|
Fátimának ma kb. 8.000 lakosa van. A városban különböző magániskolák működnek, amelyek magasabb képzést adnak. A szállodai befogadó képesség kb. 10.000 ágy, beleszámítva sok szerzetesházat, amelyek a zarándokokat és a lelkigyakorlatokon résztvevőket befogadják. 15 férfi-szerzetesközösség van itt, a legtöbb rendelkezik szemináriummal és noviciátussal. A női szerzetesrendek száma kb. 50. |
Fátima címere |
Fatima (Fátima, Portugália): a →fatimai jelenések óta (1916 tavasza-1917. X. 13.) Lourdes után a világ leglátogatottabb Mária kegyhelye, évi több mint 4.000.000 zarándokkal. - A Szűzanya jelenéseinek helyén 1918: kis kápolna épült, ahová 1920. VI. 13: érkezett a mai kegyszobor. A völgyben 1924: lelkigyakorlatos házat és kórházat építettek. 1928: kezdték a bazilika építését, 1951: alakították ki a szentély előtti nagy teret, a 180 × 480 m-es Recinto-t. A korábban lakatlan völgyben 1996: 9000 lakosú kis város él, több mint 60 szerzetesházzal, sok hotellal, szálláshellyel. 3 gimnáziuma van 3000 diákkal. - A leiriai megyéspüspök kivizsgálta az eseményeket, 1930. X. 13: körlevélben kihirdette a jelenések természetfölötti jellegét és engedélyezte a Fatimai Szűzanya tiszteletét. 1931. V.13: a teljes portoi püspöki kar elzarándokolt Fátimába és fölajánlották az országot Mária Szeplőtelen Szívének. E felajánlás a Szűzanya különleges oltalmának köszönhetően megmentette Portugáliát a II. világháború borzalmaitól. Hálából a portugál asszonyok arany ékszereikből és kb. 3000 drágakőből koronát készíttettek, amellyel XII. Pius pápa 1946: Marsella bíboros-legátus által megkoronázta a kegyszobrot és elrendelte Máriának mint a Világ Királynőjének ünnepét. - 1981. V. 13: a fátimai Szűzanya ünnepén követtek el merényletet II. János Pál pápa ellen. Azt a pisztolygolyót, amelyet pápamobilban találtak, a Szentatya elküldte Fátimába, s belefoglalták a Szűzanya koronájába. II. János Pál pápa 2000. V. 13: boldoggá avatta a fátimai látnokokat. - M. kat. sajtója: 1964-67: A Fatimai Kálvária Hírei, 1964-?: Fatimai Látnokok. Ko.La.
Forrás: Magyar Katolikus Lexikon
«Idő kell a fénysugárnak és a villámnak, a csillagok
fényének, s a tetteknek is, hogy lássák és hallják őket.» (Nietzsche)
Bár Nietzsche mondata más összefüggésben értelmezhető, kapcsolatba hozhatjuk a
Szűzanya 1917-es fatimai jelenéseinek üzenetével is. Ha időben eltávolodunk
ettől, egy új évszázad kezdetén, csak akkor érthetjük meg az üzenet nagyságát,
mélységét és jelentőségét.
Egy angol történész, G. J. Hobsbawn a XX. századot «rövid századnak» nevezi,
amely 1914-ben az első világháborúval kezdődött, és 1989-ben a berlini fal
leomlásával ért véget. A fatimai üzenet különösen ezt az időszakot fogja át.
A jelenések rendkívüli jelentősége abból a történelmi, társadalmi, politikai,
kulturális és vallási pillanatból adódik, amelyhez üzenetük szól, és amelyet
azzal meg akarnak világítani. Keresztes Szent János tanítása szerint a jelenés
az üzenet burka. A szeretet üzenetének elsőbbsége van. Az Egyház ezeket «magánkinyilatkoztatásoknak»
tekinti, amelyeket nem lehet a Szentírás kinyilatkoztatásával összehasonlítani.
Ennek célja nem a hit megalapozása, hanem annak erősítése. Nem tesz hozzá semmit
az egyetlen kinyilatkoztatáshoz, ez csupán egy egyszerű felhívás. Érzékelhető
jeleket közvetít, amelyeken keresztül Isten kommunikál a kiválasztott emberrel,
annak képességei szerint. A jelenés szerepe hasonló az ikonéhoz, ami a keleti
teológia szerint «igazi valóság, amelyet a Szentlélek inspirál [...] aki a
jelenlét létrehozója és hordozója». A karizma részei, vagyis Isten adományai
Krisztus teste egyik tagjának, az egész test javára. Ahogy minden más kivételes
jellegű karizmát, ezt sem keresni kell, hanem befogadni és megkülönböztetett
figyelemmel és okossággal hálát adni érte.
Karl Rahner kifejezésében a magánkinyilatkoztatás nem újdonságot, újszerűt
jelent; nem a hit valóságainak új értelmezését. Ez sokkal inkább egy evangéliumi
felszólítást hordozó kinyilatkoztatás, az Egyház és a világ egy meghatározott
történelmi helyzetében, sürgetve bennünket, hogy eleget tegyünk annak, amikor
történelmi helyzetünk úgy kívánja és összhangban vagyunk a hivatalos
kinyilatkoztatás és a hit alapelveivel.
A jelenések Isten jelei a mi generációnk számára. Máriát az Úr
szolgálóleányaként ábrázolja, aki kész arra, hogy az Egyházat szolgálja a
világban. A jelenések az Egyházat is fel akarják készíteni a jövőre, néha
apokaliptikus hangvétellel.
A jelenésekkel kapcsolatban gyakran találkozunk olyan néha beteges -
kíváncsisággal, amely leragad a kevésbé lényeges részleteknél, ahelyett, hogy a
lényeget megragadná.
A jelenésekre és az azokat követő kinyilatkoztatásra nem tekinthetünk annak a
drámai történelmi helyzetnek a megértése nélkül, amelyben a keresztény közösség
él. Ezért csak annyira gondolhatjuk, hogy az üzenet célja a mi langyossá és
közömbössé vált hitünk provokálása, amennyire a jelenések a hétköznapi
történelemmel és az emberiségtől induló provokációkkal kapcsolatban állnak.
Egyetlen erre vonatkozó teológiai megfontolás sem nélkülözheti annak a
társadalmi és kulturális háttérnek a gondos elemzését, amelyben a jelenések
történnek, így például az Egyház helyzetét az adott pillanatban.
1. Az új kor hajnalán
Nagyon is nyilvánvaló, hogy a fatimai üzenet a mai korra utal, különös
figyelemmel arra a korszakra, amelyet a XX. századi történelem két nagy
konfliktusa jellemez, annak minden összefüggésével, körülményével és mindazzal
együtt, amit azok kifejeznek.
Az első és a második világháború mintha a prizmája lenne mindannak a rossznak,
ami ezt a századot jellemzi. Ebben a prizmában a bűn főbb tulajdonságait és
hatásait figyelhetjük meg számos szemszögből. Ezek:
- A totalitariánus politikai rendszer tragikus megjelenése a sztálinizmus és a
nácizmus változatában, amely tipikus a XX. századra.
- A szisztematikus hazugság mint eszköz, hogy igazságot barkácsoljunk és
történelmet írjunk vagy újraírjuk azt.
- Isten tagadása és száműzése a közéletből és a saját lelkiismeretünkből a
harcos ateizmus és laikusság által.
- Az emberi lét megsemmisítése és kioltása, az emberi méltóság teljes megvetése.
Több tíz millió áldozat az ideológia radikális megtisztítása, a forradalom vagy
a «faj» nevében, amelyeket új istenekként tisztelnek.
- A «totális háború» megjelenése, amely - megszegve a hagyományosan elfogadott
szabályokat, törvényeket szabad utat adott civilek és ártatlanok
meggyilkolásának, a legmodernebb tudománytechnikai eszközök felhasználásával. Az
önkényuralom a végsőkig vihető, nem ismer határt, semmilyen határt.
- A gyűlölet és az erőszak kollektív jelensége, amely embereket és népeket
kerített hatalmába.
Egy teológiai olvasatban az idők jeleit, a világháborúkat és a totális háborút a
rossz elmélyüléseként, a bűn elterjedésének valódi jelképeiként láthatjuk,
amelyet először hatalmas méreteiről, világméretű szinten megnyilvánuló
borzalmairól veszünk észre. Ezek nyilvánvalóvá teszik a szervezett bűnözés
formáit, amelyekkel tragikusan tele volt a XX. század, valamint a rossz
normalitásának és hétköznapiságának elfogadását, amelyet a világ most
racionálisan is igazol és legitimál, majd tudományosan és technikailag
beprogramozza és végrehajtja azt. Az idő távlatából ma már tisztán látható a mai
kor átalakulása, törése és elkorcsosulása, ennek esetleg pusztító
következményeivel együtt.
Az új kor újdonsága nem abban áll, hogy az ember eldöntötte: szabadon és nyíltan
az értelmét használja, Kant tétele szerint. Ez a tétel a kereszténységben
gyökerezik, annak azon meggyőződésében, hogy az ember Isten képmására
teremtetett, képes a teremtő ismeretre. A korszakos törést az a tény igazolja,
hogy az új kor úgy álcázza magát, mintha céltudatos terv lenne az ember ember
általi megváltására. A XIX. század «gyanakvó mesterei» és az ő üzeneteik ezt
szélsőséges elméletben meg is fogalmazták; ezeknek legnagyobb örököse lett a
marxizmus: Istennek meg kell halnia, hogy az ember éljen. A XIX. század
örökségként hagyta ezt a nyílt sebet az általános lelkiismereten, s ez belépett
a XX. századba is: harag Isten iránt, aki az ember ellensége - pontosan ez vezet
az ember halálához, ez vezetett már sok ember halálához.
II. János Pál pápa szavaival összefoglalva: «Ez az üzenet (a fatimai üzenet)
különösen is szól a XX. század emberéhez, hiszen ezt a kort megjelölte a háború,
a gyűlölet, az alapvető emberi jogok áthágása, az emberek és a népek hatalmas
szenvedései és végül az Isten elleni harc, egészen létezésének tagadásáig.»
A fatimai üzenet világossággal és keserűséggel tekint erre a lázongó és drámai
történelmi sorsfordulatra. A Szentírás után talán ez a legerősebb és a
legmélyebb benyomást tevő leleplezése a bűnnek, s ez komoly
lelkiismeret-vizsgálatra hívja az Egyházat és a világot. Csak aki tiszteletben
tartja az emberi méltóságot Isten előtt, az örök életet, az értheti meg, milyen
nagy a bűn tragédiája, s azt, hogy a bűn fogalmának elfelejtése, mélyebb
értelemben egyben elvesztése mindannak, ami igazán emberi. «Maga az ember kerül
veszélybe, ha Istent kiiktatja a lelkiismeretből. A század végén nemcsak Isten
létezése a tét, hanem az emberi méltóság is.»
A sérült emberiség számára a fatimai üzenet az áldozatok panaszának szószólója
és meghívás arra, hogy az áldozatok szemszögéből újraolvassuk a történelmet,
hogy elidőzzünk az ember misztériumában az Isten misztériuma előtt. Az üzenet
újra felteszi a Teremtés könyvének régi és mindig aktuális kérdését: «Ádám, hol
vagy?» (Tor 3,9) - vagyis: hol van az ember? Hol van az ember az auschwitz-i
koncentrációs tábor és a szovjet gulág világában? "Hogyan hihetünk az emberben
vagy egyáltalán az emberiségben - milyen szónak is hangtik ez ebben az
értelemben! - ha Auschwitzban azt kellett megtapasztalnunk, milyen
szörnyűségekre képes az ember?" A modern elnyomók cinizmusa véletlenül nem a
modern világ istentelenségének és annak a kifejeződése, hogy milyen
hajmeresztően megveti és elhagyja Istent? Ki menti meg az embert az embertől?
Fatima és a mai kor (2. rész)
2. Az irgalmasság felhője
A fatimai jelenések súlyos történelmi eseményekkel estek egybe (a háború, a
bolsevizmus megjelenése, s később a nácizmus új pogánysága), így azokat
értelmezhetjük pszichoanalitikusan, sorsdöntő figyelmeztetésként, illetve
történelmi jövendölésként, vagyis a Mennyei Ige, a Kegyelem Igéjének nem
intézményi, hanem karizmatikus megnyilatkozásaként.
Sarugi Szent Jakab (+ 521) szuggesztív kifejezése Máriáról («az irgalmasság
felhője, amely az egész világ szenvedését és reményét hordozza») jól közvetíti
számunkra a fatimai jelenések értelmét és az üzenet lényegét.
Először is, a Szűzanya jelenése és üzenete úgy értelmezhető, mint a Magasságos
közbeavatkozása, hogy a hívők megbizonyosodjanak afelől, hogy Isten szíve nem
közömbös, hanem sebezhető, a fájdalmát és szeretetét kiáltja a pusztító bűn
rombolása, a világ és az egyház szenvedése miatt: Isten könyörületes, Isten
törődik velünk.
A fatimai üzenetben a szerencsétlenség és a bűn nem hagyják közönyösen Istent,
és Ráchel tovább siratja gyermekeit (vö. Mt 2,18). Az üzenet tulajdonképpen
sürgető buzdítás arra, hogy a keresztény élet és a világ közepébe
visszahelyezzük Istennek, a történelem Urának imádását, kiválóságának és
elsőségének felismerését, csatlakozzunk az ő megváltó akaratához, gyújtsuk fel
az istenszeretet vágyát és bátorítsunk mindenkit a megbocsátó szeretet
gyakorlására. Minden egység innen indul ki, minden innen sugárzik szét.
Másodszor, és némi kapcsolódással az előző ponthoz, az üzenetben egy paradoxon
húzódik, ami az üdvtörténet állandó vonása: a tudat, a szélsőséges és titokzatos
ellentét, amelynek egyik oldalán áll a népek 'nagy' történelme és konfliktusaik,
a nagyok és hatalmasok történelme sajátos időszámításukkal és földrajzukkal. A
másik oldalon áll a szerények, a kicsinyek, a szegények 'kis' tudatlan
történelme, akik tudástól és hatalomtól meg vannak fosztva, s a világ
perifériáján élnek. Innen pedig más erővel, más hatalommal szólnak bele a
történelembe a béke oldalán. Ezek az eszközök látszólag haszontalanok és nem
hatékonyak az ember szemében: tüzeslelkű igazmondás, kitartó imádság a békéért,
imádás, engesztelő odaadás, a megtérés és a saját áldozataink által, amelyek a
kor szokásai szerint változnak; de mind-mind tökéletes összhangban vannak a
Szentírás kinyilatkoztatásával. «Jerikó falai az ima trombitaszavára omlottak
le» írta a La Pira 1959-ben, amikor egy nyugati politikus első oroszországi
útjáról tért vissza a háború után.
Innen tekintve a Szűzanya üzenete felhívás, hogy új dimenziót nyissunk a
történelemben, amelyet másfajta Jelenléttel táplálunk, másfajta Erővel tartunk
fenn, másfajta Fénnyel irányítunk, s amelyben másfajta Cél felé tartunk - ezek
már most titokzatosan és csendben jelen vannak és élnek azokban a nemzedékekben,
akik az Úr Ígéreteit őrzik és azokat közvetítik utódaiknak.
A máriás lelkiség, amely összefoglalja a Szűzanya üzenetét, Máriában egy fényes
csillagot lát, amely segíti az isteni jóságról való elmélkedést. Mária
Szeplőtelen Szívének tisztelete bevezet bennünket «Urunk és Istenünk, Jézus
Krisztus emberségébe és jóságába». Egyszerű hitre hív meg bennünket, hiszen
«boldog, aki hitt annak a beteljesedésében, amit az Úr mondott neki!» (Lk 1,45).
Nemcsak a «gonoszság misztériumának» drámájában áll mellettünk, hanem a hit
terheinek és a hitetlenségnek, hitehagyottságnak misztériumában is.
Ebben a két központi aspektusban (Isten törődése, érzékenysége és az alázatosok
beavatkozása a történelembe az ima által) találhatjuk meg azt a fő irányt, amely
mentén szervesen elhelyezhető a fatimai üzenet néhány tipikus eleme:
- az áldozati elem, amely az eucharisztikus áldozatban és a Krisztussal való
önfelajánlásban van jelen;
- az eszkatológikus elem (a pokol látomása és a bűnösök megtérése) sürgető
buzdítása - az első pillanatban szinte embertelen - hogy hangsúlyozza azt az
erőt, amely átvállalja a szégyentelenséget, amely az emberiség és az Egyház
fölött függ, a bűn miatt. Az evangélium így figyelmeztet: «ha nem tartotok
bűnbánatot, épp úgy elvesztek ti is mind.» (Lk 13,3);
- a Szeplőtelen Szívnek való odaadás és felajánlás máriás eleme, mint út Isten
misztériumának mély imádásához, amely Máriának Isten szeretet-tervére mondott
szeplőtelen «igen»-ében fejeződik ki - így a béke adományát is elérhetjük;
- az egyházi elem, vagyis az egész Egyház összetartó közössége a világ békéjéért
és az üldözött Egyházért való közbenjárásban;
- a pedagógiai-vallásos elem, amely a jámborság gyakorlataiban megnyilvánul az
imádságban, odaadásban, áldozatban, a népszerű szokásokban (egyszerű és mindenki
számára hozzáférhető lelki út) s egyfajta pszichológiai és szeretetteljes
nyelvhasználatban (jóvátenni, vigasztalni, helyrehozni...).
Fatima és a mai kor (3. rész)
3. A krisztológiai és a szentháromságos hit horizontján
Az egész fatimai üzenet a krisztológiai és a szentháromságos hit horizontján
mozog. Itt lelünk arra a kontex-tusra, amelybe beágyazódik az eucharisztikus
dimenzió.
A teljes fatimai üzenet három ciklusból áll: az angyali ciklus (az angyal
jelenései 1916-ban), a máriás ciklus (a Szűzanya jelenései 1917 májusa és
októbere között) és Mária Szívének ciklusa (a pontevedrai jelenések 1925-26-ban
és a tuyi jelenés 1929-ben).
A fatimai üzenet egy templom. Az angyal jelenéseiben a bejárat oszlopcsarnokát
láthatjuk, a tuy i utolsó jelenés a kupola záróköve - ezek fényében kell
elhelyezni az üzenetet és annak távlatait vizsgálni. Ezekben az eucharisztia
misztériuma szemlélhető, szoros kapcsolatban a Szentháromság titkával.
Az első jelenés alkalmával az angyal a hitben, reményben és szeretetben való
engesztelő imádat lelkét ösztönzi a Iátnokokban, egy egyszerű és szép
imádsággal: «Istenem, hiszek Tebenned és imádlak Téged, remélek Tebenned és
szeretlek Téged, bocsánatot kérek mindazokért, akik nem hisznek és nem imádnak,
nem remélnek és nem szeretnek».
A második jelenésnél az angyal a mindennapos áldozathozatal lelkületét ébreszti
fel a gyermekekben.
Az utolsó jelenés kifejezetté teszi és konkretizálja az áldozatos imádás
lelkületét, egy szentháromságos és eucharisztikus dimenzióban, az imádság és a
szentáldozás által - mindezt engesztelő céllal. Az angyal imádságának szavai
rendkívül fényesek:
«Legszentebb Szentháromság, Atya, Fiú és Szentlélek, mélységes alázattal
imádlak, és felajánlom a mi Urunk Jézus Krisztus legdrágább Testét és Vérét,
Lelkét és Istenségét, Aki jelen van a föld összes tabernákulumában,
engesztelésül a megbántásokért, szentségtörésekért és közömbösségért, amelyekkel
megbántják. Jézus Szentséges Szívének és Mária Szeplőtelen Szívének érdemeiért
könyörgök a szegény bűnösök megtéréséért.»
Már május 13-án, a Szűzanya első jelenésénél, amikor Isten kegyelme számukra
megnyilvánult és, ahogy Lúcia írja, «olyan erős fénnyel árasztott el bennünket,
... mindez szívünkbe és lelkünk mélyére hatolt, és - magában a jó Istenben
láttuk magunkat, aki maga volt ez a fény», a látnokok bensőségesen imádkoztak:
«Ó legszentebb Szentháromság, imádlak. Istenem, Istenem, szeretlek a
legméltóságosabb Oltáriszentségben».
Végül az utolsó jelenés Tuy-ban. Micsoda ív, amellyel az egész üzenet lezárul és
teljessé válik ebben a káprázatos látomásban, amely egyetlen pillantásban
összefoglalja a Szentháromság misztériumát, a Kereszt megváltó áldozatát, az
eucharisztikus áldozatot és a keresztnél jelenlévő Máriát, akinek Szeplőtelen
Szíve a világ megváltásának misztériumában mélyedt el: "Engedélyt kértem és
kaptam főnöknőmtől és gyóntatóatyámtól, hogy minden csütörtökről péntekre
virradó éjjel 11 órától éjfélig szentórát tartsak. Egyik éjjel egyedül voltam. A
kápolna közepén a rácshoz térdeltem, hogy az angyal imáját elimádkozzam. Mivel
fáradtnak éreztem magam, fölkeltem és tovább imádkoztam kitárt karral. Csak az
örökmécs égett. Hirtelen természetfölötti fény világította be a kápolnát, és az
oltáron megjelent egy fényből való kereszt, amely a mennyezetig ért. Jól
kivehetően lehetett látni a kereszt felső részén egy ember arcát és felsőtestét,
mellén egy galambot, szintén fényből, és keresztre szegezve egy másik ember
testét. Kissé a dereka alatt, a levegőben lebegve egy kehely látszott és egy
nagy ostya, amelyre a Megfeszített arcáról és mellsebéből néhány csepp vér
hullott. Az ostyáról legördülve aztán ezek a cseppek a kehelybe estek. A kereszt
jobb szára alatt állt a Szűzanya. A fatimai Szűzanya volt ez a Szeplőtelen
Szívével, bal kezében nem tőr és rózsa volt, hanem töviskoszorú és lángok... A
kereszt bal szára alatt néhány nagybetű képződött, amelyek az oltár felé
haladtak, mintha kristálytiszta vízből lettek volna. A betűk e szavakat
alkották: 'Kegyelem és irgalom'.
Megértettem, hogy a Szentháromság titkát szemlélhettem, és megvilágosításokat
kaptam erről a titokról, de ezeket nem szabad nyilvánosságra hoznom.»
Érdekes megjegyezni, hogy a Szentháromság kereszten való ábrázolását a
keresztény ikonográfiában a «Kegyelem Trónusának szokás nevezni, a Zsidókhoz írt
levél 4,14-16 alapján: «Mivel tehát olyan kiváló főpapunk van, aki áthatolt az
egeken, Jézus az Isten Fia, tartsunk ki a hitben. Főpapunk ugyanis nem olyan,
hogy ne tudna együttérezni gyöngeségeinkkel, hanem olyan, aki hozzánk hasonlóan
mindenben kísértést szenvedett, de bűnt nem követett el. Lépjünk tehát
bizalommal a kegyelem trónja elé, hogy irgalmat nyerjünk és kegyelmet találjunk,
amikor segítségre van szükségünk. És miért ne idéznénk Szent János ehhez
kapcsolódó bevezetőjét, amelyben bemutatja nekünk a Megtestesült Igét mint «az
Atya Egyszülöttének dicsőségét, akit kegyelem és igazság tölt be», vagyis az
irgalmas és hűséges szeretet, hiszen «mindnyájan az ő teljességéből merítettünk,
kegyelmet kegyelemre halmozva» (Jn 1, 14., 16)?
Az ikonográfia ezt a titkot néha nagyobb mélységgel és finomsággal fejezte ki,
mint sok teológus. Ez történik a nyugati ikonográfiában, amikor a Szentháromság
titkát a keresztfán ábrázolják, mintegy teológiai esztétikában. Ennek a
teológiának egy plasztikus szintézise: Az Atya, aki átadja Fiát, hogy
szolidaritást vállaljon az emberekkel, és szenved szeretetének fájdalmától. A
Fiú, hogy szolidaritást vállaljon az emberekkel, teljesen odaadja magát rengeteg
testvéréért. A Szeretet Lelkének galambja a Fiú támasza az önfeláldozásban, őt
pedig a Fiú átadja az emberiségnek, szenvedő szeretetének ajándékaként.
Ez a szeretet titka, amit az Eucharisztiában ünnepelünk.
Végkövetkeztetések
Kegyelem és irgalmasság, az irgalmas szeretet kegyelme ez a fatimai üzenet és az
együttérző Isten kinyilatkoztatásának összefoglalása, amely az Ő Szentháromságos
szeretetében minden emberi szenvedés és az egész emberiség fölé hajol, hogy az
érezze az Ő szelídségét, hogy atyai szeretete minden teremtmény iránt
megmutatkozhasson. Így jobban megérthetjük, amit Wojtyla pápa írt a helyi
püspöknek, a fatimai jelenések nyolcvanadik évfordulóján:
«A harmadik évezred kapuján á XX. század korának jeleit kutatva, kimondhatjuk:
Fatima bizonyosan a nagy jelek közé tartozik, hiszen több utána következő jelet
is említ, s arra buzdít bennünket, hogy felhívásai szerint éljünk. Olyan jelek,
mint a két világháború, de a népek és nemzetek nagyszabású gyűléseire is
gondolhatunk, amelyeket a párbeszéd és a béke jegyében hívtak össze. Olyan
jelek, mint különböző országok elnyomatása és életerős forradalmai. De azoknak a
népeknek és nemzeteknek a hangjaira is gondolok, akik kihasználták a
lehetőséget, a világ szeme előtt lázadtak fel; válságok, cserbenhagyások, az
Egyház tagjainak oly sok szenvedése, de ugyanakkor egy megújult és intenzív
szolidaritás érzése, és Krisztus Misztikus Testéhez való tartozás, amely minden
megkereszteltben megerősödik. Egyének és közösségek fordultak el Istentől és
hagyták el Őt, ugyanakkor az Igazság Lelke is felébredt a szívekben és a
közösségekben, s néha a véráldozat és a mártírhalál mentette meg Isten képét és
hasonlatosságát az emberben, hogy megmeneküljön ember az embertől.
Ezek közül a jelek közül kimagaslik Fatima, amely segít, hogy a XX. században is
lássuk Isten kezét, aki előrelátó vezetőnk, türelmes és együttértő Atyánk.»
Ezeknek a hermeneutikai kulcsfogalmaknak a birtokában Fatima mintha Isten jele
lenne a mi generációnk számára, prófétai szó korunknak, isteni beavatkozás az
emberi történelembe Mária anyai arca által.
Amikor Mária Istentől kapott küldetésére indul, az nem jelentéktelen ügyben
történik, hiszen mindig a világ sorsa és az emberek megváltása a tét.
Ha jól meggondoljuk, tehát, a fatimai üzenet koordinátái nagyon tágak és
teológiailag az eszkatológia fényében prófétálnak. «A prófécia, a szó bibliai
értelmében, nem mondja meg a jövőt, hanem Isten akaratát alkalmazza a jelenre,
következésképpen egyenes utat mutat a jövőbe».
Másrészről az emberiség és az Egyház változásait alá kell vetni az
eszkatológikus kritériumnak vagy a végső célnak. Már csak azáltal, hogy
megnyitjuk a horizontot a végtelen felé és hirdetjük a teológiai reményt, meg
tudjuk világítani a történelem értelmét, amely nyitott Isten jövőjére és ellene
mondhatunk a rossznak, amely fenyegeti az emberiséget. Ebben az értelemben, a
fatimai üzenet a "végítélet" előérzetét - amely a világ fölött függ, mint a
pokoli önmegsemmisítés lehetősége, vagyis hogy hamuvá leszünk - együtt hirdeti
azzal a reménnyel, hogy győzhetünk a rossz felett, amint megtérünk Istenhez. A
fatimai üzenet tehát egyszerre figyelmeztetés és a teológiai remény
vigasztalása: a rosszat a szentháromságos szeretettel - amely Jézus keresztjén
és feltámadása által nyilatkozott meg - és Mária irántunk való szeretetével
lehet legyőzni.
D. António dos Santos Marto, bragai segédpüspök