Szemelvények

Cikkekből és könyvekből

„Üdvözlégy Mária, malaszttal teljes, az Úr vagyon te veled” stb. Ez az üdvözlet három részt tartalmaz. Az első az angyaltól ered, midőn azt mondja:
„Üdvözlégy malaszttal teljes, az Úr vagyon teveled, áldott vagy te az asszonyok között”. A második részt Erzsébet, Keresztelő Szent János anyja adja ezzel: „Áldott a te méhednek gyümölcse.” A harmadikat az Egyház csatolja, midőn azt mondja: „Mária”. Az angyal ugyanis nem azt mondta, hogy üdvözlégy Mária, hanem üdvözlégy malaszttal teljes. És ez a név Mária, ha értelmét nézzük, összhangban van azzal, amit az angyal mond; (...)

Aquinói Szent Tamás


A helyes Mária-tiszteletről

Maga a II. Vatikáni Zsinat emlékeztet arra, hogy míg az imádat (latría) egyedül Istent illeti meg, a Szenteknek viszont a nekik kijáró tisztelet (dulia) övezi. Isten Anyjának viszont megkülönböztetett tisztelet (hyperdulía) jár, éppen az üdvösség művében betöltött hivatása miatt.
A helyes Mária-tisztelet mindenekelőtt Krisztus-központú. Máriát nem önmagáért tiszteljük, hanem Krisztus miatt: a Megváltónak az üdvösség művében betöltött szerepe miatt, melyben kulcsfontosságú szerep jutott Máriának is. Hiszen ő engedelmesen együttműködött Isten akaratával: engedte, hogy a Szentlélek által megfoganjon méhében az Atya örök Igéje, világra szülte az emberré lett Fiúistent, gondját viselte, felnevelte, s társa, segítője volt az emberek között végzett küldetésének teljesítése közben is. A kereszt alatt állva lett igazán az Egyház Anyjává, amikor a haldokló Üdvözítő Jánost őrá, Őt pedig János gondjaira bízta. Majd az apostolokkal együtt imádkozva, a megígért Szentlélek eljött, s most is velünk és értünk imádkozik Mária, mint a megdicsőült Egyház legkiválóbb tagja.
A helyes Mária-tisztelet továbbá nemcsak Krisztus-központú, hanem Egyház-központú is. Mária ősmintája az Egyháznak, hiszen mindkettő szűz, anya és jegyes egyszerre. Az Egyház is szűz, mert Istennek szentelt, s legbelül tiszta. Anya, mert Krisztust adja a világnak. Jegyes, mert már Krisztusé, de még nem élvezi teljesen a beteljesülés boldogságát, amire azonban hivatott. Mária édesanyja is az Egyháznak, s ugyanakkor része is: tagja a Szentek Közösségének. A helyes Mária-tisztelet tehát elválaszthatatlan az Egyház szeretetétől és misztériumának helyes személésétől.
A Mária-tisztelet első megnyilvánulása a Szentírásban van (amikor egy ember Máriát az Üdvözítő miatt dicséri), s ez nem más, mint amikor Mária látogatást tesz Erzsébetnél, s Erzsébet áldottnak nevezi Máriát, éppen „méhének gyümölcse” miatt.
Az igazi Mária-tisztelet sohasem elméleti, hanem mindig van gyakorlati megnyilvánulása. Helyessé viszont akkor lesz, és akkor marad az, ha az Egyház tanítóhivatala állandóan őrködik fölötte. Lehetnek például egy kegyhelyen tiszta kultuszformák, lehet a kegyhely születésének alapmotivációja olyan esemény, mely a hit legtisztább megnyilvánulásáról tesz tanúságot, ha belekerülnek mitikus, babonás, félelemkeltő, túlságosan földhözragadt, csodahajhászó, hitünk tanításától eltérő, szubjektív elemek, akkor azokat még idejében észre kell venni, megtisztítani tőlük és így a helyes úton tartani a kultuszt.
A helyes Mária-tisztelet elsődleges forrása a Szentírás, hiszen Máriának az üdvösségtörténetben elfoglalt helyét és szerepét a legautentikusabb módon abból tudhatjuk meg. Az Egyház Szent Hagyományában található írások sem elvetendők persze, hiszen az egyházatyák és a korai zsinatok legégetőbb gondjai köré tartozott hitünk igazságainak hiteles bemutatása, kifejtése és védelme. Ebben a szellemi kincsben is megtalálható már a Szűzanya, s láthatjuuk, hogy miért is tisztelte Őt már az Ősegyház is. A liturgiában kristályosodtak ki már az első századok során hitünk igazságai. Teológiai forrás is a liturgia, hiszen a Szentlélek jelenlétének és működésének egyik legnyilvánvalóbb helye. A liturgia is bőven tesz említést Máriáról, s nagyon szép ünnepeink vannak, melyek Máriának az üdvösség művében betöltött szerepét helyezik elénk. A liturgia lassan változik, és sohasem az Apostoli Szentszék tudta és beleegyezése nélkül. Ezért, ha helyes Mária-tiszteletet óhajtunk tanulni, bátran hagyatkozhatunk a liturgiára. A népi vallásossággal már nem ugyanez a helyzet. Hatalmas mélységek, az emberi szív legtisztább megnyilvánulásai tárulnak elénk a népi vallásosság egyes formáiban. Azonban ne felejtsük el, hogy ezek a formák mindig magukban foglalják a közvetítő közeg emberi sajátosságait is, ezért nem mentesek a tévedésektől, erős megfogalmazásoktól, néha idejétmúlt ábrázolási formáktól. Az Egyház tanítóhivatalának feladata, hogy ezeket a meg nyilvánulásokat figyelemmel kísérje és gondozza, hogy elburjánzás helyett bőséggel teremje a kegyelmi élet gyümölcseit.
A helyes Mária-kultusz nem infantilis. Máriát úgy tekinti, mint ahogy egy felnőtt ember tekinti édesanyját. Nem gyermeteg módon „istennőt”, mindenhatót lát benne tisztelője, nem úgy viszonyul hozzá, mint a kisgyermek édesanyjához, hanem éppen úgy, mint egy felnőtt ember. Ha felnőtt módon szólítjuk meg, nem alakulnak ki helytelen, infantilis függések iránta, melyek könnyen istenítéséhez vezethetnek. Sajnos sok keresztény van, aki hajlamos ilyennek beállítani Máriát, egy szintre helyezve, vagy éppen még fölébe is emelve Istennek.
A helyes Mária-tiszteletben hatalmas szerep jut az imádságnak. Nemcsak a magánimádság csendjében végzett őszinte tiszteleti megnyilvánulásokra gondolok itt, hanem az Egyház által jóváhagyott és hosszú évtizedek alatt kedveltté vált imaformákról. Ilyen p1. a rózsafüzér, mely Krisztus-központú imádság, hiszen Máriával és Mária segítségével elmélkedjük végig Jézus istenemberi életének és mennyei dicsőségének legfontosabb állomásait, vonásait. Ilyen például a loretói litánia is, melynek invokációi nemcsak és nem elsősorban Máriát dicsérik, hanem Krisztus érdemeire való tekintettel csodáljuk meg Mária személyében Isten nagy művét. Ezért nem elítélendő gyakorlat a loretói litániát kihelyezett Oltáriszentség előtt végezni. De jelentős lelki gyümölcsökről számolnak be a Szeretetláng befogadói is, mely — egy magánkinyilatkoztatás alapján, Mária ígérete szerint — kegyelemmel tölti el a hívőt, s megfékezi a gonosz lélek működését.
Ha a helyes Mária-tiszteletről el akarjuk mélyíteni tudásunkat, vegyük kézbe bátran VI. Pál pápa Marialis cultus kezdetű, 1974-ben írt apostoli buzdítását, melyben a szentatya tisztán, világosan elénk tárja az Egyház irányelveit. A helyes Mária-tisztelet Krisztus helyes ismeretére vezet minket. Így jutunk általa az Üdvözítőhöz: „Per Mariam ad Iesum”.

K. Z.

Forrás: Mária Korszaka in. Tengernek Csillaga 15 (5) 2010: 34-36