Szemek, amelyek a Szűzanyát látták

Luigi Moresco

Mire tanít a két gyermek?

Kinyilatkoztattad a nagy dolgokat a kicsinyeknek. (Mt 11,25)
Ujra gyermekké kell lennetek. (Ján 3,7)

Van az Evangéliumnak egy része, ahol Jézus belső ujjongásának úgy ad ki fejezést, hogy az az egyszerűségnek és alázatosságnak legnagyobb dicsőítése. A Szentlélekben örvendezve így szólt: „Hálát adok neked, Atyám, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és okosak előtt, és kinyilatkoztattad a kisdedeknek.” Ez egyike az egész Evangélium legtöbbet mondó lapjainak; Jézus magasztalja az Ég gondoskodását, mely megjutalmazza az alázatosság kiválóságát.
Az alázatosság kiüresíti az embert, hogy Isten töltse be; ez a legbiztosabb út az Ő elérésére. Ez a szükséges föltétele az erénynek és a tökéletességnek. Szűz Máriáról is azt mondja Szent Bernát, hogy bár „tetszett Istennek szüzessége miatt, mégis alázatossága miatt érdemelte ki, hogy Isten anyja legyen.”
Ez a titka annak, miért szólott Isten a világhoz a portugáliai Fatimában Aljustrel három kis pásztora: Jacinta, Francisco és Lucia által.
A nagy fölfedezések, a szemérmetlen élvezetek és főképp a bálványozásig fajult gőg korában — gondoljunk az emberfölötti emberre — e korban Isten három írni-olvasni nem tudó gyermeket használt föl, hogy utat mutasson a világnak. Ezen az úton járva megigazulhat és megoldhatja kínzó válságait.
Isten a kicsinyekkel Szűz Mária anyai hangján át érintkezik, az ő gondviselő jósága ezt az irgalom-hidat vetette a világ fölé. Ők kristályos egyszerűségükkel és keresztségi tisztaságukkal válnak az égi érintkezés méltó szereplőivé és az isteni titkok hiteles letéteményeseivé. Az Úr Jézus bizonyos módon már életében is szentnek nyilvánította őket. Egy napon, amikor az apostolok tudni szerették volna, hogy közöttük ki a legnagyobb, figyelmüket egy gyermekre irányította és így szólt: „Ha nem lesztek ilyenekké, nem mentek be a mennyek országába...; a kisdedeké a mennyek országa.”
De van még egy más szemszög is: a gőgös majdnem mindig tisztátalan, mert a kettő között kölcsönös összefüggés van, amit így lehet megfogalmazni: a tisztátalanság az érzékek gőgje, csak az egyszerű és tiszta szívükkel érintkezik, akikben nincsen csalafintaság, sem kibúvók, sem álszenteskedés, hanem egyenesen, tiszta szándékkal indulnak az Ő keresésére. „Boldogok a tisztaszívűek, mert ők meglátják Istent!” A Szentlélek kiváló szeretettel lakik a tiszta szívekben, a gyermekek szívében, mert tiszta tükrök, amelyek átengedik a fényt; a fényt, amely Isten. A tisztaság a lélek füle, és amilyen mértékben finom és érzékeny az, olyan mértékben érti meg Jézusnak, az örök tisztaságnak, benső titkait.
Tehát új megvilágításban érthetjük meg Jézus különös szeretetét: „Engedjétek hozzám a kisdedeket.”
A fatimai pásztorok gazdag kegyelmekkel jönnek s az üdvösség hírének válnak tanúivá és hitvallóivá. Jacinta és Francisco, akik már az erdei temetőben pihennek és megdicsőülésüket várják, ezekből a lapokból úgy beszélnek, mint akiknek tekintélyük van. Isten, aki megveti a büszkéket és őrültségükben magukra hagyja őket, ezeknek megadta egy rendkívüli tanítómesterség adományát, hogy az eltévelyedett emberek ismét bocsánatot és békét találhassanak és hogy az egek megadhassák a földnek az irgalom harmatját.
Reggel van. A keleti égboltot halványan megvilágítja a hajnal. Egy erős hang három gyermeket hív; ketten testvérek, Francisco és Jacinta, és a harmadik, Lucia, az unokatestvérük. Álmos szemük a hajnali derengésben az utolsó csillag ragyogását keresi, amely nyugaton késlekedik s a nap már üldözőbe vette. A völgy erdőire lassan leereszkedik a párás ködköpenyeg. Hajnalhasadáskor a nap első merész sugarai megcsókolják a Sierra legmagasabb hegyláncát, hogy azután egészen az alig látható szakadékokig szálljanak alá.
Egy juhakol ajtósarkai megcsikordulnak és a juhok bégetése — ez a nap három kis társának szóló üdvözlet — egyszersmind a természet öntudatlan imádsága.
A kisgyermekek a juhokat a legelő felé hajtják, miközben a reggeli átlátszóságban úgy alszanak a kis fehér házak, mintha elszenderedtek volna. A tekintet messze kalandozik, amerre a zöldön túl a föld párázik a születő nappalnak fenséges szépségében. A kis pásztorok folytatják reggeli imádságukat. Csöndes tekintetük gyermeki ártatlansággal fedezi föl minden egyes óra szépségét: a forrás csobogása a mezők között, csöndbe burkolódzó fehér kis tanyák, sűrű erdők és kristályos patakok, amelyek visszatükrözik a teremtés sokféle összhangját — folytonos szemlélődése ez és az ártatlan szívnek néma himnusza az örök időktől való Szépséghez.
Az órák ártatlan játékok és egyszerű beszélgetések közt telnek, míg a fűben a napégette hegygerincen nyugodtan legel a nyáj.
Dél van. A hegység mély csöndjét megtöri és fölvidítja a ujjongó harangzúgás, amely zöld, meredek lejtőkön függő falvakból száll alá, a délidő élénk fényébe merült tündöklő falvakból. A levegőt eltölti a vidáman teljesített kötelesség zenéje s a becsülettel kiérdemelt pihenés örömére hívogat.
A kis gyermekek egy forrás mellett előszedik zsebükből az ebédjüket: kenyeret és némi kis tegnapi maradékot.
Azután Szűz Mária imájának ideje van, régi hagyományos szokás ez, még édesanyjuk térdén tanulták. Az őket megelőző nemzedékek lelki öröksége ez. Ők kicsi, öntudatlan birtokosai egy nagy kincsnek, amelyet teljesen értékelni nem tudnak. A mező füvén térdelve mondják a rózsafüzért, vagy valamely barlang oltalma alatt, vagy egy gesztenyefa árnyékában: Üdvözlégy Mária malaszttal teljes... Imádkozzál érettünk, bűnösökért, most...
1916-ban, éppen abban az órában, a tavasztól őszig terjedő időszakban, háromszor jelenik meg nekik egy angyal és tudtukra adja, hogy Jézus és Mária Szívének velük irgalmassági terve van és figyelnek az ő könyörgéseikre. 1917 májusában pedig a Szentszűz jelenik meg nekik abban az „órá”-ban, buzdítja őket, hogy jól végezzék a rózsafüzért és meghívja őket a következő hónapokra, októberig, öt más találkozásra és bátorítja őket, hogy imádkozzanak és szenvedjenek a szegény bűnösökért.
„Az én hazám az ég” — felelte Lucia kérdéseire a szomorúság fátylába burkolt fehér látomás.
A találkozások rendszeresen következnek egymás után, kivéve augusztusban. Ekkor kényszerűségből megszakítják őket: a polgármester a két kis gyermeket börtönbe veti és igen kemény próbára teszi. De a Szentszűz néhány napi késedelemmel egy más helyen ismét megjelenik. A kegyelmek egész hőskölteménye bontakozik ott ki. Fokozatos tanításban részesít az Anya a három kicsi gyermeket, a lelkiélet útjára tereli őket látomásokkal és benyomásokkal. Megmutatja nekik a poklot, reájuk bíz titkokat, ezek közül néhány a mai időkre vonatkozik, melyben élünk; szomorúnak mutatja magát az embereknek, különösen Istent illető bántalmazásaik miatt és az üdvösség útját a saját szeplőtelen Szívének tiszteletében jelöli meg, amely az emberiség békéjének és új áldásoknak forrásai; egy kápolna fölállítását is kéri.
Így a két Marto-testvérnek külön látomásaikban haláluk előtt fölfedi a természetfölötti valóságok más távlatait.
Attól a május 13-tól kezdve a három pásztor élete a kegyelmek sorozata, folytonos védekezés a Sátán cselszövényei és erőfeszítései ellen, aki a keletkező ájtatosságot szeretné elfojtani.
Egy egész nemzet felocsudik zsibbadtságából és fölvidul a természetfölötti áramlattól. Önmegtagadásokkal teli zarándoklatok járják Portugália utcáit. Jótétemények, csodák, megtérések és csodálatos dolgok jelölik az Ég jóakaratának és Szűz Mária irgalmasságának állomáshelyeit. Manapság Fatima a világ és Európa Mária-tiszteletének legnagyobb középpontja. És mindez egy rózsafüzér imádságból eredt, amelyet három kis pásztor egy sivár és barátságtalan hegyen, a déli napon imádkozott el. Azon a délutánon a három unokatestvér a jóllakott juhokat úgy hajtotta az akol felé, hogy a szemük még káprázott az égből alászállott nagy, fehér fénytől, szívük túláradt a rendkívüli üzenet nyomán keletkezett égi örömtől. Hanem attól az órától kezdve egy felsőbb valóság olyan nyomot vésett életükbe, amelyet többé eltörölni nem lehet. Az égi hang azt kívánta ártatlanságuktól, hogy legyenek tanúi és hordozói a jó hírnek: Szűz Mária, a bűnösök anyja, ismét megjelent a világnak.
Kinn az alkonyat lángba borítja a Sierra többi csúcsát, a szürkületben elmosódnak a tárgyak körvonalai, nyugodtabb, szelídebb színárnyalatokat öltenek és minden földi emlék belevész az azúr-kékség csöndes végtelenségébe. Az égen millió csillag gyúlt ki és a távoli csillagok nyugodt tündöklése mint valami békés szivárvány borul három gyermek izgatott álmára. Szívük olyan, mint a habzó kehely, és Jacinta száján kibuggyan a fékezhetetlen izgalom árja: „Édesanyám, ma láttuk a Szent Szüzet!”

Olyan gyermekek mint a többi

Dicséretedet a kicsinyek és gyermekek hangja által tetted tökéletessé (8 zsolt. 3)
Francisco és Jacinta, a két pásztor, teljesen rendes gyermekek voltak. Ez kitűnik abból is, amit a szülőktől tudunk és Lucia szavaiból is. A jelenések előtt semmi sem különbözteti meg őket más gyermekektől. Súlyos betegség sosem kötötte őket ágyhoz, kivéve a „spanyol”-t, amely szövődményeivel sírba vitte őket. Életük egészséges, állandó kapcsolatban áll azokkal az alázatos dolgokkal, amelyek a hegyi lakók apró világát alkotják. Mindig szabad levegőn, az árnyas gesztenyefák vagy a nagy tölgyek alatt vannak, ezekben gazdag a hegyvidék. Fogócskáznak a hol kopár, hol mezős hegygerinceken, kezüket a forrásokba és a környék patakjaiba mártogatják, versenyeznek — mint Francisco tette — a madarak csattogását utánozva. És mindezt egyszerű kötelességteljesítés keretében teszik: legelőre terelik a juhokat, az itató vályúhoz hajtják, visszahívják, amikor hazaindulnak, és az est beálltával bezárják őket az akolba. A színtér igen szűk: a ház, a plébánia, barátaik, a juhok és a természet, amely azon a környéken nem éppen dús, inkább rideg, — ezek járulnak hozzá a kissé darabos neveléshez, amilyen már a parasztoknál lenni szokott. Azoknál az élet elemi követelményei előbbre valók minden érzelemnél — bár ezek sem hiányoznak, hanem gyakran kevésbé tudatosak és néha kevésbé mélyek. Dolgozni kell és korán kell kenyeret keresni! Amint koruknál fogva tehették, előbb Luciát, azután két kis unokatestvérét kenyérből, sajtból vagy valami előzőnapi vacsora-maradékból álló batyuval fölverték az ágyból, mert legelőre kell hajtani a juhokat. A tanulás fényűzés. Elég, ha meg gondoljuk, hogy abban az időben csak a fiúcskákat küldték iskolába és közülük is minden családból csak egyet-kettőt, éppen csak azért, hogy írni, olvasni, számolni tudjanak, s hogy a család szerény háztartása számára néhány társadalmi jelentést megtehessenek. Különösnek látszik, hogy bár a Szent Szűz ajánlotta Luciának az olvasás megtanulását, édesanyja még sem akart róla hallani. Egy napom megkérdezték Luciától: „Hát így tartod meg a rendelkezést, hogy tanulj, amelyet az Úrnő adott neked?”
Lucia így felelt: „Hallgattam, nehogy anyámat vádoljam, aki akkoriban nem akarta nekem engedni, hogy iskolába járjak. Otthon azt mondták, hogy hiúságból akarok olvasni tanulni. Addig a kislányok közül majdnem senki sem tanult olvasni; az iskola csak a kisfiúk számára volt. Csak később nyitottak Fatimában iskolát leánykák számára.”
Nagy szeretet fűzte Jacintát Luciához; Franciskót Luciához kevésbé, talán mert a természetük különbözött. Ez az ártatlan szeretet kitűnik sok kis esemény elbeszéléséből, amelyeket Lucia leírt. Egyetértettek a játékok megválasztásában, bár mindegyiknek megvolt a saját kedves játéka. Komolyan sosem veszekedtek egymással és mindig együtt voltak. Meghatókká válnak ezek a jelentések a természetfölötti testvéri szeretetről, különösen a végső búcsú órájában: „Elmegyek a mennyországba, de ott majd megkérem az Úr Jézust és a Szentszűzet, hogy mielőbb hozzanak föl titeket is!” — mondta Francisco, mielőtt kilehelte lelkét. Lucia és Jacinta ezt felelték: „Sokszor üdvözöljük az Úr Jézust és a Szentszűzet és mondd meg nekik, hogy annyit fogunk szenvedni, amennyit csak akarnak.”
Egyszerűségük kristálytiszta. Semmi csalafintaság, semmi hazugság sem teszi zavarossá jelentéseiket. Úgy látszik, hogy az őszinteség főtulajdonsága mindegyiknek. Jacinta az, aki édesanyjának kissé tartózkodó hangon azt mondja: „És ha nem hiszel, akkor a jó Isten reád is mér majd büntetést!” Ismeretes már az a kis esemény, amely a második megjelenést megelőző estén történt, amikor Jacinta rá akarta bírni édesanyját, hogy menjen velük az Iria-medencébe. „De hiszen ma Szent Antalhoz kell mennünk — felelte anyjuk — a plébánia ünnepe van.” Erre Jacinta így folytatta: „Szent Antal csúnya, a Szentszűz pedig szép; de ha a Szentszűz azt fogja nekem mondani, hogy menjek Szent Antalhoz, akkor majd odamegyünk.”
Ki gondolná, hogy hegyvidéki kis paraszt gyerekekben ilyen finom érzésű költői lélek rejtőzik? Estefelé a két kis gyermek Luciára vár, hogy a legeltetésből hazatérjen, és alig hallják meg messziről a nyáj lármáját, Jacinta unokanénje elé siet, míg Francisco a ház előtt egy kőlépcsőn ül és együtt mennek a régi sűrűbe, hogy játszanak, míg csak „a Szentszűz és az angyalok meg nem gyújtják lámpáikat az égben” (így nevezték a holdat és a csillagokat). Az a játék is hevítette őket, ki tud mindezekről többet mesélni. Francisco csodálkozva bámulta a fényes napkeltét és sokáig magányosan maradt, hogy kiélvezze a Sierra-hegylánc mögötti gyönyörű alkonyatok látványának örömét, míg az eget egészen lángba borította a fényár, amely az óceánba hanyatló napot kísérte. És így állt ott elgondolkozva, míg csak egy utolsó vándor fénysugár maradt ott. Akkor így szólt: „Semmiféle lámpa sem oly szép, mint az Úré!” De Jacinta más véleményen volt, ő a Szentszűz lámpáját (a holdat) szerette, mert „az nem bántja a szemet”.
Máskor Francisco a napsugarakért lelkesedett, amelyek visszaverődtek a házak ablaküvegeiről vagy a fákon, a Sierra erdein szétszórt harmatcseppekről. Ezek úgy ragyogtak a napon, mint a csillagok, „amelyek ezerszer szebbek az angyalokéinál”.
Francisco igen szerette a madarakat és nem tűrte, hogy kiszedjék őket a fészkükből. Uzsonnakenyerének egy részét elmorzsálta és útjuk egyes helyein a kövekre szórta, hogy legyen mit enniük. Mikor látta, hogy közelednek, a nevükön szólította őket, mintha megérthették volna és azt akarta, hogy senki se közeledjék feléjük, nehogy megijedjenek. Így szólt hozzájuk: „Szegénykék, igen éhesek vagytok, jöjjetek, jöjjetek, egyetek.” Azok nem kérették magukat és seregtestül siettek oda. Az volt Francisco öröme, mikor látta, hogy telt begyecskével szállnak a fák tetejére és kedves csicsergéssel énekelnek. Ezt ő művésziesen utánozta és együtt énekelt velük. Egy napon találkozott egy fiúcskával, akinek kezében egy imént fölszedett kis veréb volt. Francisco fájdalommal telten két huszast igért neki, ha szabadon engedi. A kis kópé ráállt, de előbb meg akarta kapni a pénzt. Francisco akkor rögtön az Iria-medence közelében egy ismerős házába szaladt, hogy kölcsön kérje a pénzt és kiszabadíthassa a foglyot. Mikor azután repülni látta, tapsolt örömében és így szólt: „Vigyázz, nehogy megint megfogjanak.”
Alig hallja meg Francisco a Szentszűz első megjelenésének napján, hogy „a mennyországba kerül, de csak miután sok rózsafüzért imádkozott”, ugrándozni kezd örömében és mellén keresztbefont karokkal azt mondja: „Ó Szűzanyám, annyi rózsafüzért imádkozom, amennyit csak akarsz!”
Olyan lelkek voltak, akik természetüknél fogva hajlottak a szépre, a jóra: Naturaliter-christianae!
Ismerjük játékaikat és énekeiket is, amelyeket Sierra-beli társaiktól tanultak és néha a nagyok szájából hallottak. Úgy játszottak, hogy köveket hajigáltak, vagy eldugtak egy gyűrűt, vagy tekéztek, zálogosdit játszottak és kártyáztak is. Ezt Francisco különösen szerette. Két csomag kártyájuk volt. Francisco dudálni szokott s a leánykák az odavalósi táncokat járták.
Egyik legszebb „pásztorének”, amelyik reánk maradt ez:

Szeretem Istent az égben, a földet is szeretem,
Szeretem a virágos rétet, Sierránk juhait kedvelem.
Szegény pásztorlányka vagyok, Máriához imádkozom,
Nyájam közepette a delelő nap vagyok
Megtanultam ugrándozni, mint a bárányok;
A föld vidámsága, a völgy lilioma vagyok.

Megvoltak a hagyományos ünnepeik: így farsang idején mindenki hozott valamit, vagy olajat, vagy lisztet vagy húst és összegyűltek valamelyik házban. Mialatt a leányok a vidám lakomát készítették, azalatt a fiúk kinn voltak és késő éjszakáig táncoltak. A tizennégy évnél fiatalabb fiúk utánozták az idősebbeket. Ugyanazt tették. Mindez hozzájárul, hogy megismerjük vidám gyermekségük színterét. Nem hiányoznak a kis tréfák sem. Ezekben annyi az egyszerűség, hogy a szentferenci „Fioretti”-re emlékeztetnek. A jelenések után egyszer Francisco visszavonult, hogy egy bokor tövében magányosan imádkozzék. Sokkal mélyebben eltöltötte a vágy, hogy a megsértett Úr Jézust megvigasztalja, semmint hogy a bűnösöket a pokolból kiszabadítsa, amint ezt Jacinta tette. Egyszerre csak Luciához segítségért kiabált. Mindketten odaszaladtak és térdepelve, remegve találták. Nem volt ereje, hogy felálljon. „Mi történt? Mi bajod?” — kérdezték tőle, s a félelem elfojtotta hangjukat. „Volt itt egy nagy állat, olyan, amilyen a pokolban van és tüzet lehelt!” A két unokatestvér nem látott semmit. Nevetni kezdtek és így szóltak: „Sosem akarsz a pokolra gondolni, nehogy félj és most te remegsz elsőnek!”
Mégis különböző kis hibáik is vannak. Emberi gyarlóságok ezek. Teherként hordozzuk ezeket a születésünk napjától fogva. Jacinta néha szeszélyes és makacs. Lucia alázatosan beismeri: „Az igazat megvallva, a hiúság volt legcsúnyább ékességem... ünnepnapokon szerettem magam aranylánccal és vállamig érő nagy fülbevalókkal díszíteni. Fejemre pedig arany fűzérrel és színes tollakkal ékesített kalapot tettem. A szomszédságban egyetlen kisleány sem volt ilyen szépen kicsinosítva. Testvéreim és Teréz, a keresztanyám, büszkélkedtek ezzel. A többi kisleány nagy csoportban vett körül engem, bámulták a sok szép díszt, én pedig nagyon élveztem ezeket a figyelmességeket.” Másutt pedig egy kedves kitéréssel, így ír: „Mindenki szeretetet és tiszteletet mutatott irántam, kivéve egy árvaleánykát. Őt Teréz, a keresztanyám vette magához, amikor a leányka anyja meghalt. Ez úgy látszik, attól félt, hogy én majd megfosztom Őt a remélt örökségtől. Bizonyosan nem is tévedett volna, ha a jó Isten nem szán nekem sokkal értékesebb örökséget.”
A gyermekek igen vidámak és bárkinek a házába lépnek, mindenki érzi ártatlanságuk vidám üdítő áramlatát. Bárhová mennek, a gyermekek köréjük sereglenek, velük énekelnek és táncolnak. A vendégeket pedig megajándékozzák dióval, szárított fügével és friss gyümölccsel.
Lucia így ír: „Egy vasárnapon, szentmise után egyik szomszédos helységből több barátnőnk kérte édesanyámat, engedje, hogy velük tölthessem a napot. Mikor megkaptuk az engedélyt, arra kértek, hogy vigyem magammal Jacintát és Franciscót. Miután ebbe nagynéném beleegyezett, az említett helységbe, Moitába mentünk. Ebéd után Jacinta az álmosságtól lógatni kezdte fejecskéjét. Alvers József, a házigazda, fölszólította unokatestvérét, hogy vigye őt az ágyába. Nemsokára mélyen aludt. Megérkezett a kis falu népe, hogy a délutánt velünk töltse. És mindenki lábujjhegyen ment az ajtóhoz, úgy hallgatóztak, hogy vajon fölébredt-e már. Bámulatba ejtette őket ez a mély álom, ajkának mosolya, angyali testtartása, amint kezecskéit a ég felé emelte. A szoba hirtelen megtelt kíváncsiskodókkal. Mindenki látni akarta. József úr felesége és unokatestvérei azt mondták: „Valóban angyalnak kell lennie!” és mély tisztelettel telve, térden állva maradtak ott ágyánál míg fél öt felé hívnom kellett, hogy az Iria-medencébe menjünk rózsafüzér imádságra és azután hazatérjünk.”
Ebben a keretben bontakozott ki ez a természetfölötti színjáték, amely a luzitán hegyvidék három kis tanulatlan pásztorgyerekét hatalmas kegyelmi hősköltemény szereplőivé avatja.
 

Forrás: Tengernek Csillaga 2011/2