték
a természetvédelmi terület végét és már meg is érkeztünk Podersdorfba
(Pátfalu). Itt található az egyetlen hosszú szabad partszakasz, amit nem
borít nádas, ezért egyben ez az igazi strandoló-üdülő település a tó körül.
Forgalma, látogatottsága is ehhez fogható. 13 óra lévén kerestünk egy
éttermet, ahol kellemes környezetben, megfizethető áron jót ebédelhetünk. A
strand mellett találtunk is egyet, leültünk a teraszán (nem sok szabad
asztal volt). Kellemes meglepetésünkre az eddigiektől eltérően a
felszolgálók többsége beszélt magyarul is. Jót ebédeltünk és előző napi
tapasztalatunk alapján szállás felől is érdeklődtünk. Gyönyörű napsütéses
időben, az egyetlen igazán strandolásra alkalmas településen, szombaton.
Pincér
honfitársunk visszavett a lelkesedésünkből, az étterem feletti tetőtérben
minden szoba foglalt, a strand pedig a fertőrákosival megegyezően félméteres
iszapú sekélyvíz.
Az
eredmény az lett, hogy korán van még, kibírunk néhány kilométert a
nyeregben. Sós-szikes területek mellett, majd ismét szőlők között
tekertünk Illmitzig (Illmic). Petárda-robbanások, mű kutyaugatás riasztgatta
a madarakat és más illetékteleneket a szőlősorok közötti látogatástól.
Bennünket inkább az egyre fenyegetőbben sötétedő égbolt zavart. Ennek
ellenére rövid folyadékpótló és technikai pihenőt tartottunk Illmitz szélén
a kerékpárosoknak szentelt vendéglátó helyen. Itt már láttuk, hogy a
következő szállásunkat forintban fogjuk fizetni. Mivel a nyereg kezdett
egyre kényelmetlenebbé válni, pihenőt tartottunk az Apetlon (Mosonbánfalva)
utáni kerékpáros pihenőnél és Pamhagen (Pomogy) szélén is. A határnál
meglengettük igazolványainkat és igyekeztünk tovább. Talán 1 kilométert
tehettünk meg, amikor csepegni, majd egyre erősebben esni kezdett az eső,
miközben az ég is elsötétült. András és Karcsi megálltak, beálltak egy fa
alá, majd anorákjaikat is felvették, Gyuszi kockáztatott és inkább
gyorsított, hogy a távolban látható neonfényekig elérjen, amit már
Nyárligetnek gondolt. Mire a többiek megérkeztek, már túl volt egy italon és
a szállás-vacsora iránti érdeklődésen. Szerencsére senki nem ázott el
annyira, hogy sürgősen ruhát kelljen cserélnie. Gyors megbeszélés után
biztonságba helyeztük a bringákat és elfoglaltuk a szobát, majd
vacsoráztunk. 4. nap:
Vasárnapra már csak egy rövid levezető tekerés maradt.
Reggeli után Fertődre kerekeztünk. Pihenés, kastély, ebéd. Tovább
Fertőszentmiklósra a vasútállomásra. Szerencsénk volt, Győrben nem kellett
átszállnunk, nem a szerelvényt, hanem a személyzetet cserélték GYSEV-ről
MÁV-ra. A négy nap alatt megtettünk 146 km-t. |