SZENT VENDEL remete

Október 20.
*Skócia, 554 körül(?). +Tholev, 617. (?)

Vendel, akit Wendalin, Wandalin és Windilin néven is neveznek legendái, ír-skót nemzetségből származott. Élete a Szent Patrik (lásd: A szentek élete, 125. o.) utáni időre esik, amikor a pogányság még éreztette hatását, és még nem indult el a Szent Bonifáchoz és köréhez (lásd: A szentek élete, 247. o.) kapcsolódó misszió a kontinens felé.

A legendák szerint, melyek 1417 után keletkeztek ugyan, de történeti hitelességük aligha vonható kétségbe, Vendel királyfi a mi fogalmaink szerint egy törzs vezérének a fia volt. Korán jelét adta a jámborságnak és a keresztény műveltség, sőt a papság iránti vonzódásának, amit atyja nem jó szemmel nézett. Épp azért, hogy elvonja a tanulástól, nyájainak őrzését bízta rá. De mint annyiszor, amikor valakit szolgai munkára kényszerítenek, hogy elvonják Istentől, Vendellel is az ellenkezője történt annak, amit atyja akart: a juhok legeltetése közben, a mezők csendjében megérlelődött szívében a remeteség, az Istenben elmerült szemlélődés utáni vágy. El is határozta, hogy amint lehet, remete lesz, de előbb elzarándokol a Szentföldre és Rómába. Talált magához hasonló hat ifjút, akikkel útnak is indult.

Rómába meg is érkezett a kis zarándokcsoport, a szentföldi útról azonban le kellett mondaniuk. Háborús hírek jöttek: perzsák és arabok támadásai érték a Szentföldet, s végül nem sokkal később, 614-ben el is pusztítottak minden zarándokhelyet. Vendel társaival együtt elindult hazafelé. A remeteség iránti vágy azonban oly erőssé nőtt a szívében, hogy Trier közelében, a várostól fél nap járóföldnyire megtelepedtek az erdőben. Kunyhót építettek maguknak és szigorú böjtölés és imádság közben megkezdték a pusztai remeték életét. Olykor azonban koldulniok kellett. Egy ilyen alkalommal Vendelt megszidta egy gazda: ahelyett, hogy tétlenkedve koldul, inkább dolgozna és ő segítene másokon. Ez Vendelt arra késztette, hogy elszegődjön a gazdához, aki előbb a disznóit, majd a marháit, végül a juhait bízta az őrzésére.

Legendája elmondja, hogy Vendel mindig a legjobb legelőt kereste a juhoknak, és fáradságot nem kímélve járta nyájával a dombokat, szíve pedig szüntelenül remetecellája után vágyott. Ez a vágya oly kedves volt Isten előtt, hogy angyalok jöttek, és nyájával együtt fölemelték és elvitték a cellájához. Csakhogy a cella közelében nem volt víz a juhoknak. Vendel ekkor felfohászkodott, majd a földbe szúrta pásztorbotját, és mindjárt bő forrás fakadt a földből. Gazdája éppen arra lovagolt és kemény szavakkal kérte számon Vendeltől, miért vitte oly messzire a jószágot. Vendel megígérte, hogy a kellő időben nyájával együtt otthon lesz. Amikor a gazda -- vágtában hajtva lovát -- hazaért, megdöbbenve látta, hogy Vendel már várja, a juhok pedig mind az akolban vannak.

E csodák láttára gazdája elbocsátotta: belátta, hogy nem munkakerülő naplopás a remeteélet. Vendel visszatért, de nem sokáig maradt egyedül. A körülötte letelepedett remeték annyira tisztelték, hogy elöljárójukká választották. Az egyik legenda szerint még Vendel életében közösséget alkottak, kolostort építettek és a bencés regula szerint élő közösség apátjává választották Vendelt, aki így halt meg 617-ben.

Azon a helyen temették el, ahol a remetekunyhója állt. Tisztelete a sírja körül azonnal megkezdődött, -- s hamarosan kápolnát emeltek, mely a csodák következtében zarándokhellyé vált. Vendel csodái főleg a járványos betegségek áldozatain mutatkoztak, illetve azok tapasztalták jóságos közbenjárását, akik állataik bajaiban hívták segítségül. Így telt el hét évszázad. A nagy térítések szentjei mellett szélesebb körben nem terjedt el az egyszerű pásztor-remete-apát tisztelete. Trier azonban rendkívüli módon tapasztalta égi segítségét: 1320-ban pestis ütötte fel a fejét a városban, de Szent Vendel segítségül hívása után hirtelen megszűnt a járvány. Hálából Balduin herceg templomot építtetett, melyet 1360 pünkösdjén szenteltek fel, és átvitték Vendel ereklyéit a kápolnából az új templomba. 1506-ban márvány szarkofágot készítettek, s mindaddig, amíg a tholeyi kolostor állt, ünnepi körmenettel emlékeztek az ereklyék átviteléről. Később, amikor hitetlenül hallgatták a Vendel-legendákat, ismételten felnyitották a sírt, hogy újabb és újabb nemzedékek bizonyosodhassanak meg az ereklyék hitelességéről.

A Római Kalendáriumba ugyan nem került be Vendel ünnepe, de Európa- szerte több mint 1500 templomot ajánlottak az ő oltalmába, s ezek közül kb. 160 zarándokhely. A német nyelvterületen Hollandiától Tirolig hagyományos tiszteletét a német telepesek magukkal hozták Kelet- Európába, így hazánkba is.

Forrás: http://www.katolikus.hu/szentek/index.html


 

Szent Vendel napja

Az egyház a → legenda szerint a 7. sz.-i ír királyfi emlékét ülte meg okt. 20-án. A királyfi Rómába zarándokolt, ahol remetéskedett, majd egy birtokoshoz szegődött és annak a nyáját őrizte. A legenda adott alapot arra, hogy a pásztorok védőszentjévé választották. Kultuszának nyomai hazánkban a 18. sz.-ban bukkantak föl. Ettől az időtől kezdve találkozhatunk szobraival, képeivel, amelyek leggyakrabban pásztorként ábrázolják. Tiszteletének legnagyobb propagálója Padányi Biró Márton veszprémi püspök volt, aki a Sümeg melletti Deákiban kápolnát építtetett tiszteletére, ahová az 1755. évi marhavész idején, okt. 20-án körmenetet is vezetett. Szobrai főleg a Dunántúlon, Buda vidékén, Heves m.-ben és a Jászságban gyakoriak: gyakran szerepel → üvegképeken is. Egy-egy marhavész után számos községben helyeztek el Vendel szobrot, rendszerint a falu végén vagy a határ azon részén, amelyen az állatok a legelőre jártak. Szent Vendel napját ugyancsak számos községben fogadott ünnepnek tartották, körmenetben vonultak a szobrához, hogy a falut megvédje a dögvésztől. Göcsejben Szent Vendel napján nem fogták be a szarvasmarhát, hogy kár ne essék bennük. Csornán Szent Vendel tiszteletére mondatott mise után hazavitt szenteltvizet a jószág ivóvizébe öntötték, hogy Vendel minden bajtól megóvja az állatokat. A jószágtartó gazdák, a pásztorok, elsősorban a juhászok védőszentjükként tisztelték. A Vendel-kultusz nyomait Ny- és Közép-Európában is megtaláljuk; ezek általában marhavész elleni védekezésre, az őszi beterelésre, a pásztorszegődtetésekre utalnak. – Irod. Szabadfalvi József: A gazdasági év vége és az őszi pásztorünnepek (Műveltség és Hagyomány, 1964); Gulyás Éva: Szent Vendel magyar pásztorviseletben (Élet és Tudomány, 1978. 41. sz.).

Sümeg határában álló szobor magyar pásztoröltözetben (Veszprém m., 19. sz.)

Szt. Vendel
Sümeg határában álló szobor magyar pásztoröltözetben (Veszprém m., 19. sz.)

Forrás: Internet

 

 


 

Szent Vendel nyomában

Ha valaki a város nagyobbik részéről az Abony felé vezető úton halad, a vasúti sorompót átlépve óhatatlan, hogy a talapzaton álló, messziről fehéren virító valamit ne vegye észre! Ez a valami az újszászi Szent Vendel szobor felújított változatban.

Szomszédom, Csák Béla bácsi (tősgyökeres újszászi lakosok jól ismerik a nagyhangú postást, aki mindenhova így köszönt be: Jó napot, magyarok!) elmondása szerint az eredeti szent Vendel szobor a Lovas birtok hagyatékaként a mai Vasút utcai Szabó Jani bácsi (cipész) kertjében állt.

A II. világháború után az uradalmi és a lovasi birtokok egy részét a falu fejlődésének megfelelően családoknak házépítésre felparcellázták. Az 1950-es évek elején sorra épültek a lovastelepi, a nagykerti, a szarvashalmi, de még a hodálytelepi "ONCSA" házak is.

A házépítések miatt a Szent Vendel szobor így került át jelenlegi helyére, egy lapos, üres telekre. Béla bácsi és felesége hívő katolikusokhoz méltóan hosszú évtizedekig javítgatták, ápolgatták ezt a hagyatékot. Az idő vasfoga mindent megesz, rombol, a szobor is lassan tönkrement.

Horváth Pálné Csibrány Magdika néni hosszú évekig töprengett azon, hogy gyerekfejjel szükségében tett nagy fogadalmát egyszer valahogy valóra váltsa. Ez az óhaja a Szent Vendel szobor megőrzése, felújítása volt.

Többünk részvételével, akik Újszász arculatát szeretnénk megújítani, régi értékeinket megőrizni, 2005. november 14-én dr. Szóró Magdolna háziorvos vezetésével megalakult a Szent Vendel Baráti Társaság, amelynek célja közadakozásból a szobor megóvása, felújítása volt.

A doktornő aktivitása, szervezése, ügyintézése, összetartó ereje során megvalósult Magdika néni álma! A Szent Vendel szobor Velkei Vendel és Baranyi Balázs művészi elképzelése alapján már éppen három éve átadásra került.

Ez a hely a nagykerti rész múltját idézi fel bennünk, akik ezen a részen lakunk, ugyanakkor egyben kegyhellyé is vált.

A szobor elé helyezett pad "erőt ad a megfáradottnak, és az erőtlen erejét megsokasítja" (Ézsaiás: 40.29). Gyakran imádkoznak ezen a helyen. Időnként a szobor környezetét is rendbe teszik az erre lakók, de még a Kastély Otthon lakói is, köztük Donkó Ottó hívő ember.

Ki is volt Szent Vendel?

Zarándok, remete, apát. Legendája szerint a X. sz. végén a XI. század elején skót vagy ír herceg, királyfi volt, aki titokban megszökött a királyi udvarból, hogy magányában Istennek zavartalanul szolgálhasson. Remeteként a mai Saar-vidék erdeiben a környék állatait gyógyította. Koldulással kereste kenyerét. Szent életmódjának híre elterjedt, ezért a földművesek seregestül mentek hozzá, hogy a beteg barmaikat megáldja. Végül a tholei kolostor apátjának választották meg, majd pappá szentelték. Földi maradványai (1015.) Trierben vannak.

Kultuszának nyomai megtalálhatók Nyugat- és Közép-Európában, így Magyarországon is. A pásztorok védőszentjükként tisztelik.

A Szent Vendel Baráti Társaság összefogás útján betöltötte feladatát.

Jó lenne, ha városunkban további műemlék jellegű, Újszász történelmét igazoló, múltat felidéző tárgyak - melyek a városrendezési tervek megvalósításakor külön figyelmet kapnának pl. a város lakóinak többsége javaslatára és segítségével a volt piactéri nagykút - felújítása is megtörténne.

Krassóiné Gyüre Rozália

Forrás: Internet

 


Képzőművészet

 

Szent Vendel

ISMERETLEN BAROKK MESTER, szobrász

1760 körül
Festett hársfa, magasság: 148 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest