Élményeink
Első nap: Ráckeve – Solt
Indulás 2009. július 7-én 735-kor HÉV-vel a
Vágóhídtól Ráckevére. Jó hogy van kerékpárszállítás, bár a kialakításról
megvan a véleményünk, lehetne ésszerűbb is.
Pontosan érkeztünk a végállomásra, felmálházás után 910
körül indultunk a város központja felé, ahol megálltunk, fényképeztünk, majd
a kerékpárútról letérve Szigetbecsén keresztül Makád felé vettük az irányt.
Ott a templom után balra, a Duna irányába kanyarodtunk, elértük az EuroVelo6
kerékpárutat. Találkoztunk néhány külföldi kerékpárossal, egyébként
háborítatlanul gördültünk a tassi zsilipig. Az út végig aszfaltozott, de
változó minőségű volt. A zsilipnél fényképeztünk, a mellette lévő presszóban
tízóraiztunk és indultunk tovább. Még Tass előtt a kerékpárút elvitt
bennünket jobbra, a gátra, nem mentünk be a faluba. Rosszul tettük, inkább a
térképre kellett volna hagyatkozni és nem a jelzésre. Eleinte kitaposott
csapáson haladhattunk, később már csak buckás, birkabogyós füvön
tekerhettünk jóval nagyobb erőkifejtéssel, mintha az 51-es utat választottuk
volna. A friss keréknyomok szerint a bennünket elhagyó külföldiek sem jártak
jobban. Az első adandó alkalommal (valahol a dunaújvárosi komp magasságában)
lementünk a gátról és bementünk Szalkszentmártonba. Kerestük Petőfit.
Megnéztük az emlékházat, pihentünk egy kicsit a hűvösben. Körbejártuk a
templomot is, majd elindultunk Dunavecse irányába az 51-es, majd a gáton
kiépített kerékpárúton.
Dunavecsén megnéztük a református templomot,
megkerestük mindkét házat, amelyen Petőfivel kapcsolatos emléktábla van és
mentünk tovább. Kiépített kerékpárúton értünk Apostagra, közben
lefényképeztük a Dunaújváros alatti Duna-hidat. Apostagon megnéztük Nagy
Lajos emléktábláját, pihentünk, frissítettük magunkat a nagy melegben.
Dunaegyházán keresztül értünk el Soltra, keresztezve a dunaföldvári hídhoz
vezető 52-es utat. A lejtős pincesor mellett gurultunk a városközpont felé.
Megálltunk a Vécsey kastélynál (jelenleg könyvtár), megnéztük az épületet és
a szépen gondozott parkot, majd megkerestük az előre lefoglalt szállásunkat.
A motel kényelmes elhelyezést biztosított nekünk és
bringáinknak egyaránt. Tisztálkodtunk, vacsoráztunk a közeli
halászcsárdában, sétáltunk a környéken, majd lefeküdtünk aludni.
Második nap: Solt –
Kalocsa
Esőre ébredtünk. Összepakoltunk, elsétáltunk egy közeli
boltba reggelizni. Mire végeztünk a lángossal, az eső is alábbhagyott.
Vissza a motelbe, kifizettük a szállást, felszereltük a táskákat és mivel az
eső elállt, elindultunk vissza az 51-esre, irány Harta.
A felhagyott régi útpályán vezetett a kerékpárút, ami
tele volt nem tudni hogyan odakerült teljesen elázott szénával. Harta előtt
balra, egy bekötőútra vezetett a kerékpárút, majd jobbra bementünk a faluba.
Keresztülmentünk a falun, láttunk néhány érdekes épületet, majd az 51-est
keresztezve elértük a vadonatúj, aszfaltos, Uniós támogatással készült
kerékpárutat. Gyönyörű ártéri erdőn hajthattunk majdnem Dunapatajig. A
települést a régi 51-esen értük el.
Gyuszi felhívta ott élő volt kollégáját, akivel a
református templomnál beszélt meg találkozót. A templom és környezetének
megnézése után nála pihentünk, beszélgettünk és frissítettük magunkat.
Búcsúzás után megnéztük a katolikus templomot. Ez az a templom, melyet a
szentély eltolásával bővítettek az eredeti hossz közel másfélszeresére.
Sajnos a Pataji Múzeumnak helyet adó unitárius templom zárva volt, nem
tudtuk megnézni, így tovább indultunk Ordas felé. Az ordasi Duna-parton
pihentünk, elfogyasztottuk maradék szendvicseinket. A környezet gyönyörű
volt, beláttuk a folyót Hartától Paksig. A következő három kis településen (Géderlak,
Dunaszentbenedek, Uszód) néha megálltunk fényképezni, bekukkantottunk
egy-egy templomba. Hol úttesten, hol kerékpárúton tudtunk menni. Uszód után
sürgős lett a tekerés, komolyan fenyegetett egy kiadós zápor réme. Foktőnél
ezért azonnal Kalocsa felé vettük az irányt. A városhatártól a szállásunkig
(egy vendégház az 51-es út közelében) hol szemerkélő, hol intenzív esőben
hajtottunk.
Elhelyezkedés után bekerekeztünk a városközpontba egy
kis sétára (elállt az eső). Elidőztünk a Szentháromság téren, a
főszékesegyházban, megnéztük a Paprikamúzeumot, végigsétáltunk a Szent
István úton, a sétálóutcán (érsekek szobrai). A Negyvennyolcasok terén
fényképeztük a színházat, kutakat és szobrokat, amikor újra szemerkélni
kezdett az eső. Beültünk egy étterembe vacsorázni, ismét kitűnő halászlevet
ettünk.
Harmadik nap:
Kalocsa-Baja
Indulás után nem sokkal megálltunk egy boltnál, némi
ételt és ásványvizet vásároltunk, majd a reggelire való lángost sem hagytuk
ki. Egy
elágazásnál irányt tévesztettünk: nem a Duna és a komp felé vettük
az irányt, hanem Bátyára. Arra is kerékpárút vezetett, így nyugodtan
tekertünk tovább. Legalább megnézhettünk egy szép és régi útmenti szobrot
(Szt. János), a
bátyai templomot. Ha a töltésen megyünk, valószínűleg a fajszi templomot és
polgármesteri hivatali épületet is kihagytuk volna, amit sajnálhatnánk.
Fajszon kimentünk a töltésre, ott haladtunk tovább Baja irányába. Balra
szántóföldek, jobbra az árhullám utáni ártér fákkal, madarakkal,
visszahúzódó-félben lévő vízzel. Néhol kivillant a fák közül a főmeder.
Az úton hol könnyebben, hol nehezebben tudtunk haladni.
Folyamatos a kerékpárút építése, sóder, kavics, salak terítése
(munkagépekkel is találkoztunk), a sok helyen még laza felületbe
besüppedtünk, nehezen pedáloztunk. Ennek ellenére örültünk: készül a
környezethez illő és jól járható kerékpárút. Szekszárd magasságában, a
hídtól már az új, aszfaltozott EV6-on hajthattunk tovább, ami Baja felett
átváltott zötykölődő betonra. A híd alatt áthaladva irányt vettünk a
belváros felé. Megkerestük szállásunkat (Petőfi sziget, evezősklub),
elhelyezkedtünk, rendbe szedtük magunkat, ettünk és elindultunk felfedezni a
várost.
A Halászléfesztivál hetének csütörtökje volt, minden
tele asztalokkal, padokkal, tűzrakó platnikkal, porciózott tűzifával. A
főtéren már állt a
hatalmas kondér, ácsolt emelvény a szakács(ok)nak, ott
volt a merőkanállá előléptetett kőműves-fándli legalább 2 m-es nyéllel.
Igazi nagy buli ígérkezett a hét végére. Baján sem hagytuk ki a templomokat,
megkerestük a Jelky-szobrot, tekeregtünk a városban (ajánlott látnivalót
bőven találtunk a neten). Vacsorára a sziget egyik halászcsárdájában
kóstoltuk meg a méltán híres bajai halászlét, majd nyugovóra tértünk.
Negyedik nap:
Baja-Mohács
Indulás után itt is utunkba akadt egy lángosos, éltünk
a lehetőséggel. Miután megreggeliztünk elindultunk a töltésen Szeremle felé.
A helyzet kísértetiesen hasonlított az előző napihoz: építés-tömörítés alatt
álló útszakasz, ahol a korábbi nagyobb gödröket a vasúti töltéseken is
használt zúzott kővel töltötték ki. Szeremle és Dunafalva között jó minőségű
aszfaltcsíkon mehettünk, amit furcsa tábla-együttes vezetett be. Egy
jelezte, hogy ez az EV6-os, egy másik pedig egy gépjárművel behajtani tilos
tábla volt. Alatta kiegészítő tábla felirattal: Kérjük a gépjárművel
közlekedőket, fokozottan ügyeljenek a kerékpárosokra! Ha nem látom, nem
hiszem el, hogy ilyen van. Egyébként békésen megfértünk a néhány kocsival és
motorkerékpárral. A töltésen már nagyon melegünk volt, ezért bementünk
Dunafalvára pihenni és árnyékban elfogyasztottunk egy kis hideg italt.
Az út hátra lévő része is hasonlóan karbantartás-építés
alatt álló, majd aszfaltozott út volt. Új-Mohácsról komppal átmentünk Mohácsra,
itt is először a szállást kerestük meg, lepakoltunk és elindultunk Sátorhely
felé. Elég erős hátszél kezdett fújni, faltuk a kilométereket (nem
gondoltunk arra az árra, amit ezért visszafelé fizetnünk kell). Mire az
emlékpark bejáratához értünk, már szemerkélt az eső. Szerencsére nem volt
tartós, így a park megnézésének nem volt akadálya, bár a végén megint volt
egy rövid zápor. Széllel szemben visszaküzdöttük magunkat Mohácsra.
Összevont ebéd-vacsoraként egy pizzériába ültünk be, nem találtunk ugyanis
olyan halászleves helyet, ahol fedett helyre tehettük volna járgányainkat az
újra eleredt eső elől. Étkezés után elgurultunk a főtérig, bekukkantottunk a
Fogadalmi templomba, kívülről megnéztük a tér épületeit. Egy esti rövid séta
után tértünk nyugovóra.
Hazautazás
Reggelire az előző napi maradékokat ettük és
igyekeztünk a vasútállomásra. Kár volt sietni, Mohácson már megszűnt a
pénztár. Mindegy, a vonat már bent volt, kényelmesen elhelyezkedtünk a BzMot
hátsó peronján. A Pécsig tartó út eseménytelen volt, legfeljebb az piszkált
bennünket egy kicsit, hogy a vágányok menti fáktól nem láttuk a gyönyörű
környezetet. Máshol meg filmsorozatokat forgatnak a vasúti látnivalók
népszerűsítésére.
A Pécs – Budapest utat kerékpárszállítós intercity-vel
tettük meg. Igazán kényelmes volt nekünk és bringáinknak egyaránt.
Délre már otthon voltunk. Kerékpárral megtettünk 220
km-t.
|