JUHÁSZ FERENC
/:az orrvérzésig materialista és anyagias'elvű:/
POÉTA
//Közben egyfüst'alatt rámutatok költőnk ILLYÉSTŐL eltanult
életbűvészeti trükkje-inek
-a vers'csinálás területén hasznosított- mesteri alkalmazására//
R/*É/*S/*Z/*L/*E/*T/*E/*K
::::::::::::::::::::::::::
anno' 2000
TARTALOM
I. BEVEZETŐ (A Rákosi meg a Kádár IRODALOM'POLITIKA és a Ju-hász-szindróma)
II. Juhász a SZERELEMRŐL, a POLITIKÁRÓL és az ELMÚLÁSRÓL
III. Juhász és a SZERKEZET
IV. J.F. és a nagy TÉMÁK (amelyeket sosem volt képes hitelesíteni: önki-fejezően összevarázsolni a saját kora problémáival)
V. Juhász - Illyés agyon'SIKER'díjazottságának "MIÉRT?"-jeiről. (Különösképp részletezve az életbűvészeti pédakép-Illyés költői húzásait).
VI. J.F. és a "SZÓ" (tekintettel arra, hogy a juhászi szavaknak, mondatok-nak NINCS MONDANIVALÓJUK a "lelkes'állatról": az EMBERRŐL)
VII. J.F. és a TERMÉSZET fotókópiás másolása.
// Amely a mai természettudományos (szines) MOZGÓ'FILMEK világában
oly felesleges ügyködés, miként ha valaki vizionárius tekintetű eltökéltséggel
azon tökéletlenkedne, hogy vihart kavar a biliben azzal a szándékkal,
hogy ennek folyamányaképpen -a tengerparti hullámverés megszemlélése
céljából e vidékre sereglő túristák- ne a valódit, hanem az ő
poétikus, Lombik-VÍZIÓS-produkcióját bámulják.//
VIII. J.F. és verseinek SZÖVEGMEZŐ KONTEXTUSA
// Amely nála a szavakkal nem alkot egymást erősítő-indukáló
globális szöveg'kohéziót. Nála a szóformák egymástól IZOLÁLTAK.
Üzenet'közvetítő IMPOTENCIÁJUK mián (transz'kötődésre képes vegyérték'karok
híján) mondat'CSALÁD ALAPÍTÁSRA képtele-nek. Lelketlen, mondanivalótlan
szóformái NEM ÉRTÉKELŐDNEK FEL MINŐSÉ-GIBBÉ azáltal, hogy MONDATOKBA
(s újabb-újabb Mondat'szakaszokba) kerülnek, hisz azok se akarnak MONDANI
SEMMIT.
SZELLEMTELENÜL-SZEMTELEN SZÓ'HÖKKENTMÉNY-szir'szarságai
oly szárnya'szegetten kovályognak hosszúkás eÉeéposzainak légüres
terein, miként ama GÓLYAFOS a levegőben, s maximum efféle HÖKKENTMÉNY-SZÓLAMOKBAN
üle-pednek le ganaj-koncentrummá, hogy: "A halál,a halottak búcsútlan
VIASZFOS hallga-tása" //
IX. Amelyben (egy-két újabb szentségtörő szóval)-KIEGÉSZÍTVE
emlékezünk meg a KETTŐS-KÖLTŐ'FEJEDELEMSÉGET megtestesítő két'petéjű
ikerpáros (Illyés és Ju-hász) agyon'SIKER'díjazottságának "MIÉRT?"-jeiről.
// Ők voltak azok a szerencséltetettek, akik -mint TÖRZSKÖNYVEZETT
SZENT'TEHENEK, közel félévszázadon át egyfolytában- minden
évtizedben egy, de in-kább két NAGYDÍJAT vittek haza az országos nagyvásárból.
//
X. BEFEJEZÉS // J.F. -ez a szelet'hámozóan üres költő- nem hagyott hátra verseiben sem általá-nos EMBERIT, sem valami sajátosan korabeli emberi-dokumentumot. El is fog tünni (SZÓ'KATEDRÁLIS bugyraival együtt) olvasatlanul, nyomtalanul, mint teveszőr a SZA.ha.R. Á.B.A.N...//
XI. UTÓSZÓ (jogán)
(Egy közbevetett MEGJEGYZÉS:
A hamarosan fel-felbukkanó Juhász-"IDÉZETES" szavakhoz
-Hozzá'képzelt, Őreá'valló- gondolat'menet-fo'szlányokat fogok
parafrazálni, és (ezeket a kreált 'szlányokat) kissé sminkelve-karikírozva
ráeresztgetem Juhásznak az -öntelt'fazontól duz-zadó- mondataira.
Ezekkel rátapintok ugyan "TÁLTOS'CSŐDÖRÜNK" tyúkszemére, ám személyiség
jogait nem érintem vagy legfeljebb csak "érintem". De ezzel a "magyarázkodással",
talán felesleges is volt itt-most előhozakodnom, hiszen ezt a "bocsánatos
bűnt" a későbbiekben is többször el fogom még követni).
J.F. -mint A SZELLEM'FOGYTÉKOS jelentés'tartalmú vers'SZÓ-Anyag
kiagya-lója- az ALÁBBIAKAT HITVALLJA buldog'képű öntudattal:
Az én szavaim "..KÖZVETÍTŐ SZEREPET NEM VÁLLALÓ ANYAGKÉNT
MŰKÖDNEK, mint a kő: kő", mint "a szerelem'vágat: szerelemvágat",
mint a "végbél'nyílás": végbélnyílás", mint az "orgona'nyílás":
orgonanyílás stb. Vagy esetleg annyi deformálódást szenvedhetnek el
az én ANYAG(szó)formáim, hogy pl. azt írom a "Végbélnyílása" helyett,
illetve mellé, hogy: "PARADICSOMFÜRTÖK". Ez a szó'metaforám egyébként
(egész pontosan) így fest az egyik hosszúkás eÉeéposzom csúcspontjának
a tövében: "Vég-bél-nyí-lá-sa: PA*"RA*"DI*"CSOM*"FÜR*"TÖK*"
Meg kell vallanom, hogy ámbátor én (az őseim révén) a türelmes
juhok békés le-geltetőitől kaphattam a ragadvány-nevem, mégis azt
hitvallom: nékem (nevezetesen Ju-hásznak) a birka'türelem nem kenyerem.
Mert kijelenthetem Petőfivel egyetértésben (-ha kell, vállalva
e kérdésben a nagy Goethével való polémizálást is, aki azt állította:
"A lángész: türelem")- igenis: "A türelem a birkák erénye"
-ahogy ezt az axiómámat már elődöm ("Sándorom") is megfogalmazta
valahogy egy versében (bár nem ennyire sűrített formában, mint ahogyan
ez nekem sikerült).
Ezt a hosszúkásnak tűnő felvezetést azért kellett megejtenem
-így Juhász- hogy ér-zékeltessem: Én nem vagyok egy radikális...
NÉKEM -(az 1948-as "FORDULAT ÉVÉ-TŐL" kezdve a DULCE VITAE'sűrűjéban
habzsolónak -sőt irígyeim szerint- "szügyig gázoló TÁLTOS
CSŐDÖRNEK" emlegetettnek)- NÉKEM, a minden-napot-leszakasztó-"CARPE
DIEM!"-hitet valló, földön'járó tarisznya'hitűnek, Nékem a mindenkori
KONS-TELLÁCIÓKAT ("költő'fejedelem" társamnak, I. Gyula bátyámnak
jól prosperáló szisztémáját utánozandóan) SZEM'ELŐTT TARTÓ reál'politikusként
gondolkozónak -(és az ÖTVENE'ÉVEK elejétől kezdve folyamatosan
POLI'díjazott Poéta'multinak, il-letve "KÖLTŐ*FEJEDELEMNEK" számon'tartottnak)-
NEM VOLT IDŐM (türelmi te-hetségem) a dologi-tárgyi-emberi létezők,
(ezen konkrét matériák) mélyére nézni, a dol-gok lényegébe hatolni,
lelkükbe vájkálni, gyökerükig áskálódva kutatgatni a "Ding an sich"-jük
után.
Én ugyanis gyakorlatiasnak, konkrétnak, "fogd meg"-gondolkozásúnak,
"Azt hi-szem, amit LÁTOK"-LÁTNOKNAK tartom magam. Én a fizikai
"VALÓSÁGOT NEM HÍGÍTOTTAM FOGALMIVÁ", metafizikummá, nem kopaszítottam
"igazzá", "égi má-sossá", mint a régi költők, akik amolyan érzelmi-értelmi
IDEÁK transz'üzeneteivel és egyéb metafizikai koloncokkal TERHELTÉK
MEG SZÓ'FORMÁIKAT. Mint pl. egy Shakespeare is, aki így misztifikázik:
"Fölszárnyal a szó, eszme lenn marad, SZÓ ESZME NÉLKÜL mennybe sose
hat"
JÓZSEF ATTILA erre így szólna közbe (ha közbe szólhatna):
Ezt az értelmi'fogyatékosan egyoldalú szóanyag'formázás-szisztémát
azért találta ki köl-tőnk, mert "Néki a FOGALMAK hideg vasak, miket
csak messziről szemlélni jó". Azért nem lódítja el magát a konkrét
matériától ("a Valóditól") az "Igazi" felé, mert fél a FÉNYTŐL,
pedig ez az az égi reménysugár "amelytől világlik agyunk". Költőnk
csak azért szaporítja, tupírozza szellemtelen szóanyag-formáit, merthogy
nincs "EMBERHEZ MÉLTÓ GONDJA": Zöldhályogosan vízionáló szemeitől
soha nem láthatja, hogy "A TÖRVÉNY szövedéke mindig fölfeslik valahol".
Valahogy úgy van véle (ezzel az egész verselési-ügylettel),
mint Illyés. (Akitől egyébként életbűvészet terén sokmindent adaptált,
parafrazált a maga számára). Juhásznak is, mint Illyésnek is "EGYSZERŰ
A VILÁG..." csak annyi, "...amit "KÉT SZEMED LÁT..." A csak-Hittel,
intuicióval "megfogható", elővarázsolható LÁTHATATLANNAK (Látszat'mögöttesnek)
az elővarázslásával nem szabad KOMPLIKÁLNUNK az életünket, költészetünket.
Az életrevaló költő jelszava: "HISZEM, ha LÁTOM". Csak ennek a vi-lág'NÉZETNEK
(tarisznya'hitűen anyagias materializmusnak) van haszna-értelme azon
költő számára, aki akarja valamire vinni az életben.
A szériában gyártott vizenyősen-víziós szavai cséphadarásának
(szemen'szedett hazugságainak, könnyen szaván'fogható lógatásainak),
gyanúsan HOSSZÚKÁSRA szőtt eÉeéposzai szőttesének az is az oka
lehet -(folytathatná tovább J.Attila szelleme)- hogy ez ÍGY A
LEGKIFIZETŐDŐBB, minthogy azt nem ESZMEI ÉRTÉKÉÉRT, hanem SZAVAI
Mennyiségéért fizeti az állami könyvkiadó. (Felárral egészítve
ki a SEM-MIT'MONDÁSTÓL TÚLSÚLYOSOKAT).
Vele szemben nekem ("a Néhainak") az a véleményem, hogy akkor
szép a vers'SZÓ, ha benne "az ESZME átcsillog az ALAKON"
***
- A fentiekkel szembe'szállva J.F. imígyen istenül: Én -ha
nagyon'agyonvágnak is érte- HIT'vallom: a sárga'földig tartóan materialista
poétának, sőt tarisznya'HITŰEN HITHŰ
"KOMMUNISTA KÖLTŐNEK TARTOM MAGAM", és "HISZEM azt is: a SZOCIALIZMUST
segítem megvalósítani költészetem tartalmával, világnézetével...
Mert az ember érdemes, az Őbenne hitre. E HITBEN HITEMRŐL soha nem mondok
le. Akkor se, HA VAS-SZÖGEK SÁRGA KEZEIMBEN és LILA LÁBAIMBAN: HA KÉK
SZIVEMBEN PIROS VAS-LÁNDZSA"
SIKER-SILÓJÁT még a '40-es évek vége-tájékán VÁJTA
(NÉKOSZ-fészkelte) ki magának, amolyan nékoszos-szájalással: az elkényezetett
(pozitív diszkriminációs liblingelést élvező NÉPIES KÁDER-GYEREKEK
szellemtelenül "vaskoskodó", "népies'ízűeskedő" jópofáskodásával.
Pl. azzal -(a papi-reverendának-a szószéken való-fennakadásán-megszakadásig-JÓT'RÖHÖGŐ-paraszti
humor-dalbetét szlogénekkel into-nált)- "A HELYSÉG KALAPÁCSA"-utánérzésekből
PARAFRAZÁLT , parafrázisokkal megkomponált, "ZSENI-ZSENGÉSNEK" feltitulált
ifjúkori művével. Ezt 1951-ben (a Rákosi diktatúra LEGSÖTÉTEBB esztendejében
írta, mivelhogy Ő'váteszsége valahogy "FELHŐTLEN VILÁGOT LÁTOTT
MAGA KÖRÖL" (Pomogáts).
"Fene'fenét" ezért írta... sokkal inkább azért, mert ez
így illett egy -a szemétől nem látóan szemfüles- karrieristához.
(Tehetnénk hozzá ehhez a Pomogáts-féle -benyali-zóan karrierista ízű-
szerecsen'mosdatáshoz)
Mindenesetre 1951-re -"József- és Kossuth" agyon'díjazottsággal,
meg még a könykiadói főpotentátorsággal megspékelt farmotorral a
farzsebében- BIRTOKON BE-LÜLRE RÖPÍTHETTE MAGÁT.
Ő, -(az Illyés életbűvészetét utánzó) a Fáklyaláng'oszlop
költői-rangra ráintonált hangú, a Viharmadárt is mámor'mímelni
tudó VÁTESZ- 1952 körül már kivárós-szemfü-lességgel HALLGATOTT
és szimatolta a KONSTELLÁCIÓS SZÉLIRÁNYOK áramlá-sát. Amely -vészes
időkben történő OKOS HALLGATÁSÁÉRT- AZZAL FIZETETT a Párt, hogy
ezalatt még zsírosabbnál-zsírosabb poziciókkal kenegette a kappanháját.
Amiképpen Illyés is, azonképpen Juhász is egy árva vers'sorral
sem emelték fel költői szavukat az embertelenül kegyetlen Rákosi diktatúrával
szemben: (a "Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna"-tarisznya'hit
szellemében). Meg is jutalmazták "BÖLCS HALLGATÁSUKÉRT" mindkettőjüket
egy-egy újabb PÁRT-DÍJJAL (az "Állami"- vagy Párt díj ugyanis
azidőtájt egykutyának számított): Juhászt 1950-ben és '51-ben, Illyést
'50-ben és 1953-ban. (Merthogy oly' oko-san "befogták pörös szájukat").
Igaz, hogy Illyés "állítólag" már 1950-ben kiállt a szobája
legmeghittebb sarká-ban "A nép nevében": a paraszt'nyúzás, a kitelepítések
vagy mondjuk az idegroncsolóan embertelen munkaverseny ellen szólva:
(mármint) úgy, hogy ODASUGDOSOTT -népi-esre faragott'szélű-
ASZTALFIÓKJA SZÁMÁRA "EGY MONDATOT a zsarnokságról", amely (gondosan
lejegelt, kedvezőbb időkre várandós) MIRELIT ÁRUJÁT -(a szokásos
szemfülességét most sem tagadva meg)- '56 legszélcsendesebbnek
(legkonstellációsabbnak) mutatkozó napján (nov. 2-án), (amikor
se oroszok, se ávósok nem voltak a színen) FELMELEGÍTETTE és mint
amolyan majdnem PRIMŐR ÁRUT leközölte az Irodalmi Újság"-ban. Hogy
mennyire nem volt jelentékeny hatású ez a "nagy" (vagy inkább "hosszúkás")
verse, mutatja az is, hogy a bukás utáni kegyetlen el-számoltatáskor
(amikor a legkisebb "KIÁLLÁSÉRT", SZÓT'EMELÉSÉRT IS BÖRTÖN JÁRT)
ILLYÉSNEK A HAJA'SZÁLA SE GÖRBÜLT, SŐT...
***
A padlást is lesöprő paraszt'nyúzás idején (1951) J.F.
-mint a nemzet amolyan kincstári optimizmustól-dagadt-izmú , pitykés
lajbiban plakát-formátumú népies költője- LELKENDEZIK KÖLTŐILEG
a vidék "GUTGESSINT" életérzéseiről, és ohne'zseni markolja fel az
ezért járó SIKER'dijat, a kossuthost.
Közben 1954-ben -(amikor már párt'vonalon is szabad volt teregetni
ama "sötét'piszkos"-ötvenes évek szennyesét)- Ő is megírja (ama
"made in Illyés" licensz alapján -vagyis amolyan KÉSLELTETETT eljárású
SZÓKIMONDÓ-trükkel és MEA'CULPÁZÁSOKKAL megspékelten-készült époszát),
a "DÓZSÁT". Ennek az illyési szisztámának két "pillére" (trükkje)
van:
1.) A szókimondó "fáklyalángozásnak" UTÓ-(be)gyulladásos
technológiájával történő alkalmazása
2.) A Tartuffe-szerűen szájtépő, képmutatóan önmarcangoló,
mea'culpázás. Pl. imígyen'való Dózsa-siratós szájöblögetéssel:
"Meghalt? És mi is ettük HÚSÁT...Mert ETTEM ÉN IS, ELÁRULVÁN HITÉT...
-(márminthogy én -a népiskedő Juhász- is EL-ÁRULTAM A HALLGATÁSOMMAL
az ötvenes évek elejének agyonsanyargatott pa-rasztságát)- "...s testének
minden falatja égeti szerveim"
Ez persze nem zavarja abban, hogy nehány évvel később ÚJFENT
ELÁRULJON VALAMIT (pl. az 56-os forradalmat, amiről természtesen nehány
évvel később újra ír egy még cifrábbra szőtt mea'culpát, a "BABONÁK
napját"
Még 1987-ben is jól hozott neki a konyhára az a lelkifurdalásos
vallomás-attitűd-del "lihegő" vers'építkező metódus, amely ez esetben
a VÁDOLÓ MÁRTÍR-ARCOK Kí-sértet-tekintetét volt hivatva elűzni.
Pl. a "Légydoboz"-ban ilyen'formán "mímel mámort koholt képeivel":
Őt, a makk-kemény Mindenseggség-Falloszokat (s alkalomadtán "VILÁG-VAGINÁKAT")
"rágó- maró-faló faszagyereket, Őt, -az ezen élvezetekkel bételni
nem tudó Táltos-Csődőrt"- istenverte IRÍGYSÉGGEL felindultan készülnek
fel-falni a DÖGLÉGY-ARCÚ KÍSÉRTETEK. Halálian irígylik a túlszerencsésre
kimódolt -permanens fesztávolságban is sikeresnek mondható- ÉLETBŰVÉSZETÉT.
Irígylik pl. azt a szexbomba-szitut, midőn éppen készül megmászni
csodálatos testű FELESÉGE FELE'SEGGÉT, eljátszozandó annak leggusztusosabban
elrendezett formájú genitáliáival a "SPERMA ILLATÚ SZOBÁJÁBAN"
És -mit ad isten- épp ekkortájt "JÖNNEK A FELTÁMADT
HALOT-TAK...FOGRSORRAL" vicsorogva "ÁTFOLYNAK A FALON...A FOLYÉKONY LE-GYEK.
A FOLYÉKONY HALOTTAK...A HÚSRA ÉHES? DÖGRE-ÉHES LE-GYEK...GŐZÖLGŐ
EMBERSZARRA ÉHES LEGYEK ÉS A FÉRFIHULLÁK... SZŐR-ZSÍRBÓL KIMEREVEDŐ
ÜVEGES PÉNISZBUNKÓIRA ÉHES LEGYEK:::.. s PA-RÁZNA CSÜCSÖRÍTÉSSEL
megadásomra várnak A LÉGYTESTŰ EMBERARCOK".
***
Az 1957-es ÍRÓ-HATALOM Paktummal a Párt azzal próbálta fémjelezni
a Ká-dár-rendszer legitimitásának konszolidáltságát-stabilitását,
hogy ország-világ elé tárta: íme az ÍRÓ-NAGYÁGYÚK már ELHALLGATTAK,
s a hallgatás: beleegyezés. "A Nép szava Isten szava"-lózungot szájukkal
képviselő Írók ekkorra már nem szólnak ellen semminek. Ezek -az önönmagukat
szilenciumra ítélt- duzzogók (ezek a nagyágyúnak számító
Illyés-Juhász félék) erre az időre már csak (maximum) ásító torkolatukkal
tesz-nek keresztbe az ellenforradalmi kibontakozásnak. De hát sebaj..."Ha
haragszik, majd megbékül", hacsak nem akar belekéküni -az immáron
távol sem oly KIFIZETŐDŐ- hallgatásba.
Ennek a "meg'JUHÁSZOSODÁSNAK" a fejében (Juhász-Illyés és
a többiek) -a három a magyar igazság szellemében- már választási-jogot
is kaptak: a T/1 a T/2 és a T/3 alternatíva alapján... ami felettébb
toleránsabb képlet, mint az '56 novemberi T34-es ("eszi-nem eszi") alternatíva.
Meg is kapta az írók "derék"hada a T/2 "TŰR"-sávos terpszakaszának
meglehető-sen KÉPLÉKENY játékterét (ahonnan elmászkálva kialakíthatta
pl. Juhász, -ez a szemfü-lességben zseni- a maga ultra-partalankodóan-SEMMIT'MONDÓZÓ
eÉeÉposz-Katedrá-lis-bugyrait). Vagyis a (meg)"TŰRT" terepről könnyen
fel lehetett javítani a játszmát T/1 szintre. Sőt ha valaki behajtott
T/3 (a "TILT") lámpajelzésbe, azt is is meg lehetett úszni (egy-két
évig tartó) "SZILENCIUM" nevezetű publikálás-letíltással, ezzel
a valójában amolyan ALKOTÓ'SZABADSÁG-félével: pl. az állam pénzén
történő CUBA-parti, "szabadúszós" foglalatoskodással: úszkálással
egybekötött élmény'anyag gyűjtéssel. Ilyenkor azzal mÚlatta az időt
(az üresen vánszorgót) a kényszer'szabadságra "száműzött" hazánk
fia, hogy mulatt nőket stírolva csípte föl a jó'bőr-állagú élmény'anyagot
az egy-két év múlva holtbiztosan kiadásra kerülő "CUBAI JEGYZETEK"
c. műalkotásához. Ilyeféle selyemhomok-parti (Éden-paradicsom'kerti)
élmény gyúrmából születhettek J.F. alábbi korszakalkotó sorai:
"BUGYIJA LEHÚZVA", minek'folytán láthatóvá panorámásodhatott, hogy:
"VÉGBÉLNYÍLÁSA:oo*P*A*R*A*D*I*CS*O*M F*Ü*R*T*Ö*K*, megette pediglen,
ameddig a szem ellát: "a SZŰZANYA NEMI SZŐR-ZETÉNEK SZINE SZÍNŰ HOMOK"..///..///..///....
***
Az ACZÉLI IRODALOM'POLITIKA általában arra irányult, nehogy kikristályo-sodjon Valaki'féle Vasmag körül valami ANTI-légkörű SZELLEMI FRONTOT indukáló feszültség. Ezt a ("ne't'án't'án..."-t) kellett Aczél elvtársnak idejében megelőzni, leföl-delni, LENULLÁZNI. És Ő jól tudta: Kutya'harapást a szőrivel lehet legjobban gyógyí-tani. Nosza, ZÖLD'utat nyitott ahhoz, hogy mihamarább HADD UGORJON KI az iroda-lom berkeiből egy olyan zseniális-becsvágyú Valaki, egy olyan kvázi POSZT'modern kinézetű (KÖLTŐ-fülűen GROTESZK'bizarr, BLIKKFANG'szerűen nagyformátumú) ORTOPÉD-JELENSÉG, AKI REPREZENTÁLNI KÉPES ország-világ előtt, hogy NÁ-LUNK nincs ÍZLÉS-EGYENLŐSDI diktatúra, NINCS SZELLEMI KASZÁR-NYA'RENDSZER, hisz' íme: a mi ("fejlett szocialista") rendszerünk olyan stabíl, hogy még efféle szuper'sámán fazonformájú, ultra'PARTALANKODÓT -( a legegzisztenciáli-sabb nyugati LÉT-KÖLDÖK'nézőket is messze'ívben leHULLÁZÓAN pesszimista-láng-észt)- is el képes viselni, mint ez a juhászferenc... aki ilyen nagyságrendű BLIKKFAN-GOT is ki képes mirigyezni agyából, hogy pl. a TAKONYLOMBRENGÁSŰEN ZÖLDRE'VÁLT SZEMEIM A NYÁLKÁS ŰRBE KINYÚLNAK... Ráadásul -ez az ügyeletes zseni- mindezt oly magabiztos lendülettel LÖTTYENTI oda a költészet aszta-lára, mintha ez: valami korszakalkotóan mélynövésű MEGLÁTÁS-valaminek a VALA-MISÉGE lenne.
***
J.F. költészetével való foglakozást nem azért kellene NAPIRANDRE
TŰZNIE A MAI IRODALOM KRITIKÁNAK, mert az pozitív, korszkos jelentőségű
költészet, ha-nem azért, mert az egy korszakos-károkat-okozóan-kÓros,
NEGATÍV IRODALMI JE-LENSÉG. Ezt a "HULLA-KÖLTÉSZETET" nem lehet TEMETETLENÜL
büdösödni HAGYNI irodalmi életünk úttestén.
Ezt a SZÉLHÁMOSKODÓ ÉLETBŰVÉSZT (ezt a "zseni-költő"
HELYIÉRTÉKÉT-szemfényveszejtő-praktikáival-kitöltő ügyeletes'zsenit)
a RÁKOSI diktatúrában AZÉRT JUTALMAZTÁK agyon, mert a központilag
ígényelt KINCSTÁRI OPTIMIZMUST sugározta a népieskedősen egyszerűvé-koholt
képeivel, a KÁDÁRI puha diktatúrában pedig a parttalankodó-nem'politizálásával-kifejezett-
semmit'mondózó-kol-laborálásáért (a senkit nem érdeklő HULLA-PESSZIMIZMUS
manipulációiért)
Úgy látszik, a puha diktatúra számára kiemelten fontos lehetett
a személye. Úgy rémlik, mintha olvastam volna régebben valahol, hogy
valami összeütközése támadt EÖRSI Istvánnak az akkori kultusz'miniszterrel
(POZSGAIVAL), aki -erősen Eörsi szeme közé nézve- jelentette ki: Vonja
vissza kritikai megjegyzéseit Juhásszal kapcsolat-ban, mert VEGYE TUDOMÁSUL:
JUHÁSZ MA a legfelsőbb szintű PÁRTPOLITIKAI ügyek közé tartozó
fontos KÉRDÉS (illetve Személy)
Ez tényleg így lehetett, hiszen költőnket elhalmozták minden
földi jóval... ami csak szemének-szájának ingere volt. (Ilyen-olyan
főpotentátori székkel, stb.) Legfőbb-képpen pedig azzal, hogy olvasatlan-eladhatatlan
HULLÁRÉzásait ÁLLAMI DOTÁCI-ÓKKAL ALÁDÚCOLTAN kinyomatták és
préselték ki a városi, falusi és iskolai könyv-tárakba. Ilyen valós
társadalmi-olvasói ígényt nélkülöző , ám konjungtúrálisan jól
fizető közegben Ő'fejedelemsége aztán BIKA'TÖKŰ ÖNBIZALOMMAL DÖGRE-MÁSRA
SZAPORÍTHATTA a saját Juhász-szószába mártogatott SZÓ-SZÜLEMÉNYEIT.
(Önkontroll nélkül, önkritikátlanul-korlátlan-korlátoltsággal).
Így aztán már az 1976-os "adóbevallása" szerint is
-a maga akkori 3000 oldalnyi vers'szó mennyiségével ,ezzel a kétes
fedezetű szóinflációra épülő SZÓ(virág)KINCS készletével (az
akkori "Juhász-Összes"-sel) messze'ívben maga'mögé UTÁLHATTA
Ady, József A., Radnóti vers'oldalainak összesét (amely ugyanis "csak"
910+ 385+ 255 oldalt tesz ki együttvéve)
Erről a ráksejt'búrjánoztatóan termékeny daganat'formát
gyártó képességéről effé-lékkel büszkélkedik: "olvastam ÍRTÓZATOS
MENNYISÉGŰ KÖNYVET...s szemem, agyam szerkezete lehet olyan, hogy MINDENT
LEFÉNYKÉPEZ".
Legfőbbképpen lexikon'szótárakból táplálkozott ember-
és társadalom'ismerete. SZó-ONDÓ'BANKJÁNAK beltartalmát aztán bélsár-gyönyörűségek
társaságában kéjes élvezettel, szelektálatlan hordalék'élvezettel
(SILÓ'FORMÁBAN STRUKTÚRÁLTAN) ÖKRENDEZTE RÁ A VÉDTELN, VÉDEKEZÉSRE
KÉPTELEN SZŰZTISZTA írópapirra ("A FORMA-ZSÁKJÁBA).
Mert elmondásra vágyódik Minden, ami az "Idő VULVÁJÁBÓL
nézve" látható. Vagyis SZERINTE nem afféle "Mindenséggel mérd magad"-kozmikus
nyomás alatt ki-kristályosodott emberi-költői dokumentumokat kell lerakni
a költészet asztalára, nem amolyan "Rendezni végre közös dolgainkat"-szerű,
"Emberhez méló gondú" (absztrakt-vértelen, MATÉRIA'szegény) meglátásokra
van szüksége a világnak, hanem ilyenszerű "FOGD MEG-VÍZIÓKRA, hogy:
"CSÜNG HÁTUL A HÚS, ELŐL A FASZÁIG, HÁ-TUL A SEGGLIKÁIG", miközben
"HÜVELYVÁLADÉKSZAG és ONDÓSZAG A SZŐRZETEKBEN". "Mert szégyen nem
lehet az, amit pontosan kimondunk. AZT JÓ KIMONDANI." ILYEN ZSÁNERŰ
KÉPEKKEL SZÓRJA-SZARJA TELE A KÖLTÉ-SZET ASZTALÁT. Azzal a nem is
titkolt hátsó-gondolattal, hogy ezek a JUHÁSZ-IGÉK is az "Ifjú szivekben
élek"-szerű szállóigékhez hasonló szellemi örökségképpen épülnek
majdan bele a nemzet'testébe-jövőjébe, érték'tudatába.
Őt az amolyan -Ady, J.Attila, Radnóti szerű- gondolattól,
érzelemtől, eszméktől-terhesen magvas szavak, (ezek "az értelemig
és tovább..."-nézően látomásos szavak) nem érdekelték. De közben
azt nem vallja be, hogy azért "NEM..", mert Ő ezekhez IMPO-TENS és ANALFABÉTA
adottságú volt. Ezzel szemben imígyen magyarázza (szegénységi, értelmi'fogyatékos)
bizonyítványát:
"A SZÓ..MEGJELENHET A VERSBEN SZEREP..NÉLKÜL, KÖZVETLE-NÜL...NEM
TRANSZFORMÁTORKÉNT"
Ezzel a hazabeszélően önigazoló húzással húzza ki a talajt
az őt esetleg támadni merészelő kritika alól, zöld utat biztosítva
annak, hogy virtigli Juhász-ballaszt'anyag-virslikkel töltekező , SZIVÁRVÁNY'SZŐRÖS
HÖKKENTMÉY-ATTRAKCIÓIT, SZÓ-BUBORÉK-BOKRÉTÁIT, megbokrosodott exhbicionizmusát,
ORTOPÉDFEJŰ MA-LACSÁGAIT, VIZIÓ'fejűen ELMÉS meglátás-MEGALOMÁNIÁIT
lámpion-fürtökben szappan'bugyborékoltathassa HALÁLI-HOSSZÚKÁS eÉeÉPOSZAINAK
KATASZTRO'FRÁSZKARIKÁZÓSAN elterpeszkedő légterein (pontosabban: -a
saját különbejáratú, hitbizományosítottá hűbéresített "ÚJ ÍRÁS"-a
lapjain.)
A Halált HULLA-formázóan izlelgeti-részletezi. Halál'PESSZIMISTÁN
pózőr-ködő, istentelenül hosszúkás eÉeÉposzait rendszerint OPTIMISTA
kicsengésű ("hiszekegyező", "Ó"-bégató) KRÉDÓZÁSSAL csengeti le.
Pl. miután -egyik Éposza Gigantoszaurusz-tömegű 125 oldalán
keresztül- hulla'vastagra töménykedte magát, a leg-végére odaakaszt
'Szaurusza hátsó'fertályára egy ilyen jellegű bóvli'anyagból font
3-4 so-ros ANTI-Hullázást...affélle hulláré'tirádát: "Ó, ÉN HISZEK
TEBENNED EMBERI-SÉG".
Ebben a szelet'hámozóan olcsón'vett szövetanyagú ("HALÁL-HISZEK")
ellenpon-tozásban, ebben a Pesszimista-Optimista "csiki-csuki"-silóban
("a forma-zsákjá-ban"), ebben a cinikusan kiagyalt, kétnyomásos váltógazdaságú-TRÜKKBEN
az volt Ju-hász zseniális húzása, hogy ezekkel az értelmetlenségig
szürrealizáló, SÁMÁNKODÓAN SARLATÁNKODÓ BLÖFFÖLÉSEIVEL, ezekkel
a tüzes'nyelveken prófétáló-retorikázó, révüldöző kótyag'beszédekkel
évtizedekre szólóan ("ÜGYELETES ZSENI"-ként) TÖLTHETTE KI, terpeszkedhette
be egy szuper-reprezentatív formátumúan valódi ZSENI HELYIÉRTÉKÉT,
posztját. (az "értő" irodalom'kritikusi szekértolóinak, a sze-let'hámozáshoz
értő Széltolóinak a támogatását élvezve).
Olykor, egy röpke ideig a levegőben lógott ugyan a buzgóbb
agyú cenzorok azon aggályoskodása, valamint a tankönyvírók azon síráma,
hogy (ennek az amúgy nagyformá-tumúan korszakalkotó költőnek) ÉRETTSÉGI
TÉTELKÉNT való megvilágítását, ép'ésszel való felfoghatóságának
esélyeit (dög)nehézzé teher'tételesíti egy emberfelettien vastag
HULLARÉTEG: a mindent ELSÖTÉTÍTŐ (hullára-hulla tartalmú) KÖLTŐI
BE-SZÉLY: a hulláré-poézis attitüd. Nos, EZEKET az aggály'sirám
anomáliákat RAKTA HELYRE Juhász a maga hirhedt CRÉDÓZÁSAIVAL. Ideborítok
ezekből az eszme'szósz-készítményeiből egy fenomenális lötyedéket:
"Ó, Ember, ŐRÍZD meg a lélek nagy HI-TÉT!"
Az ilyen és ehhez hasonszőrű "HITELTELEN"-mélyről feltörő,
szálló'igézésre-konyhakész Ó-BÉGATÁSAIRÓL jegyzi fel irod. történetében
Pomogáts: J.F. "ZÁRÓSORAI AZONBAN ARRA UTALTAK, hogy továbbra is ŐRÍZTE
közösségi HI-TÉT." Ezeket a "mélyenszántó" irod. kritikusi megjegyzéseket
aztán a buldog tan-könyv'írók tüstént úgy felkapták, mint a baromfi
udvar kapirgálói az aranyat'érő beköpé-seket. Felkapdosták és rohanva-lobogtatva
rögvest besuvasztották a már nyomdába le-adott "Juhász, ember'léptékű
művészete" c. fejezet kefe'lenyomatának a végére.
***
J.F. gátlástalan magabiztossággal bírta-győzte venni az
akadály'futás legnehezebb szakaszait is.(A Rákosi és a Kádár rendszer
irod. politikai -egyik kutya, másik eb- köve-telmény'szintjeit). Ebbe
a juhászi életbűvészet-siker-sorozatba az is belejátszott, hogy az
'57-es "irod. alku-charta" legtitkosabb játékszabályaiba beavatott fő-fő
irod. kritikusok egy-egy újabb Juhász-kötet évadján redudáns-recenziókba
rezonőrködték, szuperlatívuszolták be -(költői üzenettől,
emberi dokumentumtól SOHA TEHERBE NEM EJTETT)- impotens szent'TEHENÜNK
MEDDŐ HASÁBA az arany'BORJÚT, a "KORSZAKALKOTÓAN NAGYOT". Ezek a SZANTÁL'FA'SZAGÚ,
comme il faut, szattelit(a) műkritikusok már a hatvanas évek derekán
az Ő PEGAZUSÁRA TETTEK, S AZÓTA IS (még manapság is) FUTNAK A PÉNZÜK
UTÁN...
V. Juhász-(ILLYÉS) agyon'SIKER'díjazottságának "MIÉRT"-jeiről
(Különösképp részletezve az életbűvészeti példakép-Illyés költői
húzásait: HŰSÉG-NYILATKOZA-TAIT)
Juhászról szólván azért kell Illyéssel részletesebben is
foglalkozni, mert Juhász, "Gyula bátyámtól" (Illyéstől) tanulta az
életbűvészet tudományát: hogyan kell költőként semmit'mondani IDŐBEN
(Abban a bizonyos "Most vagy Soha"-féle szituációban). S merthogy IDŐBEN
DÖNTENI FELELŐSSÉGGEL JÁR, -a mindenáron való TÚL-ÉLÉSRE
koncentráló Illyés- EZÉRT soha nem állt ki senki és semmi mellett
IDŐBEN, mivelhogy ez (ez a túllelkes meggondolatlanság, ez a gyerekes
"balekség") a túlélési stratégiáját veszélyeztette volna. Mindig
csak IDŐ-UTÁN ("Post'festa")... de akkor aztán mindent (apait-anyait)
BELE...
Őnála jobban senki nem tudta: hogyan kell a Kritikus IDŐPONTBAN
SEM-MIT'MONDÓZNI, NÉMÁN hallgatni a vétkesek közt... és hogyan kell
NA-GYOT'MONDANI, amikor már ELMÚLT ránézve (a túlélésre spekuláns
lapulóra) a VESZÉLY. Erről a költői képességéről (erről a trükkről)
így vall pl. a "HAZA A MA-GASBAN" c. elhíresült versében: "LAPULJUNK
bár ezredévig NÉMÁN...szavaid annál meglepőbbet DÖ-RÖG-NEK (helyesebben:
frázisként durrannak)...majd a kérdezőnek" Mert ugyebár mindig a TÚLÉLŐT
kérdezik, s nem azt, akibe belefojtották az IDŐBEN-SZÓLÓ-szót. Nem
a "véres, igaz életű" vértanú költőt, "aki elvérzett egy gondolaton"
(ez utóbbi idézet Adytól való, de Petőfire, J.Attilára, Radnótira
egyként illik)
Ebben a versében Illyés arról A KRITIKUS IDŐPONTRÓL retorikázik,
szaval-szónokol TISZTES TÁVOLSÁGBÓL: "...A MAGASBÓL", AMIKOR
pedig NEKI, az országos hírűnek, népe vezérének, -(aki ugyanezidőtájt
azzal is dicsekszik, hogy: "FÖLNÉZ RÁM, amiből jöttem, az ALJA-NÉP...
SZAVAMAT mondja a TÖMZSI KUN...a SZIKÁR jász KUBIKOS, a HŰ SZÉKELY...")-
SZÓLNIA KELLETT VOLNA IDŐBEN (a nemzet'pusztító háborús ELŐKÉSZÜLETEK
IDEJÉN). Erről a DÖNTÉST KÖVETELŐ határ'SZITUÁCIÓRÓL azonban
Ő, a Pusmogó ímigyen siránkozik, lamen-tál, lelkifurdalódzkodik:
"NÉMA VAGYOK", bár népem "JAJONG, HOGY ÉN IS JAJRA KELJEK".
De én "néma vagyok", "CSAK BIZTONSÁGOMÉRT BÓLONGOK", mert
-(és így is folytathatná, ha őszinte lenne)- én túlélésre-sikerekre
ítéltem magam, mert én olyan LÁTNOK VAGYOK, aki csak azt hiszem, amit
LÁTOK, és én csak azt látom, hogy: "EGYSZERŰ A VILÁG", csak annyi
"amit két SZEMED LÁT". Íme most is "CSAK NÉZELŐDÖM......NEM
ÍTÉLEM, CSAK NÉZEM a világot"... Felül-ről...fönt "...A MAGASBÓL",
"FÖNT a fényen, boldogan, hogy FELÜL vagyok, költői szintjén a világnak,
amely..." -mint eleddig is és ezután is- "...ALATTAM békétlen do-hog"
Juhász, a "költő'fejedelem"-társtól ("Gyula bátyámtól")
tanulta: hogyan kell UTÓ-fáklyalángozni, UTÓ-lángoszlopozni, hogyan
kell TÚL-emelkedni a karrierre életveszé-lyes IDŐPONTOKON és HELYZETEKEN,
egyszóval: hogyan kell TÚLÉLŐ (és agyon'SIKER'díjazott) költővé
EMELKEDNI. (Tehát nem azt tanulta Illyéstől: hogyan kell -a poklokat
megjárni és ennek a tapasztalati élménynek a tudatában, ennek a "szakmai"-tudásnak
a birtokában- "..hogyan kell a DUDÁT FÚJNI")
***
Külön kiemelten kell tehát szólni Juhásznak az ILLYÉSÉVEL
való azon rokonlel-kűségéről, amely az ÉLETBŰVÉSZETÜK ("költői
módszerük") hasonlóságában is meg-mutatkozik. Vagyis -(e két
költőnek a "KÖLTŐ'FEJEDELMI" rangig-felmászni-képes multi-SIKER'díjazottsága
kapcsán)- szólni illene arról az időnként szinte törvényszerűen
fel-felbukkanó szemfényveszejtően TRÜKKÖS HÚZÁSAIKRÓL, AMELYEKNEK
HO-ZOMÁNYKÉPPEN ők ezt a kitüntető cafrangot elérték.
Ennek a valóságos TALÁNYNAK a megfejtésénél három fogalom
jöhet segítség-képpen számításba:
AZ EGYIK az a szemfüles-érzékről-tanúskodó IDŐZÍTŐ-(konstellációs)-képes-ségük,
amelynek következtében mindig "post'festa" állnak ki szótemelő bátorsággal
egy (karrierjükre nézve már veszélytelenné váló) KIÁLLNIVALÓ mellett,
amikor már (a fo-gamzásképes konkrét "IDŐ'UTÁN") az események is
megöregszenek (evideciává közhelyeresednek) az újabban feltünedező,
(a perpillanatban LEGÉGETŐBBÉ váló) problémákhoz viszonyítva. És
ekkor bújik elő (ÁLL ELŐ) a két nagy "Ő" -az előző problémákra
(KONFLIKTUSOKRA) reagálandó- "NAGY" versésel, s "VERI FÉLRE A
HARANGOT": ezt a vihar'utánra szóló, OKA'CÉLJA'VESZTETTEN KONGÓT.
A MÁSIK a -"mámort'mímelő- MEA'CULPÁZÁS (ama hitelesnek tűnő "lelkismeret'furdalkózásos" ÖNMEGSZÓLÍTÓ vers'soroknak) a besuszterolása az u.n. "NAGY" verseik valamelyik versszakába.
A HARMADIK pedig a jó időben elhelyezett (jól'irányzottan
kilőtt) HŰ-SÉG'NYILATKOZAT-szó'NYILALLÁS a rendszer ideológiájának
az irányába... (amely általában valami NYIKKANÁSNYI "bíráló"- hang
szövegelésnek a záró'akkordjaként CSENDÜL FEL pl. ilyen juhászosan
szószoló körítésben:
"Óh, boldog, ezerszer boldog itt az ember" hiszen pl. "Óh,
az iskola-ablakból PO-LITIKUS-KÉP PLAKÁT-ÜZENETE mosolyog feléd".
Ezért aztán kimondom bátran, mégha a hátam mögül ki is mosolyognak
érte a reakciós elemek:
"Én HISZEK az emberben: Én HISZEK az emberiségben...a jóságban.
HISZEK, HISZEK, HISZEK." És "Elindulok életre szántan...piros esőben
a szocializmus korszaká-ban"
Ilyeneknek kapcsán (apropóján) eresztgeti szét az irodalom
zöld'övezetes berkei-ben Pomogáts (a szelet'hámozó szekértoló)
-környezet'szennyező szájának mívoltábóból felbugyborékoltatott-
kén'gáz'tölTETŰ Juhász-értékelését pl. amidőn "ily' szó szökken
ki fogai keritésén:
J.F. "VÁLLALTA A CSOTTÖRŐ küzdelmet, és ezek HITÉVEL szerezte
vissza HITÉT'
***
Ami az IDŐZÍTÉS-képességet illeti, NEVEZHETNÉNK EZT amolyan
"KÉSLELTETETT-gyújtással- berobbanóan-LÁNGOSZLOPOZÓ technikának.
Ami ki-fejtve azt is jelentheti, hogy nevezhetnénk ezt: egy adott történésnek
(egy OTT-AKKOR-fogamzás'képes DOLOGNAK) -a "MOST vagy SOHA"-frissiben
való megéneklését KOCKÁZATOSNAK (a karrier szempontjából aggályosnak)
TARTOTT- óva-tos'duhajkodásnak is. Avagy nevezhetnénk ezt annak, ami
ezekből a fentiekből következik: a költői "ÉLMÉNY'BESZÁMOLÓT"
a szürke'állomány aljára lejegelő, és e KONZER-VÁLT ÉLMÉNYT kellő
(a KONSTELLÁCIÓKAT szemfülesen érzékelő) IDŐBEN-közhírré-tevően-áruba'bocsátó,
piacra'dobó spekulációnak is.
Ez agyon'SIKER'díjazott költő'fejedelem-párost talán kissé
degradáló hasonlattal élve azt is mondhatnánk: Olyanok ők, mint az
az áru'rejtegető spekuláns, aki az "Ott-Ak-kor"-életfontosságú szerepet
játszó élelmet elpincézi, és majd csak akkor "JÖN ELŐ VELE", amikor
azok áruba'bocsátása már VESZÉLYTELENÜL-kedvező IDŐBEN bo-nyolítható
le.
Ezt a "szitut" Illyés a következőképpen énekli meg a "HAZA,
a Magasban" c. vi-lágra'szóló versében és eképpen szónokol a hazáról:
a hazánkért történő ÁLDOZATTAL JÁRÓ bátor szót'emelést most,
-amíg ez veszélyes ÜGYNEK számít- akasszuk föl a szegre. A hazát
most csak ELMÉLETI-szinten (Afféle "MAGASBAN") köll szeretni. Mert "MOST"
-(ebben a csak LAPULÁSRA ÁLKALMATOS IDŐBEN)- igencsak rossz üzlet lenne
másként CSELEKENI, mint mélyen HALLGATNI, LAPULNI a Hazáról. Ha majd
aztán a Hazára (de főleg rám) nézve VESZÉLYTELEN IDŐK következnek
el, AK-KOR AZTÁN MINENT BELE: -Ezzel a hosszas hallgatással megvetettem
a (jog)ALAPJÁT annak, hogy én legyek ennek az életveszélyes időszaknak
az élő KO-RONA'TANÚJA, akinek hiteles "szavai annál MEGLEPŐBBET DÖRÖGNEK
majd a kérdezőnek" (Erről a halál'veszélyes korról érdeklődőknek)
***
Ez a "Post'festa"-bátorságú KÖLTŐI KIÁLLÁS, ez az eső
utáni köpönyeg-öltöge-tés természetszerűleg vonta maga után a
másik szemfényvesztő trükköt: a MEA'CULPÁZÓ (lelkiismeret'furdalódzó)
vers'sorok produkálását.
Ennek a szisztémának a legszebb példánya az, amikor Illyés
-TARTUFFE-ot megszégyenítő álszenteskedéssel mámort'mímelve
-(talán egy banktisztviselői vacsorán elfogyasztott újházi-tyúktojásból
készült kaszinó'tojás-adag elfogyasztásának utána)- eképpen
szaggatja (eszterházi'kockás) ruháját, éspedig az önmegszólító
aposztrof' retori-kát stilisztikailag kifogástalanul alkalmazva:
"ÁRULÓ! HAZUG! Nyomorult VAGY! LAPULÓ Bérenc!...sataba, sataba...
Ez a l'furdalódzó (festett'vért szivárogtató) blabla éppoly
HITELTELTENÜL, éppoly álszenteskedően-hatást'vadászó frázisként
hangzik, mint az Juhászé. Amikor is JUHÁSZ eképpen MEA'CULPÁZIK
-(az 1950-51-52-53-as "paraszt'nyúzás" idején ELSZALASZOTT: SZÓT'EMELŐEN
KIÁLLÓ versei MEG'NEM'ÍRÁSÁNAK miatta)- a késleltetett eljárással
("Post'FESTA") megírt "Dózsa"-époszában :
"Meghalt? És MI ETTÜK HÚSÁT...Mert ettem én is, S TESTÉNEK
MINDEN FALATJA ÉGETI SZERVEIM". Ráadásul még ebben a "dózsázásban"
is kikö-pött'hasonszőrűen "mímeli a mámort", mint "Gyula bátya",
aki imígyen mea'culpázott ennekelőtte egy pár évvel:
"Mintha HARAPTAM volna BELŐLE, gyomrom FELKAVAROG, KÖPÉSEM
vitriol".
Vagyis, tehát az Illyéstől tanult szisztámához hasonlóan:
a kritikus IDŐBEN ez a Juhász is mélyen HALLGATOTT, s ezzel Ő is cserben'hagyta
az agyon'kínzott parasztjait (DÓZSA-népét). Nagy'okosan ő is lefagyasztotta,
lekonzerválta az ötvenes évek eléjén tapasztalt friss ÉLMÉNYEIT,
és mirelit áruját felmelegítve, -kedvezőbb KONSTELLÁ-CIÓS viszonyok
közt (majd csak 1954-ben)- dobta piacra.
Most tehát AZÉRT mea'culpázik, mert:
1.) Az ötvenes évek elején, a nagy paraszt'nyúzás idején
mélyen HALLGATOTT a történtekről (mint afféle "Vétkesek közt cinkos"
költő'fejedelem).
2.) És azért, mert ugyanez'idő alatt (1950 és '51-ben) -JÚDÁS'PÉNZKÉNT-
fel-markolta az állam'párti Agyon'SIKER'Díjat. (Vagyis "Gyula bátya"
szavaival élve: Ő is
"Úszott..fönt a fényen, BOLDOGAN, HOGY FELÜL VOLT KÖLTŐI
SZINTJÉN A VILÁGNAK, AMELY ALATTA BÉKÉTLEN DOHOGOTT"
Íme ez az ALATTOMOS háttér'története annak, hogy miként
SÜTÖGETTE A SAJÁT PECSENYÉJÉT ezzel a Dózsa-témázással is ez a
nem mindennapi ERKÖLCSŰ (ez az anyagias'ELVŰEN materialista) poéta.
Illyéshez, a TÚLÉLŐ szemfüleshez hasonszőrű szisztematikával
ügyeskedte TÚL az '56-os forradalmat is. -Ugyanúgy, mint példaképe,
Illyés- egy árva vers'sorral sem "AVATKOZOTT BELE" sem annak az
előkészítési időszakába, sem a kibontakozásába. És egyetlen tiltakozó
vers'sorát sem EMELTE föl a szőrnyű megtorlás ellen. (Nemhogy amolyan
karriert veszélyeztető mértékig, de még csak az asztalfiókig bátorkodó
szintig sem. E'téren is "Gyula bátya" óvatos'duhaj (jobbra-balra csárdásozó-taktikázó)
lépéseit figyelte, követte).
***
Az ILLYÉS-féle -(a "HAZÁT, a magasba", vagyis ideiglenesen
költői-hatályon'kívülre-helyező)- vagy az '56-os FORRADALOMRÓL egy
árva szót sem ejtő "BE'NEM'AVATKOZÁS"-koncepció olyan abszurdum egy
költóre nézve, mintha mond-juk Petőfit úgy neveznénk KORSZAKALKOTÓAN
nagy költőnek, hogy közben egyetlen versét se találnánk a "Vers'összese"
közt olyat, ami a '48-49-es forradalom előkészítési időszakáról
és dicső napjairól szólna.
JUHÁSZ, ez az UTÓ-(be)gyulladásos (UTÓ-fáklyalángozó)
vátesz (hasonlóan Illyéshez: nagy'észre valló szemfülességgel):
KIVÁRÓSAN HALLGATOTT "versileg" ezekben a bizonytalan-kimenetelűen-kockázatos
'56-os időkben. S majd csak akkor dobta be habtestét a politikába, amidőn
már "elment a vonat" és elült a T34-esekkel felkavart por... Ekkortájt
írta meg azt az olcsón'vett szó'szövetből készült "nagy" versét,
amelynek címe:
"BABONÁK NAPJA, csütörtök: amikor a legnehezebb"
Ezzel a babonás szó'szemetekkel - (patkány'sunyi
csillogású szógyöngyökkel, ó'arany'sárga trágya'szalma-törekkel)-
teleszórt vers'habrancs-főzettel ÁLLÍT EMLÉ-KET az '56-os forradalomnak,
jobban'mondva -a forradalmat eltipró- szeretett Pártjának, amely uram'bocsá'
piszkosul besározta magát "ama válságos napoknak utána". De ő -a
Párt rendíthetetlen hitű költője- nagyon bízik abban, hogy Pártja
mihamarább kimászik ebből a SLAMASZTIKÁBÓL, ebből a -kósernek éppen
nem mondható- tréfli'helyzetből, és minden elfelejtődik. Mert én,
Juhász, azzal a közismert hitemmel-hiszem, hogy "AZ IDŐ MÉHE ÚJRA
BEZÁRUL", és Te (enyém Pártom) a te ÚJSZÜLÖTTEDET (Értsd:
ezt az újonnan berendezkedő ELLENFORRADALMADAT) "...KIGÖNGYÖLÖD a
NYÁLAS, puha RAGACSBÓL"
És a l'furdalódzás e "nagy" versben sem marad el. Az illyési-tartuffe-i
álszent atti-tűdre intonált MEA'CULPÁZÁS a juhász'szószban most
IMÍGYEN fortyog a vers végefelé:
"Hiszen ÉN istent nevetve MEGTAGADTAM, tövis ággal VERTEM
ÁGYÉKÁT s ELSZALADTAM" (No, tessék!... Hogy mik nem történnek vala
egy ilyen is-ten'VERTE'mód hithű kommunista poétával...)
***
Mindkét mea'culpázásra hajlamos költő ÁLSZENTESKEDÉSÉNEK
őstipusa az a TARTUFFE, aki Illyéshez hasonszőrű akkurátussággal
tépi a haját:
"Nevezz ÁRULÓNAK, ALJASNAK, GAZNAK...CSALÓNAK" (Illyés meg így:
"ÁRULÓ! HAZUG! NYOMORULT VAGY!" sataba...
Ennek A KOCKÁZAT FELELŐSSÉGÉT-nem-vállaló (önmaguk SIKER-karrier-izmusát
mindenek fölébe helyező) Költő'fejedelmi-Párosnak a SZÓTEMELŐ-KIÁL-LÁSA
mindig: "ami késik, nem múlik"-ravaszkodás jegyében történt, mindig
"Idő-UTÁN" (post'festa). És akkor is csak SZŐRMENTÉN, a Hatalmasok
kedélyét NEM ZA-VARÓ tónusban. (Előbb mindig a KONSTELLÁCIÓS-Realitásokat
messzemenően figye-lembe'vevő akkurátussággal KÖRBENÉZVE... éltek
a "bátor" SZÓKOMONDÁS lehetőségével. Ennek a bekalkulálásával
spékelték meg a "nagy" verseiknek "átajában" a végét egy-két hatásvadászóan-VELŐS
szentenciával). Juhász ebben is mindig hasonszőrű körmönfontsággal
szőrmentézett, mint "Gyula bátyám". Mindketten amolyan már LERÁ-GOTT
CSONTOKKAL "nyitott kapukat döngető", afféle NÉPFRONTOSÍTHATÓ-VI-TÁRA
BOCSÁTHATÓAN megérett-túl'erjedt-VÁLTOZTATÁSOK mellett EMELTEK SZÓT
("törtek lándzsát").
Pl. amikor már a K.B. PÁRT'határozatában is megfogalmazódott
az ilyesmi, hogy:
No, de Elvtársak, legyünk ÖNKRITIKUSAK sőt legyünk őszinték
-magyarul szólván- mondjuk meg az őszintét. Abban pl. hogy a problémák
azzal még nem oldódnak meg, ha a szőnyeg alá söpörjük őket. Meg
köll nevezni az okokat. (sőt uram'bocsá' az Okozókat is). Nem csak
úgy általánosságban kertelni. Nem a "bajokról", hanem a "baj Okról"
köll beszélni Elvtársak. (Ma már -mint látható- a szójátékozást
is megengedhetjük magunknak anélkül, hogy ezt mint kisplgári csökevényt
száműznünk kéne a politikából. Ez a tény is a rendszerünk tovább
erősödésének, hajlékonyságának egy újabb horderejét bi-zonyítja).
Egy szó, mint száz: Érzékenyebben köll odafigyelni a dolgozó
ember őt égető problémáira.
Mert, Elvtársak, mondjuk ki nyiltan az őszintét: AKI ELKENDŐZI
A BAJT, (aki elkeni a konfliktusokat), az ezzel csak növeli (azokat)
Csak amikor aztán már ezek a -("szőnyeg alá söprést"
aggályosnak sőt helytelen-nek (pártszerűtlen gesztusúnak) tartó)-
LÓZUNGOK szemetszúróan BENNE'LÓGTAK A LEVEGŐBEN, akkortájt EMELT
SZÓT (kiállós-bátorságú-fővel) ILLYÉS, a költő'fejedelem, gyors'reagálású
szemfülességgel a maga "IDŐBEN" (magyarán Post'festa) megjelenő "NAGY"
verseivel. (Amikre oly fennen hivatkozik a földön'járó-"Ill(y)és szekerét"-toló
Csoóri, ez a mindig FÉLIGAZSÁGOK mentén-bátorkodóan-ara-szoló író).
Tehát mindig csak ilyenkor emel szót Illyés, ez a "Nyitott
kapukat döngető" poéta. De milyen súlyos fajsúlyú szavakat emel föl,
hogy bevágja vélük a rendszer "bizánci ka-puját"?... Pl. ilyeneket
(és ehhez hasonszőrű lapos közhelyeres evidenciákat), hogy:
"MERT NÖVELI, KI ELFÖDI A BAJT"
Meg eképpenvalóan "nem fogja be pörös száját" (az országos
hírűvé szétfújt "nagy" versében, a "DOLEO..."-ban), a hatalom-banditák
vérengzéseinek és dőzsölései-nek idején, az ötvenes évek elején:
(amolyan túllihegetten patetikus mély'lélegzeteket véve közbe'):
"SZENT TANÁCS, mit MA s ÖRÖKRE adni tudok: NÉPEK VEZETŐI..."
(magyarán: hatalom'banditák) "...legyetek IZZÓ IDEGDÚCOK!"
(Na tessék... óh, hogy oda na rohanjak -mondhatnánk pestiesen).
Jellemző, hogy még ennek az elhíresült versnek az egyik
sorában is élét veszi a "MA" szónak és azzal szőrmentézi, hogy hozzáteszi
"s ÖRÖKRE", ami által elmismá-solttá oldja szét a "MA"-vezetőire
történő enyhe célzás határozott konkrétságát.
A hivatalos irodalom'politika (sem a rákosis, sem a kádáros)
nem is maradt adós a (már-már trend'szerűen dukáló "hálapénz" odaítélésével
sem a "Gyula bátyám" sem a Juhász Ferkó "öcs" részére. (évtizedenkét
legalább kétszer).
A két szemfüles költő'fejedelem mindenkor (a rákosisban
is, a kádáriban is) csak már nyilvánvalóvá válóan megöregedett
eseményeket, amolyan MÁR-NEM'VITÁS problémákat TÁRTAK FEL KÖLTŐILEG,
olyanokat, amelyeket már központilag "NÉPFRONTOSITHATÓVÁ" engedélyezett
a Hatalom. Pl. Bartókot (a Bartók-problé-mát) 1955-ben, amikorra már
konjungtúrális "hőstett" volt KIÁLLNI (és nyitott kapukat döngetni)
Bartók mellett. (És hát természetesen mindkét szemfüles poéta tüstént
lecsapott a témára: Illyés a "BARTÓK"-kal, Juhász a "Szarvas ének"-kel)
Pedig hát BARTÓKÉRT KIÁLLNI nem 1955-ben -(a hivatalos
ünneplés évadja ellenére valójában mégis csak "POST'FESTA" időpontban)-
hanem a veszélyes "IDŐBEN" -(azaz Idő-ELŐTT)- 1949-ben kellett volna
Szót'Emelnie ennek a két VÁ-TESZNEK . Ehhez kellett volna civil'kurázsi,
ez lett volna igaz kunszt, egy igaz költőhöz illően bátor kiállású
"SZÓT'EMELÉS". Amikor még közvetlenül a -totál'diktatúrába for-duló-
"fordulat éve" után Bartók neve SZITOK'SZÓ volt a sztálini SZU.-ban
és a rákosista kultúr'politikában: a sztálini dörgedelmek idején,
amikortájt pl. a CONCERTO is megbukott a MOSZKVAI NAGYSZÍNHÁZBAN.
Ezt jól tudta már akkoriban (és mért ne tudhatta volna)
e két -csak a későbbiekben "Bartókba-kapaszkodó"- szemfüles,
azonban -mint mindig- az "Itt-Most"-konkrét él-ményt (a "MOST vagy SOHA"-
KIMONDANIVALÓT) nagyokosan (amolyan profira valló KIVÁRÓS-technikával)
LEJEGELTÉK, MIRELIT-áruvá konzerválták (azzal a hátsó szándékkal),
hogy ezt majd ADANDÓ ALKALOMMAL elő lehet venni, s "PRIMŐR-ÉLMÉNY"
CÉGÉRREL ellátva piacra dobni, ha majd eljön ama KONSTEL-LÁCIÓS SZÉLJÁRÁS.
(Jelesül ehhez a SZELET'HÁMOZÓ ügyhöz '55-re kezdtek FUJDOGÁLNI ama
karrier-vitorla'daGGGasztó szelek...)
Ugyanez volt a "pálya'futtatása" a DÓZSA-témázásnak is
mindkét költő esetében. Juhász is, Illyés is majd csak AKKOR ÁLLNAK
KI nagy vehemenciával "mámort'mímelve" (vers-verbalizmussal retorikázva)
DÓZSA-NÉPE MELLETT, amikor már elment a vonat. Akkor nyitogatták kifele
VÉDŐ-ESERNYŐIKET, amikor -a pa-rasztságot sújtó- VIHAR'felleges-CIKLONOK
jószerével már anticiklonossá szelidültek. ('54-'56 között)
Igaz ugyan, hogy: "A jó'kívánság sose késő", azonban az
IDŐ'UTÁNI (ez a "jobb későn, mint soha)- segítség'nyújtás" pl.
egy vízbe'esetten vergődő számára éppoly értel-metlen-felesleges
"ADOMÁNY", mint az a szófecsérlés, amit ezek a friss ÉL-MÉNY'DEFICITES,
UTÓ-kiállásúan "mámort'mímelő" költők nyújtottak a társadalom-nak.
Ők persze arra spekuláltak, hogy IDŐVEL ÚGYIS ÖSSZEMOSODIK AZ, hogy
MIKOR is esett le és szinte temette maga alá az országot az "...A
TAVALYI HÓ.."
Vagyis'hogy annak a veszélyesen "CSÚSZÓS IDŐNEK" az az 1955-ös
veszélyte-lenebbnek számító évével való versbéli IDŐPONT-(össze)CSÚSZTATÁSA
-amire a kortársak sem nagyon figyeltek fel- az UTÓKOR szemében
aztán végérvényesen elmosódik.
X. BEFEJEZÉS
HA bármelyik közép- és keleteurópai (vagy balkáni) nemzetnek
a legéletbevá-góbb, a leglélekbevágóbb, a legsajátosabb sors'kérdéseit
(tragédiáit, álmait, utópiáit, eszmei törekvéseit) feltáró TÉRKÉPET
szeretnéd kezedbe'venni, vedd kézbe és olvasd el legnagyobb költőinek
verseit (pl. a 19.sz.- magyar nemzet megismeréséhez legalább Vö-rösmartyt,
Petőfit, Aranyt, s a XX. sz. első feléhez Adyt, Babitsot J. Attilát).
Ha ugyanezt a próba'minta-vételt (összefüggés-kritériumot)
próbálod alkalmazni a XX. sz. MÁSODIK FELÉT (Kb. négy évtizedet)
átívelő időszakára, és elővennéd a kor két reprezentatív "költő'fejedelmét"
(az Illyés-Juhász párost), akkor nagy bajba lennél, mert pl. nem tudnál
meg semmit -a kor legeurópaibb (sőt világ)-jelentőségű történelmi
eseményéről- az '56-os forradalomról és szabadságharcról (annak
előkészítéséről, lefo-lyásáról és a megtorlás időszakáról).
Ez olyan szegénységi-és erkölcsi bizonyítvány e két hivatalosan
"korszakalkotóvá"-felfújt SZENT'TEHÉNRE nézve, mintha a 19. sz. két
olyan koronatanúnak és koronázatlan királynak kikiáltott, olyan "KORSZAKALKOTÓNAK"
nevezett költőjéről (mint pl. Petőfi és Arany) kiderülne az a "DISZNÓSÁG",
hogy ők egy árva költői szót nem ejtettek volna a '48-49-es események-ről
(sem azok előzményeiről sem a megtorlás éveiről).
Ha előveszed a mondjuk a "Juhász Összes"-t, akkor ebből nem
ismersz rá sem az 50-es, sem a 60-as, sem a 70-es, sem a 80-as évtizedek
magyar társadalmának LÉGKÖ-RÉRE, főbb (felszín-alá-nyomott, és
itt-ott felszivárgó) KONFLIKTUS-forrásaira, em-beri-szellemi-eszmei
ARCULATÁRA.
Ezzel szemben a kb. 4000 oldalnyi Juhász "VERS'ÖSSZES" DaGGGadványnak
-(amelynek csak mintegy 40%-át teszik ki az ADY-J. Attila-Radnóti
"Vers'Összes" lap'oldalai együttvéve)- minden egyes lapjáról
csak Juhásznak "nyálkás zÖÖÖld SZEM vagyok"-ságos, rügy'viasz-fakasztóan
bibircsókos orcáját látod előpofátlankodni: az ábrázolt valóság
fölé fölényeskedni, herpesz'szÓbubOrékOlÓoo DaGGGályossággal katasztro'FRÁSZKERIKÁZNI
a maga "TAKONY'LOMB'RENGÉSŰ"-en hiteles fOrtyOgásában...
Valami -ACZÉL-osan rejtett ok miatt őnékije (Ő'rakoncátlanságának)
MINDENT SZABAD VOLT PARTALANKODNIA. Akárha HOSSZÚKÁSAN, akárha rövid-
rímes ősi'nyolcassal sasszézva vagy RÉMES-Rímtelen tekergőzve,
-amolyan SEM-MIBE'ÍVELŐ törekvésű, parttalan-szétesettségű SZABAD'verselésben-
ír, egykutymódon csinálja: a stabíl'hájas elkényeztetettek, a BEFUTOTT
Nagymenők hatás-vadászóan NYEGLE FELLENGŐZÉSÉVEL sziporkázza
ostoba RÉBUSZAIT, TO-HU-VA-BO-HU toposzait.
E 4000 oldalban négy évtizednyi-korszak társadalmi-politikai,
emberi dokumen-tumai, valóság'látlelet objektumai helyett, ezeknek az
egzaltáltan szecessziózó, naturál'nihilisztikusan önkényeskedő bio'tenyészet-vízióit
láthatod az ő "Idő-VULVÁJÁN" keresztül panorámázni.
A magyar ecsettel ábrázolt magyar táj, a magyar lélek, a
magyar élet helyett, a kor társadalmának ember'ARCOKKAL-egyénítetten-hitelesített
TÖREKVÉSEI HE-LYETT, az Ember és a Hatalom esélyegyenlőtlen küzdelmeinek
(a "fortélyos félelem igazgat minket"-szerű létszorongásoknak) "FELPANASZOLÁSA"
HELYETT mit kap kézbe -a J.F. VERS'TÉRKÉP alapján orientálódni
szándékozó- olvasó ?
Egy nagy, kozmosz'maszatolóan-feltupírozott, MIKRO'MAKRO-Marhaságokból
építkező SEMMIT: APROPÓ'szervesen előbukkanó pondró'ADHOC-ságokkal
építke-zően HOSSZÚKÁS eÉeÉposzokat: a beígért "DANTE-Katedrálist
("Végbélnyílása: pa-radicsomfürtök" szószerkezet-frázisokkal és
hasonszőrű nyalánkságokkal) szó'mocsárba, Juhász-szómártásba)
FULLASZTOTT, semmit'mondózó szó'HÖKKENMÉNYEKET...
Ha történetesen ELSÜLLYEDÉS ELŐTT állna ez a kis Magyarország,
és az utolsó kívánság teljesítésének a jegyében csak négy költőnk
Vers'Össszesét hagynák meg az ország és népe -fellángolásoktól
és önsorsrontásoktól erősen szabdalt- arculatának a későbbi
REKONSTRUÁLÁSA céljából (PETŐFIÉT-ARANYÉT, ADYÉT és J. ATTI-LÁÉT),
akkor -egy ilyen feltételezett szituációban- épeszűnek
mondhatnánk-e egy olyan honpolgárt, aki azzal az ellenszavazat-véleménnyel
állna elő, hogy az említett cél érdeké-ben- talán helyénvalóbb
lenne -az egyenlet ideálisabb megoldási'végeredménye érdeké-ben-
e 4 tagú KÖLTŐ'EGYENLET-KÉPLET valamelyik tagját egy totál'NEGATÍV
előjelű (IMAGINÁRIUS) számmal köbre'emelt "költő'fejedelemmel",
JUHÁSSZAL (az Ő vers'Összesével) BEHELYETTESÍTENI.
Amely költészetből -így, ez a Juhász'imádó ötlet'gazda-
sokminden kor'HŰEN-szép korképet kaphatnánk... -(És itt közbevág
egy anti-Juhász Valaki, mondván: inkább egy amolyan "kor-hÜ'én kor'hiteles
kÓrképet kaphatnánk)- a Rákosi-Kádár korszakról:
pl. a csupa'csipa-foncsoros'szemű gigantomániákus Bronto'SZAURUSZNAK
a -(SZARUSODÓ ótvar'BÜTYKEIN még a Júrából visszamaradóan
ott idétlenkedő és még ma is szinte fityegő)- szir-SZARSÁGAIRÓL...
pl. ennek az ŐS'gyíknak az Ő picsakongóan'visszhangzó-nagyságú
fene'ÖBLÖS szájáRÓL, s az abban még ma is szinte frissen'hatóan
rotthadó -silózásra vagy trágyá-zásra szinte még ma is alkalmatos'állagú
és illatú- ŐSFÜVEK elszáradni'készülő gyö-kér'gumóiRÓL, és
a Giganto'SZAURUSZnak az ő -(ŐS'Fogkefe'deficit miatt sár-gás'feketére-lepuszult-Fogsora
közé szorult)- FaágaiRÓL... -És végezetül, de nem utolsó'sorban-
ennek a 'SZAURUSZNAK a krónikus -(vagy heveny, merthogy ezt az evolúciós-DILEMMÁT
az istan se tudná pontosan rekonstruálni)- SZORULÁSAI miatt viszonylag
túl kemény állagúra sikeredett (egyébként szagtalan-ízetlen) ÜRÜ-LÉK'dombocskáiRÓL...
Hát egyelőre ennyit...erRŐL a Rákosi-Kádár rendszernek (a
"Révai-Aczél"-os irodalom'politikája által agyon'liblingelt) ügyeletes-zsenijéRŐL.
X. UTÓSZÓ /jogán/
Nem a rosszindulatú irígység beszélt belőlem
-(amikor igyekeztem kiélezett ér-vekkel kiforgatni és lemezteleníteni
e két "költő'fejedelmet" a köpönyegéből)- hanem az a felelősség,
amit a magyar LÍRA jövőjével szemben érzek.
Mert nem kevesebbről van szó, mint arról, hogy AMÍG e két
SZENT'TEHÉN félre nem lökődik a költészet útjáról -(ahová
rátehénkedtek, ahová KE-RESZTBE'FEKTETTÉK MAGUKAT már vagy ötven
éve)- ADDIG nem indulhat újra a sok századot megért magyar líra feltámadása,
felvirágzása. (a még épen maradt ERKÖL-CSŰ, "földalatti" gyökérzetből.)
Eleddig ugyanis (évszázadokon keresztül) úgy történt, hogy
egyik költő a szavát az előzőébe öltötte, vagyis volt egy természetes
FOLYAMAT, egy ÉLŐ'KAPOCS AZ ÉV-TIZEDEK, ÉVSZÁZADOK KÖZÖTT. A tűz
(a lírai láz) sosem aludt ki, mert e -mártí-rok vérével is
oly gyakran áztatott- magyar földön "Az Élet SZENT OKOKBÓL
élni akar"
Az új költő mindig megkereste és megtalálta azt a költő-ELŐDÖT,
akitől átvehette a hit staféta'botját.
Pl. Ady egyik "szent elődjét", Csokonait -(aki "mintha.. csak
aludna")- eképpenvaló indoklással ébresztgeti: "Vitéz sírján ébredt
vídám OKOK röpítnek ki ben-nünket a Télből"
Mert "NINCS MÚLT, JELEN, JÖVŐ: Egymásnak ÁTADJÁK Ó ÜZENETÜKET
az évek"
Nos. Ez a SZENT KONTINUITÁS SZAKADT MEG e két agyon'SIKER'díjazott
"lírikussal", mert ők valóban "nem mindennek, de BŰVÉSZNEK jöttek"
***
Mert eleddig mit is vett át egy "UTÓD"-lírikus az Elődtől?...
A HIT sta-féta'botját.
Azt a szent meggyőződést, hogy érdemes "gondolni merészet
és nagyot és rátenni egy életet"
... hogy érdemes hinni a még-LÁTHATATLAN VALÓSÁGOK REALITÁSÁ-BAN,
s a LEHETETLENT akarni, akárha egy "véres, igaz élet jussán" is.
... hogy érdemes "a jövőért tenni hitet" s akárha "elvérezni
egy gondolaton..."
... hogy érdemes "a mindenséggel mérni magunkat" és
érdemes KOCKÁZTATNI akárha a költői SIKER'DÍJAINKAT is azzal, hogy:
"ingyen keresünk BIZONYOSAB-BAT, MINT A KOCKA".
Merthogy az igaz lírikusnak a szemefényénél (költeményeinél)
is drágább kincse: "...a TISZTA ERKÖLCS" (Petőfi)
Ilyen (anyag'imádóan-MEGALKUVÓ tarisznya'hit ellenében PROTESTÁLÓ)
hiteket vett át általában a magyar költő ("az apostol") egy JÉZUSTÓL,
egy Petőfi Csoko-naitól, egy Ady Petőfitől stb...
***
Dehát a mi Illyésünk, Juhászunk KITŐL? vehetett volna át...
az ő TARISZ-NYA'HITÜKKEL kompatibilis fazonú hitet. Illyés "mámort'mímelő"
lírai képmutatásá-nak, Juhász lírai HULLA'rázásának nincs "szent
elődje" a "véres, igaz életű" lírikusaink Szent Pantheonjában.
Ilyen Illyés-Juhász-féle'fajta tarisznya'hitűen materialista,
ilyen "AZT HISZEM, AMIT LÁTOK-LÁTNOK" költő-Előd nem létezik a világon,
nemhogy a magyar Glóbu-szon, hiszen minden poéta "Ki magyar tájon nagy
sorsra vágyik... rokkanva ér el az éjsza-káig." (Kivéve természetesen
a közismerten TÚLÉLÉS-specialista költő'páros életbűvé-szünket).
Egy jottányi eredeti gondolattal nem rendelkező költő-párosunk
Ő'EKLEKTIKUSSÁGA vett ugyan át a nagy kőltőinktől (vagy a közmondások
köréből) parafrazált-UTÁN'ÉRZÉSEKET (mert ehhez mindkettőjüknek
kitűnő MEMÓRIÁJA volt), olyannyira, hogy csupán ezek a sunyi ÁTVÉTELEK
(sanda plágiumok) képezik verseiknek az egyedül értékes sorait.
***
Félévszázad az nagy idő... Ezalatt annyi "költő" lepte
el a magyar életet, mint még soha azelőtt. (Többszázan hemzsegtek
a csábosan-zsíros kultúrnyik állások közelében, költői státusz'szimbólumos
érdemeik alapján protekcióra várván.
KÖLTŐNEK LENNI (a költő'pénzbeli ADOTTSÁGOKKAL a farzsebben
és egyéb JOGOSÍTVÁNYOKKAL a mellényzsebben) nem is volt rossz üzlet
a puha'diktatúra évtizedeiben.
KÖLTŐNEK LENNI -(az Illyés'Juhász-Példaképnek az
agyon'SIKER'Díjazottan KOCKÁZAT'MENTES élet'vitelére FÖLNÉZVE)-
csábító ÉLETCÉLNAK mutatkozott évtizedeken át.
A szocialista Magyarországon FÉLÉVSZÁZADON ÁT ezt a MEGMARKOLNIVALÓAN-fogd'meg
"ÜZENETET adták át egymásnak az évek" mind a mai napig.
(bár az utóbbi évtizedben már nem a Párthoz, hanem a PÉNZES'ZSÁKHOZ
kifizetődő HÚZNI a líra húrjain is a talp'ALÁVALÓT...)
Annakidején e költő-páros egy'lírai'húron pendült abban
a kérdés'körben, hogy -ezen az (önsorsrontóan) tragikus'sorsú
poéta-földön, mint a magyar- IGENIS lehetséges "rendszerváltást"
végrehajtani, megtörve ezt az eddig működő ördögi kört. Ezt a kör
négyszögesítési bűvészmutatványt -(az agyon'SIKER'díjazottan
"BOLDOG" költő imázsa kialakításánk a lehetőségét)- következő
szemfényvesző húzással támasztotta (ideológizálta) alá e költő-páros:
Igenis lehetséges az, hogy egy kellően okos költő "fönt
ússzon a fényen, BOLDO-GAN, hogy felül van költői szintjén a világnak",
mivelhogy "NINCS POKOL, se MENNYORSZÁG, csak EZ": Csak ez van, ami van...ezt
kell szeretni a szocializmusban.
"Itt vár a BOLDOGSÁG-ESÉLY", ebből kapard ki Kurta a MAGADÉT...
"KEZED HA SZENNYET IS VÁJ"
(Ezek mind made in ILLYÉS-aranymondások a javából)
***
És ami most következik az még Illyést is űberolja, magyarán:
lepipálja. Íme! A kétpetéjű iker'pár gondolat'szegényebb, értelem'fogyatékosabb
tagja eképpen ájzengol:
Mert "MI NEM LEHETÜNK BOLDOGTALANOK"
Mert az évszázadokon át tartó tragikus sorsú, mártírumságig-hű-lírikus-elődeink
MENNYISÉG'tömegének a felhalmozódása most (éppen most és itt a szocializmusban)
ellentét-MINŐSÉGBE CSAPOTT ÁT, azaz mára már
"...a BOLDORSÁGRA MEGÉRETT SZIVÜNK"
(ámbátor bizonyosfokú hálával gondolunk
szerencsétlen elődeinkre, elsősorban arra a kissé balfácán -pontosabban
fogalmazva: BALEK- Atti-lára...)
"GYULA bátyám" iménti vers'szavaival mélyen egyetértve -én,
a férfi'pöcsű "FERI öcs" is- elmondhatom:
"Múlandóság? FENE BÁNJA! Csak így szép az élet, hát MA
ÉLJED NAPJAID... MARAD VALAMI UTÁNAD, ha nem marad, az se bánat, hát
ma éljed napjaid..."
***
Iratott: 1988-ban... És mivel később általam "újra'megmérettetett
és híjával nem találtatott" -némi kiegészítéssel megerősítve-
befejezést nyert: az Úr születésének 2000. esztendejében.
Makray Imre